Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 21:30
  #1
Medlem
Förr i tiden var man beroende av radio och TV. I dagsläget är de flesta beroende av spel, datorer och mobiltelefoner.

Har vi uppnått allting, som helt enkelt leder till softpotatis. Eller kan man uppfinna något mer, som kan leda till en softpotatis. Vad skulle det vara?

Förut satt man och lyssnade på en hel del på radio. Fanns olika kanaler för både unga och vuxna.

TV är inte lika populärt som förut. Internet har tagit över TV, genom att man istället kollar på filmer och TV-program i den.

Det som är fullständigt beroende är ju helt klart mobiltelefonerna, spel och datorer. Alla dessa tre leder till att man sitter på samma plats i flera timmar.

Jag undrar om det absolut finns en möjlighet att dessa tre kan också dö ut, och så kommer det nya saker. Självklart kan det komma nya teknologi. Med nya "saker", så menar jag i detta fall. Nya saker som alla kommer roa sig med, precis som t.ex mobiltelefoner. "Saker", som får människan återigen falla ner i soffan och lata sig framför det.
Citera
2017-03-22, 21:32
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Nya saker kan vara välfungerande VR

Sedan kommer väl någon form av direkt hjärnstimulans
Citera
2017-03-22, 21:40
  #3
Medlem
EghtLeggeds avatar
Jag saknar när folk brukade kolla på tv istället för att sitta och se film mm på datorerna.
Man blir så lätt isolerad tack vare den nya tekniken .
Citera
2017-03-22, 21:50
  #4
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nya saker kan vara välfungerande VR

Sedan kommer väl någon form av direkt hjärnstimulans

Jag tror du har rätt i det. När väl VR blir tillräckligt bra kommer alla bli fetton som sjunkit ner i en fåtölj med två skärmar klistrade på ögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jag saknar när folk brukade kolla på tv istället för att sitta och se film mm på datorerna.
Man blir så lätt isolerad tack vare den nya tekniken .

Det var väl nästan värre förr? Då var standard att man kom hem från jobbet, åt makaroner med ketchup och satt 4 timmar helt passiv framför tvn. På internet gör man i alla fall något aktivt och ibland till och med skapande.
Citera
2017-03-22, 21:56
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Som Mia-Rovy... VR är nog nästa "uppfinning"... grejen är att det är dyrt idag att ha en hyfsad VR upplevelse... det kommer bli "skit billigt" om några år då det egentligen inte är så avancerad teknologi... det är saker mobiltelefoner har haft de senaste 5 åren... visst skärmen är viktig/dyr men resten är rätt basic faktiskt... sensorerna har funnits i mobiltelefoner rätt länge, trådlösa tekniken också...

Och det lilla jag upplevt av VR så kommer det bli en hit helt klart...
När kineserna sätter igång så kommer det bli 1000-1500 kr grej som kommer bli åtminstone 2k per öga och det kommer räcka gott för "gemene" man...

60 FPS 2k för 1500 kr om några år... jaja... vi får se...
Givetvis kostar det en del pengar att skaffa maskinen som som agerar "server" för denna "skärm" men just VR headsetet (som jag tror HTC Vive är det mest använda med joysticks) så kommer nog priserna hamna där...

Och det är något man kommer bli beroende av...

Bara att titta på en 360 "video" är en upplevelse... och det finns sååå mycket mer att utforska... och lägga till.. en robot som gör exakt efter dina rörelser med ditt VR headset... så har du i princip förflyttat dig (transporter :-) till en annan del av världen... osv osv...
Citera
2017-03-22, 23:34
  #6
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Som Mia-Rovy... VR är nog nästa "uppfinning"... grejen är att det är dyrt idag att ha en hyfsad VR upplevelse...

Det största "problemet" för trådens ämne är att man inte kan ha på sig vr för länge. Alltså för att folk skulle bli beroende av vr krävs ett headset man kan ha på sig 15 timmar i sträck utan problem.
Citera
2017-03-22, 23:49
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Det största "problemet" för trådens ämne är att man inte kan ha på sig vr för länge. Alltså för att folk skulle bli beroende av vr krävs ett headset man kan ha på sig 15 timmar i sträck utan problem.

Jag har testat ett par headsets (väldigt basic, mobiltelefon typ) och dessa hade jag inga problem alls med... men de som är "top of the line" idag verkar helt klart "tunga"...
Men man kan jämföra med dom första mobila telefonerna... dom var bärbara...(ett antal kg)
Idag skulle man kunna göra en mobiltelefon som var typ som en tumme... eller bra mycket mindre...

Denna utveckling kommer ske om några år även inom VR om detta nu slår... kanske det är för "tidigt" kanske det inte är något vi vill ha (tveksamt dock när det är sååå sjukt fräckt :-)

Men ta all den ABSOLUT bästa teknik vi har idag, skärmen går att göra verkligt tunn och lätt. Det trådlösa går att göra lätt... batteriet kan likaväl sitta på toppen av huvudet (går att bära mycket på toppen av huvudet utan att det blir "jobbigt") hörlurar, sensorer är inte tunga grejor...

Jag tror inte vi får linser om 5 år... kanske inte någonsin... men det finns en potential att göra det enkelt och lätt... så därför tror jag VR kommer om inte idag så slå rätt stort i framtiden...

Tänk dig att bara ha lite trådar och sensorer som känner av hur dina armar och kanske fingrar (silkesvante) så har du full on VR... och tror kineserna kommer göra detta billigt...
Citera
2017-03-23, 00:24
  #8
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag har testat ett par headsets (väldigt basic, mobiltelefon typ) och dessa hade jag inga problem alls med... men de som är "top of the line" idag verkar helt klart "tunga"...
Men man kan jämföra med dom första mobila telefonerna... dom var bärbara...(ett antal kg)
Idag skulle man kunna göra en mobiltelefon som var typ som en tumme... eller bra mycket mindre...

Denna utveckling kommer ske om några år även inom VR om detta nu slår... kanske det är för "tidigt" kanske det inte är något vi vill ha (tveksamt dock när det är sååå sjukt fräckt :-)

Men ta all den ABSOLUT bästa teknik vi har idag, skärmen går att göra verkligt tunn och lätt. Det trådlösa går att göra lätt... batteriet kan likaväl sitta på toppen av huvudet (går att bära mycket på toppen av huvudet utan att det blir "jobbigt") hörlurar, sensorer är inte tunga grejor...

Jag tror inte vi får linser om 5 år... kanske inte någonsin... men det finns en potential att göra det enkelt och lätt... så därför tror jag VR kommer om inte idag så slå rätt stort i framtiden...

Tänk dig att bara ha lite trådar och sensorer som känner av hur dina armar och kanske fingrar (silkesvante) så har du full on VR... och tror kineserna kommer göra detta billigt...

Vikten är såklart en del av det hela, men det jag tänkte på främst var motion sensors. Alltså det finns ingen teknisk lösning idag som klarar att hålla reda på hur man rör sig och återskapa det perfekt i den virtuella världen.

Motion controls är baserade på accelerometer samt gyroskop. Dessa två uppfinningar kan inte läsas tillräckligt snabbt, det innebär att om du vänder huvudet lite grann så blir det en minimal fördröjning innan det sker visuellt. Denna fördröjning skapar nästan omedelbart illamående.

Då är det mer troligt att folk blir beroende av någon form av augmented reality glasögon där man sitter och tittar in i väggen samtidigt som man vattnar virtuella blommor eller anfaller folk med arméer man köpt med mikrotransaktioner.
Citera
2017-03-23, 00:50
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Vikten är såklart en del av det hela, men det jag tänkte på främst var motion sensors. Alltså det finns ingen teknisk lösning idag som klarar att hålla reda på hur man rör sig och återskapa det perfekt i den virtuella världen.

Motion controls är baserade på accelerometer samt gyroskop. Dessa två uppfinningar kan inte läsas tillräckligt snabbt, det innebär att om du vänder huvudet lite grann så blir det en minimal fördröjning innan det sker visuellt. Denna fördröjning skapar nästan omedelbart illamående.

Då är det mer troligt att folk blir beroende av någon form av augmented reality glasögon där man sitter och tittar in i väggen samtidigt som man vattnar virtuella blommor eller anfaller folk med arméer man köpt med mikrotransaktioner.

Sant, men jag tror det finns om några år ett par accelerometers och gyros (och kanske fler tekniker) som kommer göra detta bättre... men en viss latency kommer alltid att finnas... det tror jag dock kommer till en punkt om några år där denna är godtagbar...

Men illamåendet har nog mycket med att göra att du ser saker röra på sig men din kropp/hjärna gör det inte.. jag blev själv lite illamående första gången (satt på någon virtual "joyride")... och jag mår aldrig illa på sådant normalt... och visst det kan vara en riktigt downside för tekniken... ju mer "äkta" det blir desto mer kommer du må dåligt för att hela din kropp säger en grej men hjärnan säger något helt annat... men människor vänjer sig snabbt... våra hjärnor är "programmerbara"...

Men kan hålla med... alla är inte sjömän, piloter osv osv...
Citera
2017-03-23, 09:36
  #10
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Sant, men jag tror det finns om några år ett par accelerometers och gyros (och kanske fler tekniker) som kommer göra detta bättre... men en viss latency kommer alltid att finnas... det tror jag dock kommer till en punkt om några år där denna är godtagbar...

Men illamåendet har nog mycket med att göra att du ser saker röra på sig men din kropp/hjärna gör det inte.. jag blev själv lite illamående första gången (satt på någon virtual "joyride")... och jag mår aldrig illa på sådant normalt... och visst det kan vara en riktigt downside för tekniken... ju mer "äkta" det blir desto mer kommer du må dåligt för att hela din kropp säger en grej men hjärnan säger något helt annat... men människor vänjer sig snabbt... våra hjärnor är "programmerbara"...

Men kan hålla med... alla är inte sjömän, piloter osv osv...

Ja, att världen rör sig utan att en själv gör det är den främsta anledningen folk mår illa. Angående andra tekniker så finns det ju olika former av kameror och lasermätare som kan vara riktade mot headsetet. PS VR använder ju sig av det.
Citera
2017-04-07, 14:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nya saker kan vara välfungerande VR

Sedan kommer väl någon form av direkt hjärnstimulans

Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Jag tror du har rätt i det. När väl VR blir tillräckligt bra kommer alla bli fetton som sjunkit ner i en fåtölj med två skärmar klistrade på ögonen.
Fungerar inte dessa VR glasögon genom att man står upp och rör på armarna och möjligtvis benen också kanske?

Eller tja, kanske inte benen. Men åtminstonen står man väl upp och rör armarna?
Citera
2017-12-03, 22:23
  #12
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mejl--i-ett-ar Här har vi en som ska leva utan mobil dator och mail se hur det kommer gå

QUOTE=SverigeLand|60235004]Förr i tiden var man beroende av radio och TV. I dagsläget är de flesta beroende av spel, datorer och mobiltelefoner.

Har vi uppnått allting, som helt enkelt leder till softpotatis. Eller kan man uppfinna något mer, som kan leda till en softpotatis. Vad skulle det vara?

Förut satt man och lyssnade på en hel del på radio. Fanns olika kanaler för både unga och vuxna.

TV är inte lika populärt som förut. Internet har tagit över TV, genom att man istället kollar på filmer och TV-program i den.

Det som är fullständigt beroende är ju helt klart mobiltelefonerna, spel och datorer. Alla dessa tre leder till att man sitter på samma plats i flera timmar.

Jag undrar om det absolut finns en möjlighet att dessa tre kan också dö ut, och så kommer det nya saker. Självklart kan det komma nya teknologi. Med nya "saker", så menar jag i detta fall. Nya saker som alla kommer roa sig med, precis som t.ex mobiltelefoner. "Saker", som får människan återigen falla ner i soffan och lata sig framför det.[/quote]
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback