Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 20:27
  #1
Medlem
Wendelsteins avatar
Tycker det är enormt retsamt när man skrivit ett antal inlägg i en tråd och så när man går in i tråden och läser någon vecka senare så märker man att ett flertal inlägg man skrivit är spårlöst försvunna. Om man då lagt tid på skriva seriösa inlägg blir det ännu mer retsamt då man inte förstår varför de är borta.

Är det bara jag som stör mig på detta på forumet? Om jag nu begått regelbrott så vill jag veta det så jag inte gör om misstaget fler gånger. Risken är att man skrivit hundratal inlägg som raderats utan man någonsin får veta om det. Man skriver ju här för man vill delta i diskussionen då vill man inte bara bli censurerad och stängas ute.

Jag tycker att om inlägg raderas så ska det finnas ett tydligt regelbrott också som rättfärdigar censureringen. Är det ett gränsfall och något som en moderator tycker subjektivt borde denne hellre fria än fälla och låta inlägget få vara kvar. För varje inlägg som raderas borde en varning utdelas. Om en moderator tycker en tråd börjar glida mot OT är det bättre den moderatorn skriver inlägg i tråden och uppmuntrar personerna att hålla sig till ämnet vilket jag sett att många moderatorer gör.

Tycker en moderator att en viss användare borde hålla sig mer till topic kan denna PM:a istället att denne försöker hålla sig bättre till ämnet (om regelbrottet är ett gränsfall). Tror det hade blivit en trevligare stämning för alla i så fall det är viktigt med klara och tydliga regler.
Citera
2017-05-13, 23:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wendelstein
Tycker det är enormt retsamt när man skrivit ett antal inlägg i en tråd och så när man går in i tråden och läser någon vecka senare så märker man att ett flertal inlägg man skrivit är spårlöst försvunna. Om man då lagt tid på skriva seriösa inlägg blir det ännu mer retsamt då man inte förstår varför de är borta.

Är det bara jag som stör mig på detta på forumet? Om jag nu begått regelbrott så vill jag veta det så jag inte gör om misstaget fler gånger. Risken är att man skrivit hundratal inlägg som raderats utan man någonsin får veta om det. Man skriver ju här för man vill delta i diskussionen då vill man inte bara bli censurerad och stängas ute.

Jag tycker att om inlägg raderas så ska det finnas ett tydligt regelbrott också som rättfärdigar censureringen. Är det ett gränsfall och något som en moderator tycker subjektivt borde denne hellre fria än fälla och låta inlägget få vara kvar. För varje inlägg som raderas borde en varning utdelas. Om en moderator tycker en tråd börjar glida mot OT är det bättre den moderatorn skriver inlägg i tråden och uppmuntrar personerna att hålla sig till ämnet vilket jag sett att många moderatorer gör.

Tycker en moderator att en viss användare borde hålla sig mer till topic kan denna PM:a istället att denne försöker hålla sig bättre till ämnet (om regelbrottet är ett gränsfall). Tror det hade blivit en trevligare stämning för alla i så fall det är viktigt med klara och tydliga regler.
Kan tycka att det ligger en del i ovanstående. Det händer tyvärr lite väl ofta att fingertoppskänsla gällande vad som är topic eller inte saknas och seriösa inlägg raderas helt i onödan. Hade hellre sett att fler varningar delades ut då det kräver en högre grad av motivering.
Citera
2017-05-13, 23:20
  #3
Medlem
Åtminstone någon form av automatisk notifikation vore klädsamt. Så man kan antingen bättra sig eller veta vilka mods forumdelar man ska undvika.
Citera
2017-05-14, 00:04
  #4
Medlem
Moramannens avatar
Men att dina inlägg raderas måste inte betyda att det är du som gjort fel. Jag har fått OnT-inlägg raderade eftersom de svarade på OT-inlägg som också raderades.
Citera
2017-05-14, 00:11
  #5
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendelstein
Tycker det är enormt retsamt när man skrivit ett antal inlägg i en tråd och så när man går in i tråden och läser någon vecka senare så märker man att ett flertal inlägg man skrivit är spårlöst försvunna. Om man då lagt tid på skriva seriösa inlägg blir det ännu mer retsamt då man inte förstår varför de är borta.

Är det bara jag som stör mig på detta på forumet? Om jag nu begått regelbrott så vill jag veta det så jag inte gör om misstaget fler gånger. Risken är att man skrivit hundratal inlägg som raderats utan man någonsin får veta om det. Man skriver ju här för man vill delta i diskussionen då vill man inte bara bli censurerad och stängas ute.

Jag tycker att om inlägg raderas så ska det finnas ett tydligt regelbrott också som rättfärdigar censureringen. Är det ett gränsfall och något som en moderator tycker subjektivt borde denne hellre fria än fälla och låta inlägget få vara kvar. För varje inlägg som raderas borde en varning utdelas. Om en moderator tycker en tråd börjar glida mot OT är det bättre den moderatorn skriver inlägg i tråden och uppmuntrar personerna att hålla sig till ämnet vilket jag sett att många moderatorer gör.

Tycker en moderator att en viss användare borde hålla sig mer till topic kan denna PM:a istället att denne försöker hålla sig bättre till ämnet (om regelbrottet är ett gränsfall). Tror det hade blivit en trevligare stämning för alla i så fall det är viktigt med klara och tydliga regler.

Instämmer så långt att en automatisk notifikation vid "gallring" av inlägg vore bra, så att den som drabbas vet om det och har möjlighet att protestera till berörd moderator.

Jag har själv varit med om att över 100 inlägg försvunnit över en natt, och då undrar man naturligtvis i vilka trådar och varför. En snabb koll av det senaste dygnets inlägg har inte gett något napp, så förmodligen är det moderatorer som har för lite att göra och får för sig att "städa" i gamla trådar. När så sker är det rimligt att den som blir bortstädad får veta det.

Att varna för alla inlägg som i efterhand bedöms som OT eller trams vore dock väl drastiskt, om inte en moderator först varnat i den aktuella tråden.
Citera
2017-05-14, 10:29
  #6
Medlem
Kanske att det (automatiskt?) borde komma ett meddelande när man öppnar Flashback att man har fått ett inlägg borttaget, och att man för närmare information kan kontakta den moderator som tog bort det.

Fast, skulle det vara många inlägg som har tagits bort och man inte varit inloggad på ett tag måste det inte komma meddelande för alla inlägg, bara för de kanske 5 första som togs bort, eller om det är samma moderator i samma avdelning att det bara ska komma meddelande för det första borttagna inlägget.
__________________
Senast redigerad av jo5h2pe 2017-05-14 kl. 10:35.
Citera
2017-05-16, 10:39
  #7
Moderator
Neksnors avatar
En lista med sina egna raderade inlägg, som kan sorteras på lämpligt sätt, borde väl inte vara omöjligt att fixa eller särskilt olämpligt att ha tillgång till. Kan man sedan koppla notissystemet till förändringar i listan så är funktionen klar.

Automatisk varning verkar dumt, inlägg kan raderas även av skäl som inte motiverar varningar. Ett dåligt exempel är moderatorers inlägg om trådflytt mm som kanske raderas då de blir inaktuella eller irrelevanta.
Citera
2017-05-16, 10:57
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Varning verkar väl drastiskt tycker jag. Men med nuvarande system har iaf varningar den fördelen att man själv kan se sina borttagna inlägg. Just den funktionen vore ju bra om den alltid fanns, speciellt när det handlar om längre inlägg som man faktiskt har lagt ned en viss möda på.
Citera
2017-05-16, 18:14
  #9
Medlem
Jag tror att det skulle skapa en väldigt irritation om alla fick reda på alla sina raderade inlägg. Det skulle bli väldiga mängder diskussioner med moderatorer om bortplockade inlägg. Samtidigt som moderatorerna riskerar att överlastas med missnöjda användare riskerar också missnöjda användare att lämna Flashback.
Citera
2017-05-16, 19:15
  #10
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag kanske tänker fel, men Flashback har ett regelverk som är ganska enkelt att förstå. Om man väljer att bryta mot regelverket riskerar man att få inlägg raderade. Om man inte bryter mot regelverket får man heller inga inlägg raderade. Behöver vi verkligen göra det mer komplicerat än så?
Citera
2017-05-16, 20:00
  #11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag kanske tänker fel, men Flashback har ett regelverk som är ganska enkelt att förstå. Om man väljer att bryta mot regelverket riskerar man att få inlägg raderade. Om man inte bryter mot regelverket får man heller inga inlägg raderade. Behöver vi verkligen göra det mer komplicerat än så?
Finns ju gränsfall. Speciellt när det gäller 0.XX reglerna och då är det ju inte så kul att inlägg försvinner och man i vissa fall inte ens vet vilken moderator som tagit bort dem om det finns flera i en forumdel. Att man automatiskt kunde gå in och se vilka inlägg man fått raderade och vilken moderator som tagit bort dem borde ju gå att ordna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback