Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 07:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Det finns bara en sann religion.. det är lätt att bli förvirrad när en massa andra konstiga presenteras.
Jo, jag märker det.
Citera
2017-03-24, 09:50
  #14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Vi ser ju hur det har gått med ert samhälle och barnafödande utan religion...

Tämligen kryptisk.

Förtydliga vänligen.
Citera
2017-03-24, 09:55
  #15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Ert oreligiösa släkte är utdött min vän.


Och hur når du denna konklusion? Det är ju faktisk religion som är på tillbakagång.

Citat:
En notis i historien som kommer suddas bort när vi väl erövrat er.

Ojoj. En jihadist.

Men försök nu komme med några sakliga argument istället för propaganistisk retorik med begränsat trådämnes-relevans.
Citera
2017-03-24, 10:47
  #16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Andeljus|60233516]
Citat:
Skulle du bli rädd, frustrerad, arg? Inser du då varför du håller dig fast vid din religion?
Menar du rädd för att inte gå på möten och sammankomster? Att du menar att du blir arg för att du inte får informationen du behöver ? Klart att du kan få svårare att klara dig utan information eller de överföringar som är annat ord för information, du behöver access du blir arg när du inte får eller arg kanske att inte delta i dop bröllop och begravningar? Blir du ledsen eller ilsken om du måste döpa dig utifrån grupptrycket eller trängde du dig in eller mest nyfiken på trosordningen? T.o.m mormoner förvägrar "de sina" till sammankomster utan planerar in mötena så inte kollisioner mellan storfamiljerna förpestar den andliga atmosfären, den rena som inte befattar sig med ovidkomliga ting.


Citat:
För att du är rädd eller frustrerad?
Blir du frustrerad av vilka möten då, med vad på dagordning?
Citat:
För att din religion ger dig en känsla av trygghet och känslan av att du inte alls behöver tänka själv, att alla svar finns till hands?
Ja men självklart är du väl vilse när du inte får utan ska själv...
Citat:

Inser du att du har stängt ditt sinne för verkligheten, fakta, Gud?
Gud är inte fakta, det är ditt informationsbehov som kallar och informanter som kallar dig, för att informera dig om beteende och signalsystem så du kommunicerar istället för "söker" , vidskepliga brukar säga att de är hemsökta, men eftersom modent levande individer är medvetna om att den instrumentella världen installerades iaf på 1800-talet, så är sökningen inte spöken.. utan kanaler men fortfarande perception.
Din lyhördhet vill du ju inte mista nej, så du behöver samla dig men med vad du varit van vid och förändra eller hur, det berömda impermanence.. som kan tolkas för behoven. Nej det är svårt med fastighetsförvaltning, det vet väl alla att det är lätt med installationer. Lätt jobb i kontemplationens namn.

Citat:
Inser hur dogmer är orsaken till den största delen av eländet i världen? Inser du att det finns många olika religioner i världen men ingen av dem håller frid, utan för krig och konflikter?
Inser jag inte, däremot manipulering.
Citat:
Borde inte varje religion hålla frid?
Nej, religion har man för att öppna sinnen , Reinfeldt mfl kallade det för att "öppna hjärtan" .. och väl öppna går det att operera , dvs passa på att manipulera så som operatören tänker sig att den kan känna för, att vilja.
Citat:
Har religion hjälpt dig på något sätt över huvud taget? Vill inte du släppa din religion och bli på riktigt, bli en utvecklande människa, bli vis på riktigt? Beslutet är ju ditt. Har jag fel i mina resonemang? Övertyga mig!
Varför tar du inte upp det med ekonomer och politiker, det är dem som har svaren över den stora vikten att bevara illusionen, för att kunna manipulera så skickligt som gjort i modern tid, krävs nordkoreansk finjustering och skicka ut sina "upptäkter" oavsett vad världen tycker, så länge gud tillåter...
Jo religionskrig förs utifrån ibland men ofta antipati som går över till terror när ens upplevelse av den religion det nu gäller inte riktigt passar med ens egna tolkning av andlighet men kan vara din kulturella liksom bas , som är problemet för dig. isf får du ta det med de dina som kan isf medge ditt behov av stegring i hierarki.
Citera
2017-03-24, 10:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tämligen kryptisk.

Förtydliga vänligen.

Herrn menar förmodligen den mentala kollaps som råder i samtliga västländer där ingen riktig sammanhållning finns. Ett tämligen livlöst samhälle där det inte finns någon gemenskap.
Citera
2017-03-24, 11:04
  #18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Herrn menar förmodligen den mentala kollaps som råder i samtliga västländer där ingen riktig sammanhållning finns. Ett tämligen livlöst samhälle där det inte finns någon gemenskap.

Men nu projicerar du bara nån mental kollaps (d.v.s. t.ex. existentiell ångest som kan leda till religiös fanatism) på andra.
Citera
2017-03-24, 13:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu projicerar du bara nån mental kollaps (d.v.s. t.ex. existentiell ångest som kan leda till religiös fanatism) på andra.

Depressionen är skyhög i t.ex Sverige, barnafödandet är lågt och det råder allmän ohälsa bland stor del av befolkningen. Är det verkligen en projicering finner du? Vad som binder global och samhällsmässig gemenskap är just nationalism och religion. Har vi nationalism? Nej, de flesta skiter fullständigt i landets välmående och dess befolkning. Har vi någon religion? Nej, de flesta skiter fullständigt i religiösa övertygelser, (med all rätt).

Religion är så mycket mer än någon påhittad sagofigur, jag har skrivit till dig förut om detta, men är det verkligen omöjligt för dig att se möjligheterna och framförallt gemenskapen med religion och där den gemensamma faktorn inte lägger fokus på just gud men själva religionen som grund?
Citera
2017-03-24, 14:13
  #20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Depressionen är skyhög i t.ex Sverige, barnafödandet är lågt och det råder allmän ohälsa bland stor del av befolkningen. Är det verkligen en projicering finner du? Vad som binder global och samhällsmässig gemenskap är just nationalism och religion. Har vi nationalism? Nej, de flesta skiter fullständigt i landets välmående och dess befolkning. Har vi någon religion? Nej, de flesta skiter fullständigt i religiösa övertygelser, (med all rätt).

Religion är så mycket mer än någon påhittad sagofigur, jag har skrivit till dig förut om detta, men är det verkligen omöjligt för dig att se möjligheterna och framförallt gemenskapen med religion och där den gemensamma faktorn inte lägger fokus på just gud men själva religionen som grund?
Du tecknar en bild som inte är sann.

Sverige placerade sig bland topp 10 bland världens lyckligaste länder så sent som förra veckan om jag minns rätt. Sedan är det bara bra om barnafödandet är lågt då överbefolkning är det vi borde vara orolig för. Ohälsa, tja tror nog vi är bättre vid hälsa än många andra, annars skulle vi inte leva så länge eller hur? Vi lever ju längre än de flesta på denna jord så, så sjuka kan vi inte vara.

I övrigt, man kan ha trevliga samkväm på avdelningen för grava vanföreställningar på någon sluten anstalt med, men det innebär inte att vanföreställningar är något bra eller något man bör sträva efter. Så ta du din religion och stoppa upp den där den här hemma.
Tror du vet var...
Citera
2017-03-24, 14:17
  #21
Medlem
Nu har jag inte någon religion eller tro,
men det är exakt den frågan som jag
brukar ställa till jehovas vittnen,
mormoner, och andra som jag stöter på.

Jehovas vägrar att svara på frågan och
säger att de aldrig kommer att släppa
sin tro (en kvinna sa i och för sig att hon
skulle ta livet av sig direkt om hon inte
hade sin tro).

Mormonerna brukar bli lite tysta och sen
säga att livet skulle bli väldigt tomt,
tråkigt och deprimerande.
Citera
2017-03-24, 14:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Nu har jag inte någon religion eller tro,
men det är exakt den frågan som jag
brukar ställa till jehovas vittnen,
mormoner, och andra som jag stöter på.

Jehovas vägrar att svara på frågan och
säger att de aldrig kommer att släppa
sin tro (en kvinna sa i och för sig att hon
skulle ta livet av sig direkt om hon inte
hade sin tro).

Mormonerna brukar bli lite tysta och sen
säga att livet skulle bli väldigt tomt,
tråkigt och deprimerande.
Ja, i dom fallen är det nog så. Dom riskerar ju att bli utfrysta ganska rejält. Att gå ur en "vanlig" församling gör ju inte att bekantskapen sägs upp.
Citera
2017-03-24, 18:02
  #23
Medlem
goran744s avatar
Ingenting antagligen!
Lite ångest kanske ett par månader.
Nja kanske mer än ångest....
Citera
2017-03-24, 20:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du tecknar en bild som inte är sann.

Sverige placerade sig bland topp 10 bland världens lyckligaste länder så sent som förra veckan om jag minns rätt. Sedan är det bara bra om barnafödandet är lågt då överbefolkning är det vi borde vara orolig för. Ohälsa, tja tror nog vi är bättre vid hälsa än många andra, annars skulle vi inte leva så länge eller hur? Vi lever ju längre än de flesta på denna jord så, så sjuka kan vi inte vara.

I övrigt, man kan ha trevliga samkväm på avdelningen för grava vanföreställningar på någon sluten anstalt med, men det innebär inte att vanföreställningar är något bra eller något man bör sträva efter. Så ta du din religion och stoppa upp den där den här hemma.
Tror du vet var...

Topp 10 bland världens lyckligaste länder säger du.. är det en bild du delar? Ah, fast överbefolkning är inte ett problem för vita västländer, och det sker ingen överbefolkningen här heller.

Det är inte fysisk ohälsa jag talar om utan psykisk ohälsa.

Ja, eller så har man en trevlig samkväm ute i samhället för resten av de gravt underlägsna människorna utan vare sig syfte eller vilja att föröka sig.

Jag behöver ingen religion jag klarar mig gott utan. =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback