Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-24, 08:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Tack, eller nått. Har haft körkort i +25år, har full koll på vad dragläge är, och har inga problem att starta i backe, eller för den delen hålla bilen helt stillastående mha koppling och gas i motlut.

Apropå någon som tidigare nämnde att det är ett krav för CE-behörighet, vill minnas att det ibland var ett test även för vanlig B-behörighet, om trafikinspektören var det humöret...

mvh
Jag skrev med motorn på tomgång, utan gas alltså.
Citera
2017-03-24, 09:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag skrev med motorn på tomgång, utan gas alltså.

kan det också, move on...
Citera
2017-03-27, 00:12
  #27
Medlem
66ccskyhawks avatar
många nyare dieselbilar har en funktion som höjjer tomgångsvarvet l automatiskt när man släpper upp kopplingen (till ca 1000 rpm) detta gör det lättare att starta från stillastående, väldigt trevlig funktion.

varför det inte finns på bensinbilar det vet jag inte, det skulle kunna fungera på samma sätt.

dieselmotorer är också något mer vridstarka på lågt varvtal

därför kan det vara mer lättkört med diesel
Citera
2017-03-27, 00:28
  #28
Medlem
Att använda kopplingen som backspärr är det mest idiotiska man kan företa sig. Använd handbromsen!

Inte konstigt att folk får byta lameller.
Citera
2017-03-27, 00:58
  #29
Medlem
Lillamig72s avatar
Det här är varför jag köpte en automat. 😀
Citera
2017-03-27, 01:15
  #30
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Att använda kopplingen som backspärr är det mest idiotiska man kan företa sig. Använd handbromsen!

Inte konstigt att folk får byta lameller.

äsch det byter man ju i en handvändning! jag tycker det är bekvämt att hålla dragläget medans man väntar på grönt ljus
Citera
2017-03-27, 04:25
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
äsch det byter man ju i en handvändning! jag tycker det är bekvämt att hålla dragläget medans man väntar på grönt ljus
Hmm säkert sen beroende på bil så är den ganska dyr också speciellt med tanke på hur kort tid det kan ta att elda upp den.
Citera
2017-03-27, 08:40
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
många nyare dieselbilar har en funktion som höjjer tomgångsvarvet l automatiskt när man släpper upp kopplingen (till ca 1000 rpm) detta gör det lättare att starta från stillastående, väldigt trevlig funktion.

varför det inte finns på bensinbilar det vet jag inte, det skulle kunna fungera på samma sätt.

dieselmotorer är också något mer vridstarka på lågt varvtal

därför kan det vara mer lättkört med diesel

Min väns polo tsi har hill assist eller vad de kallar det på VW. Om det är användbart...kanske om man är osäker, men att starta i backe borde sitta i ryggmärgen på de flesta efter tag.

Alla nya system och hjälpmedel är bra, men tar ifrån föraren en hel del i mina ögon nödvändiga kunskaper.
Citera
2017-04-01, 20:27
  #33
Medlem
Så typiskt mig måste jag tyvärr säga, men jag hade ett par dagar utan tid att sitta och slöa vid datorn och glömde helt bort den här tråden.

Tack för alla svaren! Har faktiskt provat och jämfört lite olika bilar nu och det är ganska simpelt. Diesel-bilarna är starkare i "botten" och behöver bara lite smidigt jobb med kopplingen för att ta sig iväg, stå still i backe etc. och bensinbilarna kräver lite mer gas överlag. Passaten är dock bara helt värdelös. Jag fattar fortfarande inte hur jag ska bära mig åt med denna bil. Det är verkligen ett milimeterjobb att hitta rätt på dragläget, framför allt vid start i backe. Jag har börjat med att ge ordentligt med grundgas helt enkelt på den bilen.

Hade det inte varit för att jag vill kunna köra vilken bil som helst utan problem hade jag köpt en automat utan tvekan. Kört en sådan några gånger och det är ju helt underbart i stadstrafiken. Känner mig som en mycket säkrare och bättre förare med en automat och jag har mycket svårt att se varför många säger att det blir "tråkigare" jämfört med att växla manuellt..
Citera
2017-04-02, 00:50
  #34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchinaceaF
Så typiskt mig måste jag tyvärr säga, men jag hade ett par dagar utan tid att sitta och slöa vid datorn och glömde helt bort den här tråden.

Tack för alla svaren! Har faktiskt provat och jämfört lite olika bilar nu och det är ganska simpelt. Diesel-bilarna är starkare i "botten" och behöver bara lite smidigt jobb med kopplingen för att ta sig iväg, stå still i backe etc. och bensinbilarna kräver lite mer gas överlag. Passaten är dock bara helt värdelös. Jag fattar fortfarande inte hur jag ska bära mig åt med denna bil. Det är verkligen ett milimeterjobb att hitta rätt på dragläget, framför allt vid start i backe. Jag har börjat med att ge ordentligt med grundgas helt enkelt på den bilen.

Hade det inte varit för att jag vill kunna köra vilken bil som helst utan problem hade jag köpt en automat utan tvekan. Kört en sådan några gånger och det är ju helt underbart i stadstrafiken. Känner mig som en mycket säkrare och bättre förare med en automat och jag har mycket svårt att se varför många säger att det blir "tråkigare" jämfört med att växla manuellt..

Använder du handbromsen vid start i backe?
Citera
2017-04-02, 16:02
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Använder du handbromsen vid start i backe?

Nä. Använder vanliga fotbromsen och hittar dragläge. Lite trixigt att göra så med nyare bilar med elektronisk fotbroms tänker jag. På de jag kört måste man antingen hålla ner bromspedalen innan man kan släppa parkeringsbromsen eller så är den automatisk ( i vilket fall det det skulle funka utmärkt).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback