Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vem leder Moderaterna i valrörelsen 2018?
Anna Kinberg Batra
8,83%
28 röster
Finn Bengtsson
3,15%
10 röster
Hanif Bali
25,24%
80 röster
Elisabeth Svantesson
8,52%
27 röster
Ulf Kristersson
23,03%
73 röster
Tobias Tobé
2,52%
8 röster
Någon annan
28,71%
91 röster
2017-03-24, 12:49
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tove Lifvendahl bästa förslaget hittills. Skulle också kunna tänka mig Finn Bengtsson. Övriga "ledande moderater" skulle knappast kunna lyfta M på så kort tid som ett år.
Finn Zetterholm (musikern) har större förtroende än Finn Bengtsson, efter Bengtssons SD-dissande.
Citera
2017-03-24, 12:50
  #74
Medlem
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Problemet med "S+M=sant" är att det enbart skulle tolkas som två förlorande partier som tar till en nödlösning enbart för att få ha makten.
Och att den härliga makten är viktigare än politiska principer......det senare som jag tror skulle få konservativa Moderater att återuppta debatten om ett nytt parti med konservativa värderingar.

Odenberg kommer inte att kunna få Moderaterna att växa. De Moderater som gick över till SD kommer att bli kvar, särskilt som Odenberg gick ut väldigt hårt mot Moderaternas närmande till SD.
Odenberg som partiledare ser jag som att Moderaternas vänstervridning bibehålls.

I det stora hela, Moderaterna är körda så länge som Reinfeldts adepter sitter kvar. Och den dagen då den mycket nödvändiga skiftningen av partiledningen sker, så vill det till att den ledningen inte har något som helst samröre med Reinfeldt eller hans adepter, and synnerligen konservativa värderingar saluförs (med principfasthet) och att ingen form av beröringsskräck förekommer vad det gäller samarbete med SD.

Detta sista stycket håller jag helt med dig om. Då jag inte vet så mycket om den moderata skaran, så har jag inga namn på ett sådant ess.
Min favorit nu är Fredrik Schulte. Ung, kunnig, vass och orädd. ( Tror jag efter att ha sett och hört honom i Riksdagen.)
Citera
2017-03-24, 13:05
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Odenberg positionerar sig och får nog betraktas som en av de tyngre kandidaterna:
Karriärvägen för den offentliganställda eliten är politiker >>> myndighetschef, aldrig tvärtom.

Som myndighetschef har du fantasilön, jobbsäkerhet, slipper offentligheten för det mesta, normala arbetstider. Som partiledare för ett stort parti jobbar du hela tiden, baktalas av dina partikamrater och hånas i media. Många är de som hoppat av efter kort tid, t.ex. Ulf Adelsohn som senare erkände att han inte orkade.

Odenberg var aktuell redan när Reinfeldt avgick men sa ett bestämt nej. Han kommer aldrig att återvända till politiken.
Citera
2017-03-24, 13:23
  #76
Medlem
Internhumors avatar
Det "humanistiska mandatet" kommer att spela en viktig roll i valet av partiledare.

Personligen tror jag att Fredrik Reinfeldt är den partiet söker och jag har avhandlat det i en egen tråd.
(FB) Är Fredrik Reinfeldt Moderaternas joker i leken om partiet väljer en ny partiledare?

Men det skulle vara en prestigeförlust att förlora en kvinnlig partiledare!

Det M behöver är en ledare som tar klivet bort ifrån alla tänkbara trevare gentemot SD och ett alternativ är Elisabeth Svantesson som kommer ifrån en uppenbarelsereligiös bakgrund.

Hon arbetar med sociala frågor som berör integrationsområdet och kan med sin övertygelse locka väljare från KD och SD. Den borgerliga väljaren som vill följa humanismens princip är redo att söka kompromisser och man vill både öppna gränserna och förvalta samhällsarvet.

Samtidigt vill man locka till sig MP-väljare samt S-väljare och då kan man inte göra sig av med en kvinnlig partiledare.
Citera
2017-03-24, 13:50
  #77
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Det "humanistiska mandatet" kommer att spela en viktig roll i valet av partiledare.

Personligen tror jag att Fredrik Reinfeldt är den partiet söker och jag har avhandlat det i en egen tråd.
(FB) Är Fredrik Reinfeldt Moderaternas joker i leken om partiet väljer en ny partiledare?

Men det skulle vara en prestigeförlust att förlora en kvinnlig partiledare!

Det M behöver är en ledare som tar klivet bort ifrån alla tänkbara trevare gentemot SD och ett alternativ är Elisabeth Svantesson som kommer ifrån en uppenbarelsereligiös bakgrund.

Hon arbetar med sociala frågor som berör integrationsområdet och kan med sin övertygelse locka väljare från KD och SD. Den borgerliga väljaren som vill följa humanismens princip är redo att söka kompromisser och man vill både öppna gränserna och förvalta samhällsarvet.

Samtidigt vill man locka till sig MP-väljare samt S-väljare och då kan man inte göra sig av med en kvinnlig partiledare.
Jag tror att du har helt fel.

Reinfeldt kommer inte att komma ifråga, just nu så gör Reinfeldts adepter sitt bästa för att städa upp efter sin landsfader - och sanningen är att den storstädningen kommer inte ha någon effekt förrän adepterna själva åkt ut.

Vad du kalla M's trevande mot SD är ett måste för M att kunna vinna tillbaks de Moderater som gått över till SD.
Reinfeldt lämnade den konservativa grunden och förde partiet så långt till vänster att nya röster erhölls, röster som annars inte hör hemma i ett konservativt parti.

Hade inte ett närmande till SD genomförts, hade inte konservativa värderingar återinförts (f.f. halvhjärtat), så hade Moderaterna splittrats till ytterligare ett vänsterparti och ett konservativt.

Det finns ingen konservativ som vill genomföra en politik som lockar Miljöpartister, det kan du vara helt säker på!

Nu handlar det om att finna en partiledare som står fast vid de konservativa värderingarna, oavsett hur vinden blåser.
Citera
2017-03-24, 14:10
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Kan man va tex kommunfullmäktige och gå direkt till partiledare? Eller är klivet där för högt?

Med tanke på hur toppstyrt moderaterna är så är nog det klivet lite för stort. Troligtvis väljs något får som bräker med partiledningen. Men blir intressant att följa. Moderaterna har dock redan förlorat förtroendet oavsett efter att ha försökt överbelasta och förstöra den svenska välfärden med hjälp av massinvandring. Det blir liksom lite svårt att komma tillbaka från en sådan grej oavsett partiledare
__________________
Senast redigerad av Snobbenomimmi 2017-03-24 kl. 14:19.
Citera
2017-03-24, 14:34
  #79
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Odenberg positionerar sig och får nog betraktas som en av de tyngre kandidaterna:

http://www.dn.se/nyheter/politik/mik...r-moderaterna/
Här är artikeln som pdf:
https://www.scribd.com/document/342902379/Odenberg


Det har alltid funnits ett stort folkligt stöd för att även Sverige skulle prova koalitionsregering M-S.
Nu har den politiska kartan ritats om och höger-vänsterskalan är inte lika relevant längre.
Dessutom har vi en knepigare parlamentarisk situation än på länge.

För egen del har jag aldrig varit någon förespråkare av regeringsbildning över blockgränserna, men jag är likväl övertygad om att Odenberg är en av dem som skulle klara av att återge M status av ett statsbärande parti.

Intressant nog nämner han faktiskt två tänkbara kandidater i slutet av artikeln. Två namn som redan varit uppe i tråden.

Jag gillade Odenbergs integritet när det begav sig. Att det nyligen framkommit hur han ser på SD och S sänker honom fullständigt. Med så mycket idioter och stolpskott 7K och M producerat senaste decennierna ska han bara ta och hålla käften. Jag är kanske inte ens längre en SD-röstare, men hur man än vrider och vänder på det är de de enda som inte är ansvariga och det mesta de säger är förnuftigt. Det är nästan så jag hoppas Odenberg blir partiledare så kan M kämpa vid 4% spärren i decennierna som kommer.


Citat:
Det kan man naturligtvis inte få med mindre än att man ingår ett ganska djupt organiserat samarbete där man är tvungen att ge dem saker.
Varför vore det fel?
– Vi har deras väl kända bakgrund och de har också ett påfallande stort antal tokstollar i partiet. Jag skulle säga att ett organiserat samarbete med ett parti som har Kent Ekeroth som framträdande riksdagsledamot, bara det är otänkbart. Sedan är det ju faktiskt så att SD är ett utpräglat populistparti, som inte är något att hålla i handen när det ska fattas svåra beslut.



Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Problemet med "S+M=sant" är att det enbart skulle tolkas som två förlorande partier som tar till en nödlösning enbart för att få ha makten.
Och att den härliga makten är viktigare än politiska principer......det senare som jag tror skulle få konservativa Moderater att återuppta debatten om ett nytt parti med konservativa värderingar.

Odenberg kommer inte att kunna få Moderaterna att växa. De Moderater som gick över till SD kommer att bli kvar, särskilt som Odenberg gick ut väldigt hårt mot Moderaternas närmande till SD.
Odenberg som partiledare ser jag som att Moderaternas vänstervridning bibehålls.

I det stora hela, Moderaterna är körda så länge som Reinfeldts adepter sitter kvar. Och den dagen då den mycket nödvändiga skiftningen av partiledningen sker, så vill det till att den ledningen inte har något som helst samröre med Reinfeldt eller hans adepter, and synnerligen konservativa värderingar saluförs (med principfasthet) och att ingen form av beröringsskräck förekommer vad det gäller samarbete med SD.

Precis, två ansvariga förlorare som girigt klamrar sig fast vid köttgrytan trots att de bränner fingrarna.


Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Amen!

Rätt så, och det skall ske så snabbt som möjligt men inte av skälet att M skall kunna vinna valet utan enbart som ett första steg i ett långsiktigt arbeta att städa upp sörjan efter Reinfeldt och AKB.
Just nu så handlar det ju inte om att M skall kunna vinna valet utan enbart om att inte förlora fler röster.

Moderaterna kan skatta sig lyckliga över att SD har varit emot NATO. Om SD istället hade agerat för ett NATO-medlemskap så hade väl Moderna varit nere på ett ensiffrigt opinionsstöd?

NATO och EU-frågan.


Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Karriärvägen för den offentliganställda eliten är politiker >>> myndighetschef, aldrig tvärtom.

Som myndighetschef har du fantasilön, jobbsäkerhet, slipper offentligheten för det mesta, normala arbetstider. Som partiledare för ett stort parti jobbar du hela tiden, baktalas av dina partikamrater och hånas i media. Många är de som hoppat av efter kort tid, t.ex. Ulf Adelsohn som senare erkände att han inte orkade.

Odenberg var aktuell redan när Reinfeldt avgick men sa ett bestämt nej. Han kommer aldrig att återvända till politiken.

Citat:
"Jävla invandrare! Burn in hell!"

Eric Erfors, tidigare ledarskribent på Expressen idag på Gotlands Tidningar.

Priceless!!



Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Med tanke på hur toppstyrt moderaterna är så är nog det klivet lite för stort. Troligtvis väljs något får som bräker med partiledningen. Men blir intressant att följa. Moderaterna har dock redan förlorat förtroendet oavsett efter att ha försökt överbelasta och förstöra den svenska välfärden med hjälp av massinvandring. Det blir liksom lite svårt att komma tillbaka från en sådan grej oavsett partiledare

Det ligger mellan svårt och omöjligt. Festligt då att Odenberg är bekymrad över "SDs väl kända bakgrund".
Citera
2017-03-24, 16:27
  #80
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Inga diskussioner om att AKB är kvinna? Skulle lätt kunna skyllas på det, som när man skyllde på clintons kön när hon förlorade men nu är ju moderaterna och AKB inte vänster så då talar man tyst om det! Inte för att jag tror nedgången beror på det men feministerna är väldigt snabba med att dra könskortet annars.

Tror inte att moderaterna går att rädda. Deras tid som ett av de 2 klart stora partierna är förbi. Något man talar tyst om är ju att nedgången började redan under reinfeldt! Sen har det bara fortsatt under AKB och kanske eskalerat något. Som jag ser det finns det nu ingen utväg. Tappet började redan under öppna hjärtan politiken från reinfeldt och fler kommer lämna om moderaterna fortsätter driva den linjen. Samtidigt kommer man tappa väljare om man fortsätter driva SD linjen. Alltså oavsett vad AKB gör är dem körda.
Delar inte din syn alls. Moderaterna har en ljus framtid som sveriges liberala parti. Det är folkpartiet/liberalerna som kommer att försvinna då moderaterna allt mer lämnat sin plats till höger och tagit deras planhalva. Sen lämnar ju det fältet fritt för ett konservativt högerparti men var dessa röster hamnar är en annan femma. men ok, du skriver ju faktiskt att deras tid som det stora borgerliga partiet är över...och det tror jag med.
Citera
2017-03-24, 20:22
  #81
Medlem
Hogdals avatar
Fjällner, kan han vara aktuell?

Hanif Bali skulle nog dra mest folk, han kan göra partiet till ett 25%+-parti igen.
Citera
2017-03-24, 21:13
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Delar inte din syn alls. Moderaterna har en ljus framtid som sveriges liberala parti. Det är folkpartiet/liberalerna som kommer att försvinna då moderaterna allt mer lämnat sin plats till höger och tagit deras planhalva. Sen lämnar ju det fältet fritt för ett konservativt högerparti men var dessa röster hamnar är en annan femma. men ok, du skriver ju faktiskt att deras tid som det stora borgerliga partiet är över...och det tror jag med.

Det är väl det här som är den stora frågan, ska de vara liberala eller konservativa? Nu slits de mellan båda sidor och det är motsägelsefullt och förvirrande vilket märks i opinionen.

Jag tror att de kommer gå tillbaka till sina rötter och försöka bli det stora konservativa partiet igen. Med en ledare som Finn Bengtsson kan man säga "en karl som står för sina åsikter och inte är rädd för att säga som det är".

Kombinera Finn Bengtsson men några sanningssägare som Hanif Bali, Tapani Juntunen och Tobias Billström så har moderaterna återigen blivit ett starkt högerparti så det står härliga till.

Fördelen är att det blir ett riktigt alternativ till SD. Samtidigt som kan kan fortsätta säga att SD är rasister.
Nackdelen är att man tappar kvinnofrågor och Reinfeldts röstboskap som lär lämna för C, L och kanske till och med FI.

Alternativet är att sikta in sig på att ta tillbaka röster från Centern och Liberalerna. Då kanske man väljer en Elisabeth Svantesson och fortsätter med Tobias Tobé och slänger in några kvinnor till med bra profil.

Fördelen med den sistnämnda strategin är att de kan vara ett parti som står upp mot våldtäktsmän och patriarkat men samtidigt har tillräckligt med kvinnor för att även krossa FI. Nackdelen är såklart att man tappar alla som hoppat till SD och samtidigt ger SD fritt spelrum på sin kant där de står helt ohotade.

Jag tror att M väljer att återgå till en konservativ linje med Finn Bengtsson. Det kommer ge ett omedelbart skutt tillbaka till 20% och David Batra får skriva om hela sin krogshow.

Personligen hoppas jag att de väljer den liberala vägen och slår ut liberalerna och Fi på kuppen.Då lär de hamna på 15-17 % i valet också.

Men att de behåller AKB efter hösten känns helt orimligt.
Citera
2017-03-24, 22:07
  #83
Medlem
Skafferns avatar
Komiskt att beskåda Flashbacks invandringskritiska höger föreslå Sd-hatare och "gammelmoderater" som Odenberg och Hökmark.
De sätter t.om sitt hopp till ett ensamkommande flyktingbarn som en Hanif
Herrejävlar! Ja, detta är vad ni har att välja på.
Det säger ju en hel del om ert äckliga parti.
Citera
2017-03-24, 22:21
  #84
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Komiskt att beskåda Flashbacks invandringskritiska höger föreslå Sd-hatare och "gammelmoderater" som Odenberg och Hökmark.
De sätter t.om sitt hopp till ett ensamkommande flyktingbarn som en Hanif
Herrejävlar! Ja, detta är vad ni har att välja på.
Det säger ju en hel del om ert äckliga parti.
Förnekelsen sitter djupt i själen. De väntar kanske på att Reinfeldt ska "visa sitt rätta ansikte" och att migrationsuppgörelsen med Miljöpartiet bara var en taktisk fint för att på något mystiskt sätt minska massinvandringen. Ja, så absurd var diskussionen bland förnekarna när Alliansen regerade med stöd av Mp. "Snart visar Reinfeldt sitt rätta ansikte". Ja, jösses... Det är knappt man kan tro det idag, men sådan var stämningen och sentimentet hos alliansanhängarna när det begav sig.

Det finns inte bara en speciell cirkel i Helvetet för sådana quislingar, utan också en egen tråd här på Flashback: (FB) Hur förnekar du som alliansväljare Alliansens invandringslinje?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback