Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 18:27
  #1
Medlem
NurseJackies avatar
Ska sälja bostadsrätt efter min far, min fråga är , ska jag sälja från dödsboet eller skriva över den på mig och sedan sälja?
Jag tänkte om det har någon betydelse för skatten ?
Citera
2017-03-22, 20:53
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Ska sälja bostadsrätt efter min far, min fråga är , ska jag sälja från dödsboet eller skriva över den på mig och sedan sälja?
Jag tänkte om det har någon betydelse för skatten ?

Samma situation nyligen. Dödsboet sålde. Spelar ingen roll. Samma skatt. Om du inte skall köpa en annan bostad. Polarn valde att skriva över lägenheten på sig. Bodde där ett år och kunde sedan skjuta upp vinsten på nästa boende. Vet inte om det är ok men så gjorde han.
Citera
2017-03-22, 20:57
  #3
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Samma situation nyligen. Dödsboet sålde. Spelar ingen roll. Samma skatt. Om du inte skall köpa en annan bostad. Polarn valde att skriva över lägenheten på sig. Bodde där ett år och kunde sedan skjuta upp vinsten på nästa boende. Vet inte om det är ok men så gjorde han.

Ok nej inte aktuellt att bo där, undrade bara om det var en fördel åt det ena eller andra hållet. Tack för svar
Citera
2017-03-22, 21:16
  #4
Medlem
Nej, ingen fördel med det ena eller andra. Skatten är 22% av vinsten. Att skjuta upp skatten är inte att rekommendera. Gå in på skatteverkets hemsida och kolla. Man får tydligen betala ränta på uppskjutet belopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback