Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 18:23
  #1
Medlem
Tjena,
Jag skulle vilja frågar er angående ett bygge jag ska starta.
Jag vill ha en Volvo S60 2001-2004 (Gillar utseendet mer på dem årsmodellerna) men jag vill ha en V10 motor i den.
Så mina frågor är:
Är detta möjligt?
Måste man anpassa växellådan till motorn?
och vad mer måste man anpassa ifall man vill göra ett sånt här bygge?
Tacksam för svar.
MvhTheRealInformation
Citera
2017-03-22, 18:32
  #2
Medlem
franges avatar
Ja - växellådan måste givetvis passa till motorn.

Har du tänkt behålla framhjulsdriften eller bygga bakhjulsdrift utav den? Drivaxlar, drivknutar, kardanaxel, diff osv måste ju också byggas (om).

Vad för motor har du tänkt dig, egentligen? BMW eller Audi, eller någon annan?

Och, hur pass kunnig av sånt här är du? Av trådstarten låter det som inte alls... Och vet du inte vad du håller på med - så måste någon annan göra det åt dig. Och då blir det dyrt. Mycket dyrt.

Vad är din budget satt på?
__________________
Senast redigerad av frange 2017-03-22 kl. 18:35.
Citera
2017-03-22, 18:36
  #3
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealInformation
Tjena,
Jag skulle vilja frågar er angående ett bygge jag ska starta.
Jag vill ha en Volvo S60 2001-2004 (Gillar utseendet mer på dem årsmodellerna) men jag vill ha en V10 motor i den.
Så mina frågor är:
Är detta möjligt?
Måste man anpassa växellådan till motorn?
och vad mer måste man anpassa ifall man vill göra ett sånt här bygge?
Tacksam för svar.
MvhTheRealInformation

Intressant projekt, allt är möjligt. Kanske.
Gillar också den bilmodellen.

Men det verkar som ett alltför galet projekt, för dels finns det inte så många V10r, och dels så måste du naturligtvis anpassa drivlinan till den motorn.

Rekommenderar dig till att besöka www.jagrullar.se istället för att fråga mer här.
Lycka till!
Citera
2017-03-22, 18:55
  #4
Medlem
Bigl-rips avatar
Hej jag vill bygga en rymdraket, jag kan ingenting om raketer, men den ska funka att flygs till mars med.

Tips?

(För att förtydliga hur idiotiska dessa trådar är)

Du behöver bygga om det mesta. Har du nada kunskap så för du leja borta det. Och då blir det billigare att köpa en ferrari med v10a
Citera
2017-03-22, 19:45
  #5
Medlem
Din bil har ett s.k helfordonsgodkännande.
Du kommer nog att få problem på bilprovningen.

Alternativt kan du flytta till USA och andra kontinenter där de saknar bilprovningen.
Till den andra Pellejönsen ovan mig vill jag bara berätta att Ferrari inte har tillverkats
som gatbil med V10. Kan ha fel.
Pellejönsen tänker nog på halvfabrikatet Lamborghini.

Lycka till med ditt bygge.
Citera
2017-03-22, 21:04
  #6
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Din bil har ett s.k helfordonsgodkännande.
Du kommer nog att få problem på bilprovningen.

Alternativt kan du flytta till USA och andra kontinenter där de saknar bilprovningen.
Till den andra Pellejönsen ovan mig vill jag bara berätta att Ferrari inte har tillverkats
som gatbil med V10. Kan ha fel.
Pellejönsen tänker nog på halvfabrikatet Lamborghini.

Lycka till med ditt bygge.
Går att besiktiga som ombyggt fordon. Vilket man givetvis känner till om man vet något om bilbyggen, besiktning, helbilsgodkännanden och nationella undantag...
Citera
2017-03-22, 21:11
  #7
Medlem
PlutoJs avatar
Till TS:
Det går, men kommer att ta oerhört mycket tid och kosta ofantligt mycket pengar.

Audi/Lamborghini V10 är bara att glömma. Det blir både för dyrt och för krångligt. Ska det göras får det bli en längsmonterad Chrysler/Dodge V10 och en passande automatlåda. Det kräver givetvis att du bygger om bilen till bakhjulsdrift, så det blir totalt ny och anpassad fram- och bakvagn. Torpedväggen lär du få flytta på och modifiera kraftigt, bromsarna och hjulupphängningarna måste bytas ut helt och hållet, enligt SFRO's reglemente.

http://sfro.com/
Citera
2017-03-22, 23:45
  #8
Medlem
Helt ärligt.
Om du ställer frågan: Måste man passa ihop motorn med växellådan (eller hur du formulerade dig).
Är du riktigt säker på att du kommer att ro detta i land?
Jag är ledsen men jag tror faktiskt inte det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback