Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 18:17
  #1
Medlem
Hej

Jag är mycket missnöjd med mitt liv, men det är så svårt att ändra vanor man haft jätte länge och tankesätt man blivit för bekväm i.

Jag är så rädd för att den dagen jag dör jag ska tycka att jag inte gjorde nåt intressant med mitt liv. Ibland när jag läser om någon som är i fängelse så tänker jag typ att det är inget märkvärdigt, detta för att jag jämför fångarnas liv med mitt eget liv i friheten och ser att jag har ett lika dött liv som de bakom gallret.

Känner ni folk i er omgivning som förändrat sina liv till något som det från början verkade helt omöjligt att förändra? Bjud gärna på historier ni känner till och inspirera mig gärna. Alla tips som kan vara bra är jag förstås väldigt tacksam för.

Önskar er en fortsatt trevlig dag.
Citera
2017-03-22, 18:23
  #2
Medlem
NickLidstroms avatar
Har inget konkret exempel, men att tänka att man ska ändra hela sitt liv direkt fungerar nog aldrig.

Börja med att ändra något litet i din vardag som du kan påverka idag. Sen går du vidare efter det.
Citera
2017-03-22, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Hej

Jag är mycket missnöjd med mitt liv, men det är så svårt att ändra vanor man haft jätte länge och tankesätt man blivit för bekväm i.

Jag är så rädd för att den dagen jag dör jag ska tycka att jag inte gjorde nåt intressant med mitt liv. Ibland när jag läser om någon som är i fängelse så tänker jag typ att det är inget märkvärdigt, detta för att jag jämför fångarnas liv med mitt eget liv i friheten och ser att jag har ett lika dött liv som de bakom gallret.

Känner ni folk i er omgivning som förändrat sina liv till något som det från början verkade helt omöjligt att förändra? Bjud gärna på historier ni känner till och inspirera mig gärna. Alla tips som kan vara bra är jag förstås väldigt tacksam för.

Önskar er en fortsatt trevlig dag.

Skriv upp realistiska mål.. Skriv upp varje litet steg till att nå dessa mål. Beta av listan... Så gick jag från soc-fall till akademiker...
Citera
2017-03-22, 18:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Har inget konkret exempel, men att tänka att man ska ändra hela sitt liv direkt fungerar nog aldrig.

Börja med att ändra något litet i din vardag som du kan påverka idag. Sen går du vidare efter det.

Jag är så fast i vissa tankar så det blir så svårt för mig att göra förändringar. Löpning är ett exempel. Tex jag och min lillasyster tränade lika lite när vi gick gymnasiet, men hon hon kunde löpa kilometer efter kilometer trots att hon var lika otränad som jag. Som vi vet så är det bra kondition som möjliggör en lång löpningsrunda galant, men när jag såg att min lilla syster som åt och tränade exakt som jag men klarade det som inte gick för mig. Det är rena drömmen för mig att kunna löpa länge utan avbrott, men exemplet om min syster och sånt får mig att ge upp trots att jag vet vetenskapligt att det är konditionen som gör skillnad. Detta är bara ett exempel. Skulle vara så härligt att klara 7 kilometer löpning utan avbrott.
Citera
2017-03-22, 18:33
  #5
Medlem
DatorRunkarns avatar
Livet består av de byggstenar du väljer. När en människas liv är miserabelt så är det bara att titta efter, vilka byggstenar använder jag?

Friska och fräscha byggstenar ger ett friskt och fräscht liv.
Citera
2017-03-22, 18:37
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Du väljer en sak i taget och ser till att fullfölja, försök inte att göra allt på en gång.

Vill du springa 7 kilometer? Bra, då går du ut och springer 3 kvällar i veckan. Om en månad kommer du att vara en bra bit på vägen och har fått in rutinen att träna regelbundet.
Citera
2017-03-22, 18:37
  #7
Medlem
DoctorWos avatar
Vad är det du vill ändra exakt?
Citera
2017-03-22, 18:41
  #8
Medlem
tomchis avatar
Testa svamp
Citera
2017-03-22, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du väljer en sak i taget och ser till att fullfölja, försök inte att göra allt på en gång.

Vill du springa 7 kilometer? Bra, då går du ut och springer 3 kvällar i veckan. Om en månad kommer du att vara en bra bit på vägen och har fått in rutinen att träna regelbundet.

Har småbörjat, idag var min andra dag då jag joggade 2,5 kilometer och samma väg tillbaka. Alltså 5 kilometer, men jag klarade det förstås inte helt utan fick växla mellan promenad och jogging.

Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Vad är det du vill ändra exakt?

Allt som har att göra med att bli en effektiv och produktiv människa.
Citera
2017-03-22, 19:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Har småbörjat, idag var min andra dag då jag joggade 2,5 kilometer och samma väg tillbaka. Alltså 5 kilometer, men jag klarade det förstås inte helt utan fick växla mellan promenad och jogging.



Allt som har att göra med att bli en effektiv och produktiv människa.

Är det att träna så är det väl bara att mata. Kör femman var annan dag i en månad så sitter det sen. Du har vid det laget byggt en vana som kommer att sitta i hyfsat oansträngt. Problemet uppstår när du börjar ge avkall på vad du klarar av och vad du är beredd att investera i din vana.. Springer du bara för att få det gjort och inte lägger i den växel du bör för att du inte känner att du är i form t.ex så förstör det.

Med det sagt ska du inte kötta sönder fem kilometer varje gång. Hitta ett tempo och en sträcka som är rimlig och var konsekvent så kommer det både ge resultat och spara dig från att bli utsliten. Bättre att genomföra hela rundan i ett jämt tempo är vad jag menar än att springa 100 meter och sen halvpromenera resten.

Den här principen gäller för övrigt allt i livet, och är mycket effektiv om man har lite vilja.
Citera
2017-03-22, 19:28
  #11
Medlem
NickLidstroms avatar
Bra då utmanar jag dig att klara av att springa 7 kilometer utan avbrott innan påsk.
Citera
2017-03-22, 19:51
  #12
Medlem
MuscleSharks avatar
Du har inte hört talas om PSYCH-K? Man kan säga att det är ett program för att omprogrammera det undermedvetna. Har man hela livet fått höra osanningar och rent skitsnack om hur livet "är", eller hur livet ska vara så är det just de tankarna man går efter i vardagen.
De flesta va oss begränsar oss så fruktansvärt mycket att vi inte lever vårt liv på det vis som vi egentligen vill.

Gå gärna in på YouTube och kolla på Robert William's videos om PSYCH-K.
Rekommenderar även starkt Bruce Lipton's "7 ways to reprogram your subconscious mind" också.
Bruce Lipton är personligen min stora favorit. Har lärt mig så mycket mer genom att kolla på hans videos än det som jag lärt mig i skolan.

Så gå gärna in på YouTube och sök runt lite.
Kan lova att du kommer se fler möjligheter i livet efteråt.
Det kanske t o m förändrar ditt liv helt och hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback