Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 15:56
  #1
Medlem
Om jag vill göra en investering som jag tycker krävs för att jag ska kunna starta eget, kan jag sedan när företaget startat göra avdrag för den investeringen?

Låt säga jag gör en bröstoperation för att bli cammodel, skulle jag kunna göra avdrag för den operationen sedan då jag startar mitt företag?

Inga negativa eller elaka svar, tack snälla.
Citera
2017-03-22, 15:59
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Om jag vill göra en investering som jag tycker krävs för att jag ska kunna starta eget, kan jag sedan när företaget startat göra avdrag för den investeringen?



Nej. Inga retroaktiva avdrag annat än vissa administrativa avgifter.

Dessutom kan du bara göra avdrag från dina vita inkomster från verksamheten. Som regel är det lite svårt att få camkunder att vilja betala med vita pengar.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-03-22 kl. 16:02.
Citera
2017-03-22, 16:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Inga retroaktiva avdrag annat än vissa administrativa avgifter.

Dessutom kan du bara göra avdrag från dina vita inkomster från verksamheten. Som regel är det lite svårt att få camkunder att vilja betala med vita pengar.

Okey så allting man köper osv innan företaget startar går det inte att göra avdrag på? Men man kan ju inte starta de flesta jobb utan utrustning. Låter lite konstigt.

Det är inte cam, tog det som ett exempel. Får man inkomst som man tar emot till sin bank, man skriver ner varje krona, sedan skattar man på det - eget företag. Sen vilken färg det är på pengarna jag har fått från mina kunder är ju inget jag kan påverka.
Citera
2017-03-22, 16:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Om jag vill göra en investering som jag tycker krävs för att jag ska kunna starta eget, kan jag sedan när företaget startat göra avdrag för den investeringen?

Låt säga jag gör en bröstoperation för att bli cammodel, skulle jag kunna göra avdrag för den operationen sedan då jag startar mitt företag?

Inga negativa eller elaka svar, tack snälla.

Det finns ett avdrag för "Kostnader som ej bokförts men som skall dras av" i skattedeklarationen iaf för enskilda näringsidkare som är till för sådana här kostnader under året innan verksamheten startar och alltså inte finns bokförda.

Så länge alla verifikationer sparas (kvitton) så kan de dras av som kostnader.

I ditt specifika fall tror jag det är kört pga sakens natur, men om du är villig att driva det i rätten skulle det bli ett väldigt intressant prejudikat!
Citera
2017-03-22, 16:58
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Okey så allting man köper osv innan företaget startar går det inte att göra avdrag på? Men man kan ju inte starta de flesta jobb utan utrustning. Låter lite konstigt.

Då startar man företaget först och sedan köper man utrustningen.

I ditt exempel ska man starta företaget först och sedan operera rattarna - även om just detta knappast är avdragsgillt. Någon som ska starta exempelvis snickerifirma startar förstås bolaget och köper sedan in verktyg, bil, material m.m. Det finns ingen meningen med att köpa grejerna först och sedan starta bolaget.
Citera
2017-03-22, 17:53
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Okey så allting man köper osv innan företaget startar går det inte att göra avdrag på? Men man kan ju inte starta de flesta jobb utan utrustning. Låter lite konstigt.

Det är inte cam, tog det som ett exempel. Får man inkomst som man tar emot till sin bank, man skriver ner varje krona, sedan skattar man på det - eget företag. Sen vilken färg det är på pengarna jag har fått från mina kunder är ju inget jag kan påverka.

Nej, men om du åker på granskning så kommer de att be att få uppgifter om några kunder så saken kan bekräftas.

Det är så billigt att registrera en verksamhet, så det argumentet håller inte. Inget konstigt alls tycker jag.

Ditt nästa problem är att en bröstförstoring inte är avdragsgill om du så arbetar på heltid som porrstjärna.
Citera
2017-03-22, 18:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Det finns ett avdrag för "Kostnader som ej bokförts men som skall dras av" i skattedeklarationen iaf för enskilda näringsidkare som är till för sådana här kostnader under året innan verksamheten startar och alltså inte finns bokförda.

Så det gäller alltså från året innan företaget startar och framåt?

Så länge alla verifikationer sparas (kvitton) så kan de dras av som kostnader.

I ditt specifika fall tror jag det är kört pga sakens natur, men om du är villig att driva det i rätten skulle det bli ett väldigt intressant prejudikat!

Skulle inte vara villig att göra det. Men tycker ändå att man kan ha som argument att jag inte kan börja jobba förrän operation gjorts?
Citera
2017-03-22, 18:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Då startar man företaget först och sedan köper man utrustningen.

I ditt exempel ska man starta företaget först och sedan operera rattarna - även om just detta knappast är avdragsgillt. Någon som ska starta exempelvis snickerifirma startar förstås bolaget och köper sedan in verktyg, bil, material m.m. Det finns ingen meningen med att köpa grejerna först och sedan starta bolaget.

Så jag skulle alltså kunna starta upp bolaget innan jag opererar mig? Men jag kommer ju inte jobba/ha ngn inkomst förrän efter operationen. Varför skulle det inte vara avdragsgillt?
Citera
2017-03-22, 18:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, men om du åker på granskning så kommer de att be att få uppgifter om några kunder så saken kan bekräftas.

Ja det är ju inte svårt att bevisa.

Det är så billigt att registrera en verksamhet, så det argumentet håller inte. Inget konstigt alls tycker jag.

Ditt nästa problem är att en bröstförstoring inte är avdragsgill om du så arbetar på heltid som porrstjärna.

Jaså? Okey, vad orättvist. Vet att massage, kiropraktik, akupunktur osv är avdragsgillt för de som arbetar med kroppen som eget företag.
Citera
2017-03-22, 19:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Jaså? Okey, vad orättvist. Vet att massage, kiropraktik, akupunktur osv är avdragsgillt för de som arbetar med kroppen som eget företag.
På vilket sätt är det avdragsgillt? Det är avdragsgillt i alla företag för de anställda och räknas som friskvård.
Vad menas med "kroppen som eget företag"? Det låter som prostituerade...
Citera
2017-03-22, 19:35
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella1997
Jaså? Okey, vad orättvist. Vet att massage, kiropraktik, akupunktur osv är avdragsgillt för de som arbetar med kroppen som eget företag.

Javisst, och du får också ha såna policies om du har anställda.
Citera
2017-03-22, 21:04
  #12
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Inga retroaktiva avdrag annat än vissa administrativa avgifter.

Dessutom kan du bara göra avdrag från dina vita inkomster från verksamheten. Som regel är det lite svårt att få camkunder att vilja betala med vita pengar.

Tidigare var det så att man fick dra av kostnader som varit samma år och året före, förutsatt att det är kostnader som skulle varit avdragsgilla om företaget varit startat då. Så var det fram till 2016 vad jag vet. Kanske ändrats?

Inkomstlagen kap 16, 36 §
Citat:
36 § När en fysisk person startar enskild näringsverksamhet ska han det första beskattningsåret dra av även sådana utgifter i verksamheten som han haft före starten. Han ska dra av utgifter som han har haft under det kalenderår som näringsverksamheten påbörjas och det föregående kalenderåret om utgifterna är av det slaget att omedelbart avdrag för dem ska göras i en näringsverksamhet.
Utgifterna får inte dras av till den del de
1. dragits av på annat sätt,
2. räknas in i anskaffningsvärdet eller anskaffningsutgiften för tillgångar som tillförs näringsverksamheten när denna påbörjas, eller
3. motsvarar inkomster som har uppkommit i verksamheten under den tid som avses i första stycket och som inte har tagits upp som intäkt.
Avdraget får göras bara om det klart framgår att förutsättningarna för avdrag är uppfyllda. Lag (2007:1419).
https://lagen.nu/1999:1229#K16P36
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback