Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 15:15
  #1
Medlem
Med datorns hjälp kan vi idag alstra akustiska ljud så gott som identiska med de från verkliga instrument. Det finns en mängd mjukvara som kan användas. Populärt är att använda ett notsättningsprogram, såsom Finale eller Sibelius, och koppla detta till en VST (Virtual Studio Technology). Populära VST är t.ex. Garritan Personal Orchestra och Vienna Sound Library.
På så sätt alstrar man via notsättningen i stort sett vilket instrument som helst inklusive solo- och körsång. Dessutom kan man återskapa akustiken i olika miljöer såsom kyrkor och konserthallar.

Precis som vilken kompositör som helst sätter man sina noter i partituret men får sitt verk uppspelat direkt av datorn. Datorn kan sålunda återskapa en hel symfoniorkester vilket för mig är ett teknologiskt underverk.

På Soundcloud har Garritan lagt ut åtskilliga alster skapat på detta sätt och det går inte att höra skillnad på dessa digitala produktioner och en verklig symfoniorkester. Lyssna själva.

Jag har själv anammat detta sätt att göra musik. Tack vare datorn kan även jag förverkliga mina musikaliska idéer som tidigare var förunnat ett fåtal välutbildade professionella. Ni kan höra hur det låter här:

https://soundcloud.com/user-892939153/tracks

Jag vill med denna tråd diskutera vilken framtid som väntar musiken (särskilt den akustiskt instrumentala) med detta verktyg.
Citera
2017-03-22, 16:54
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Det hörs jättetydligt att du spelar på artificiella instrument. Vad använder du för program?
Citera
2017-03-22, 17:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det hörs jättetydligt att du spelar på artificiella instrument. Vad använder du för program?

Det är Finale plus Garritan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback