Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 12:52
  #1
Medlem
Hej köpte min bil på Möller för 1 år sedan. Nu har backkamera och park. värmaren gått sönder. Och jag ska då ha en försäljargaranti tom 2017 05 08.
När jag ringer till Möller var det inga problem, skulle lämna in bilen o få en lånebil. Nu har han kontaktat mig via mejl och sa att min garanti endast gällde i 6 månader. När jag skickade honom intyget kontaktade han mig åter igen då han pratat med säljaren och garantin ska nu endast ha varit 3 månader. jag har ett certifikat på min garanti som är signerad av säljaren. Har jag nå chans här, vad ska jag göra om dom ej följer det?
Citera
2017-03-22, 13:37
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Borde väl klassas som bedrägeri, så en polisanmälan borde väl vara på plats.?
Citera
2017-03-22, 16:27
  #3
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supbiatches
Hej köpte min bil på Möller för 1 år sedan. Nu har backkamera och park. värmaren gått sönder. Och jag ska då ha en försäljargaranti tom 2017 05 08.
När jag ringer till Möller var det inga problem, skulle lämna in bilen o få en lånebil. Nu har han kontaktat mig via mejl och sa att min garanti endast gällde i 6 månader. När jag skickade honom intyget kontaktade han mig åter igen då han pratat med säljaren och garantin ska nu endast ha varit 3 månader. jag har ett certifikat på min garanti som är signerad av säljaren. Har jag nå chans här, vad ska jag göra om dom ej följer det?

Skriv lite utförligare om vem Möller är och vilken bilfirma du har handlat från. Det finns ju tusentals personer här i landet som heter Möller.
Citera
2017-03-22, 16:32
  #4
Medlem
Möller = Möller Bil

Vilken årsmodell är det på bilen? Vad jag vet så på begagnad lite äldre bilarna så är det 3 månadersgaranti.
Citera
2017-03-22, 16:35
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag hade börjat fråga honom om garantin som är undertecknad av säljaren - där det står 12 månader - gäller eller inte gäller.
Han har inte svarat på den frågan verkar det som.
Om han säger att den inte gäller hade jag frågat
- vilken garanti gäller?
- varför gäller den garantin just?
- var står det?
- varför gäller inte den garanti som jag har?
- varför gäller inte ett avtal som ni har undertecknat?
Jag hade fortsatt att borra i hans omöjliga svar.
Jag hade inte anklagat eller skällt på honom utan bara fortsatt att på ett mycket vänligt sätt få honom gräva in sig själv i återvändsgränden
Helst hade jag besökt honom med ett vittne och visat avtalet
Säger han att säljaren gjort fel är det inget han undkommer med. Säljaren har ställningsfullmakt. Han BÖR kunna ge andra garantivillkor på eget bevåg för att kunna genomföra en försäljning. Du är i god tro för du borde inte ha insett att säljaren överskred sina befogenheter (om han nu gjorde det)

Säljaren ansvarar för garantin i enlighet med garantivillkoren
Köparen ska alltid först klaga hos säljaren, men i en konfliktsituation kan du vända dig till konsumentrådgivningen.
Kan du visa garantin utan namn, regnr mm eller skriva ner vad som står?
Bara för att säkerställa att du inte missuppfattat något
Citera
2017-03-22, 17:08
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Möller = Möller Bil

Vilken årsmodell är det på bilen? Vad jag vet så på begagnad lite äldre bilarna så är det 3 månadersgaranti.
Det är 12 månaders garanti om det står 12 månader i garantin
Citera
2017-03-22, 18:32
  #7
Medlem
Jag har ej missuppfattad något utan det är troligtvis säljaren som gjort fel. Pratade med säljaren och då bad han mig skicka in cerifikatet, och sa "rätt ska vara rätt". Han har ej hört av sig än, så får se hur det blir. Tycker ändå det är riktigt skumt beteende att komma med olika "avtal", först grönt, sedan sex mån och tre mån. Dom måste ju ha en kopia på avtalet och bättre koll. Aja får hoppas han hör av sig imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback