Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 00:58
  #1
Medlem
Ja, spelar det någon roll? Jag har fått lära mig (felaktigt?) att man bara ska kasta aluminium i containrarna på återfallsstationer, men nu har jag en massa metall (järn, bl.a.) som jag tänkt kasta, och ingen riktig soptipp på nära avstånd.

Är det något som deras automatiska sorteringssystem löser i alla fall?
Citera
2017-03-22, 01:36
  #2
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Ja, spelar det någon roll? Jag har fått lära mig (felaktigt?) att man bara ska kasta aluminium i containrarna på återfallsstationer, men nu har jag en massa metall (järn, bl.a.) som jag tänkt kasta, och ingen riktig soptipp på nära avstånd.

Är det något som deras automatiska sorteringssystem löser i alla fall?

Nej det spelar ingen roll. Sorteringsstationerna kör med magnet som skiljer metall från aluminumn.
Citera
2017-03-22, 06:43
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banporr
Du skall ENKOM kasta förpackningar på de ställena. Fatten det för helsike förbannade idiot. Det kan vara kadmium och vad skit som helst i det skrot du tänker lämna och bör polisanmälas.
Lugn nu!
Trevligare ton kan du säkert åstakomma!

Hur vet du att TS tänker slänga tungmetaller?
Citera
2017-03-22, 06:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banporr
Du skall ENKOM kasta förpackningar på de ställena. Fatten det för helsike förbannade idiot. Det kan vara kadmium och vad skit som helst i det skrot du tänker lämna och bör polisanmälas.

Precis, stationerna drivs av ett företag ägt av förpackningsindustrin och de ser vid tillverkningen till att använda material som funkar i återvinningen.

Slänger man allt möjligt annat för så kommer det in andra typer av plaster, metaller mm som inte kan återvinnas och det slutar med att de får bränna eller deponera istället.
Citera
2017-03-22, 07:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lugn nu!
Trevligare ton kan du säkert åstakomma!

Hur vet du att TS tänker slänga tungmetaller?

Det handlar uteslutande (nåja) om ett par kilo järnbultar som varken längre behövs eller har ett andrahandsvärde värt att tala om. Min förhoppning var att allt i containrarna sorterades ut på ett sätt som beskrivet i trådens första svar, men hur ligger det egentligen till?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Precis, stationerna drivs av ett företag ägt av förpackningsindustrin och de ser vid tillverkningen till att använda material som funkar i återvinningen.

Slänger man allt möjligt annat för så kommer det in andra typer av plaster, metaller mm som inte kan återvinnas och det slutar med att de får bränna eller deponera istället.

Har Lunkan99 fel?
Citera
2017-03-22, 10:23
  #6
Medlem
På respektive plats finns det skyltar eller klistermärken på containrarna som berättar vad som gäller. Men generellt:
På återvinningstationerna -- obemannade med bara de vanligaste containrarna -- så är det enbart FÖRPACKNINGAR i metall. Det du köpt har vanligtvis information på sig om att det ska slängas i metallåtervining.
På återvinningscentralerna -- bemannade och brukar ha många olika sorters containrar -- där brukar det finnas en container för allt metallskrot (dock brukar bilskrot vara undantaget).
Citera
2017-03-23, 20:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
På respektive plats finns det skyltar eller klistermärken på containrarna som berättar vad som gäller. Men generellt:
På återvinningstationerna -- obemannade med bara de vanligaste containrarna -- så är det enbart FÖRPACKNINGAR i metall. Det du köpt har vanligtvis information på sig om att det ska slängas i metallåtervining.
På återvinningscentralerna -- bemannade och brukar ha många olika sorters containrar -- där brukar det finnas en container för allt metallskrot (dock brukar bilskrot vara undantaget).

Aha, men följdfråga: hur skiljer jag på den metall som går att kasta i containrarna (uteslutande aluminium?) och annan sådan? Visst, folie och konserver är enkla, men om jag t.ex. har kryddburkar i metall som inte rubbas en millimeter när jag försöker pressa ihop den då? Jag är väldigt okunnig.
Citera
2017-03-25, 18:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Aha, men följdfråga: hur skiljer jag på den metall som går att kasta i containrarna (uteslutande aluminium?) och annan sådan? Visst, folie och konserver är enkla, men om jag t.ex. har kryddburkar i metall som inte rubbas en millimeter när jag försöker pressa ihop den då? Jag är väldigt okunnig.
Det låter ju som en metallförpackning. Är den köpt i Sverige, så borde den utan problem gå att återvinna. Är den utländsk, så kolla på etiketten. Ibland kan det finnas en återvinningssymbol eller det står på den att den ska slängas i metallåtervinning. Är du osäker, så spara den tills du åker till en återvinningscentral.
Citera
2017-03-25, 19:25
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Ja, spelar det någon roll? Jag har fått lära mig (felaktigt?) att man bara ska kasta aluminium i containrarna på återfallsstationer, men nu har jag en massa metall (järn, bl.a.) som jag tänkt kasta, och ingen riktig soptipp på nära avstånd.

Är det något som deras automatiska sorteringssystem löser i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Nej det spelar ingen roll. Sorteringsstationerna kör med magnet som skiljer metall från aluminumn.

???

Aluminium är en metall.

Var skulle konservburkar slängas?

Endast förpackningar på återvinningsstationer. Övrig metall lämnas på återvinningscentraler.
Citera
2017-03-25, 20:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
???

Aluminium är en metall.

Var skulle konservburkar slängas?

Endast förpackningar på återvinningsstationer. Övrig metall lämnas på återvinningscentraler.

Gäller det även "mindre" metall? Jag tänker osökt på att jag har 400 metallgaller till kranar (de små, 1,5x1,5 cm). Fråga mig inte varför är sånna i aluminium, eller bör jag spara dem också? Behöver rensa så mycket det går, är en riktig packråtta och det börjar bli oerhört trångt
Citera
2017-03-25, 20:43
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Gäller det även "mindre" metall? Jag tänker osökt på att jag har 400 metallgaller till kranar (de små, 1,5x1,5 cm). Fråga mig inte varför är sånna i aluminium, eller bör jag spara dem också? Behöver rensa så mycket det går, är en riktig packråtta och det börjar bli oerhört trångt

Storleken har ingen betydelse (!)

Det jag skrev gäller oavsett storlek eller mängd.
Citera
2017-03-25, 21:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Storleken har ingen betydelse (!)

Det jag skrev gäller oavsett storlek eller mängd.

Okej, då litar jag dig, och tackar för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback