Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 23:09
  #1
Medlem
Jag tänkte prova köra en SOG odling med 12/12 från frö men jag undrar hur många plantor som ni tror är det bästa att använda? Jag funderar på att använda 6,5L krukor som är 20cm, då får det plats 25st/m2. Men det kanske är för tätt att ställa dom så, dom kan ju bli hyfsat stora ändå i en 6.5l kruka även om man kör 12/12 direkt.
Citera
2017-03-22, 12:15
  #2
Medlem
Kör på 1-2liters krukor om du ändå kör 12/12 metoden. Läs min dagbok från början till slut så får du mängder av nyttiga tips
Citera
2017-03-22, 14:36
  #3
Medlem
kool-g-raps avatar
fel ämne
Citera
2017-03-22, 14:37
  #4
Medlem
Har kollat i din dagbok dock inte läst hela, kanske ska göra det.

En 1.8L kruka är 11x11cm, det blir ca 90st krukor/m2 om jag räknat rätt. Jag tänkte köra 4-6m2 vilket då skulle kräva långt över 500st frön, och att köpa det femmade blir galet dyrt så det är nog tyvärr en omöjlighet.

Jag tänkte även på den här tråden https://www.flashback.org/t2818919
Där 'tokodlaren' fick 5x så mycket skörd på större krukor:
90g plus per planta i 11liters.
15-20g per planta i 3.7liters
Då blir det nog inte heller lika jobbigt att vattna hela tiden heller tänker jag.

Är inte anledningen till att 10L kör så små krukor för att han har ett extremt litet utrymme att odla på? Eller är det så man får ut mest g/w/m2 i en sog genom att ha runt 100st plantor/m2? Det får i så fall bli aktuellt senare att göra med sticklingar i så fall.
Citera
2017-03-26, 17:26
  #5
Medlem
Ollefjolles avatar
Glöm allt vad jordodling heter om du är intresserad av stör skörd.

hydro dödar allt, drippers i cocos etc är dock bättre än jord.
Citera
2017-03-28, 23:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Glöm allt vad jordodling heter om du är intresserad av stör skörd.

hydro dödar allt, drippers i cocos etc är dock bättre än jord.

Självklart är hydro bättre, kanske något att satsa på i framtiden men har inte ekonomin eller kunskapen för det nu. Kommer köra ca 60% jord, 30% cocos och 10% perlit som medium. Men det var inte riktigt frågan.

Hur många plantor m2 ska jag köra för maximal skörd? Fylla 6m2 med 1L krukor är ju inte att tänka på då jag inte har några tusen femmade frön liggandes.

Ska jag köra 25st/m2 i 4-6L krukor eller står de för tätt då? Eller ska jag överge hela iden om SOG tills jag kan ta sticklingar och köra 3-4st toppade stora plantor/m2 istället? Skulle helst slippa veggtiden dock.
Citera
2017-03-29, 05:15
  #7
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Självklart är hydro bättre, kanske något att satsa på i framtiden men har inte ekonomin eller kunskapen för det nu. Kommer köra ca 60% jord, 30% cocos och 10% perlit som medium. Men det var inte riktigt frågan.

Hur många plantor m2 ska jag köra för maximal skörd? Fylla 6m2 med 1L krukor är ju inte att tänka på då jag inte har några tusen femmade frön liggandes.

Ska jag köra 25st/m2 i 4-6L krukor eller står de för tätt då? Eller ska jag överge hela iden om SOG tills jag kan ta sticklingar och köra 3-4st toppade stora plantor/m2 istället? Skulle helst slippa veggtiden dock.

Det är vad du själv tror bara, mycket enklare i hydro. bara hålla koll på ph,ec samt vattentemp i princip sen är den självbevattnande så det går inte ens att övervattna eller underbevattna, steril miljö tillskillnad från jord som är levande med massa bakterier etc.
+massa andra fördelar som tex nära nog dubbel skörd
dyrt behöver det inte heller vara, en enkel bubblare(googla dwc)kräver 2 saker i princip, en hink och en syrepump.

men lycka till oavsett
__________________
Senast redigerad av Ollefjolle 2017-03-29 kl. 05:18.
Citera
2017-03-29, 19:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Har kollat i din dagbok dock inte läst hela, kanske ska göra det.

En 1.8L kruka är 11x11cm, det blir ca 90st krukor/m2 om jag räknat rätt. Jag tänkte köra 4-6m2 vilket då skulle kräva långt över 500st frön, och att köpa det femmade blir galet dyrt så det är nog tyvärr en omöjlighet.

Jag tänkte även på den här tråden https://www.flashback.org/t2818919
Där 'tokodlaren' fick 5x så mycket skörd på större krukor:
90g plus per planta i 11liters.
15-20g per planta i 3.7liters
Då blir det nog inte heller lika jobbigt att vattna hela tiden heller tänker jag.

Är inte anledningen till att 10L kör så små krukor för att han har ett extremt litet utrymme att odla på? Eller är det så man får ut mest g/w/m2 i en sog genom att ha runt 100st plantor/m2? Det får i så fall bli aktuellt senare att göra med sticklingar i så fall.


För det första så har tokodlaren aldrig odlat i hela sitt liv, han tar vad han läser på engelska forum och översätter det till svenska och postar det för att verka cool.
När man odlar i 11l krukor räknar jag med att man lägger några veckor på att vegga också, och det är imo en ren tidsförlust och eftersom plantan är större så blir det såklart mer buds på den i slutändan. Men då har man också lagt massor med dagar på att bara vegga och i slutändan tror jag man förlorar på det.

Jag körde ju på det i 1x1m 600wtält med ett 0,7x0,7m 400w(har jag för mig veggtält) och tyckte det rulla på skitbra. Tycker du ska kolla in mer på hur man gör fröer, det är inte så himla svårt även om jag hade behövt lite mer träning (sista gången blev det nästan bra för mig). Det ska vara lite mellanrum mellan krukorna, så det blir snarare 50 krukor än 100.
Citera
2017-03-31, 00:00
  #9
Medlem
De gånger jag kört 12/12 sog så körde jag 1L krukor och gjorde mina egna frön. De var lite mer indica orienterade och fick ut minst 5g på en liter kruka utan vegg. Gör matten:
1L = 5g minst
10L = 50g minst
20L = 100g minst
Låt oss anta ett 60x60 yttrymme, jag får plats 25 st 1L eller 5st 6L krukor eller en massiv kruka på 30L
Vad är bäst?
25st x 5 = 125 minst
(6L x 5) x 5st = 150 minst
30L x 5 = 150 Minst
Det här är alltså om man får 5g per liter jord, verkligheten kan variera både +-
Tänk på att du inte kan köra 12/12 sog med stora krukor likt 30L eller liknande man kommer förlora mycket jämfört med om man hade veggat. Så kör du stora krukor så måste du vegga annars är det nästan slöseri. I teorin borde du satsa någonstans mitt emellan i detta fall 6L. Men det beror till mycket stor grad hur duktig odlare du är. Du kanske får 15 per liter jord och då är det en annan bollpark. För mig var det för mycket pill med så många plantor och ständigt blötlägga nya frön, någon annan kanske tycker om det...
Lycka till.
Citera
2017-03-31, 03:38
  #10
Medlem
Elikos avatar
Om du har problem med att få tag i frön så kan du alltid använda kolloidalt silver till nästa år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback