Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-21, 22:42
  #1
Medlem
R.Bloodworths avatar
Att bli tunnhårig är något de flesta män kommer att uppleva till en viss grad. Vissa mer, andra mindre. Det är även en stor rädsla vi män har. Men för mig är den rädslan betydligt större. Jag tänker på det varje dag! Kan många gånger per dag fastna vid spegeln och undersöka mitt hår.

På norwoodskalan ligger jag på nivå 2, vilket inte är så farligt. Har legat där sedan 18-19 års ålder, i dag är jag 27. Så jag har vikar, lite större på högra sidan..men fortfarande inte så farligt. Men detta biter på mig så in i helvete.
Jag vet att det egentligen är omöjligt att svara på, men hur mycket kan man "förväntas" tappa?

Ska jag gå igenom familjehistorik så kan jag börja med farsan. Han är i dag närmare 65 och har relativt mycket hår kvar. Vid 40-50 så hade han rätt mycket hår, lite höga vikar. I dag tunnare, men fortfarande hyfsat mycket hår. Vikarna har gått upp en del, det har tunnats ut på själva skalpen, men inte katastrofalt.

Jag har tre morbröder. Har inte träffat dessa på länge men sist jag gjorde det så hade 2 av dem jättemycket hår, knappt något tecken på håravfall alls. En av morbröderna har högre panna. Har inte träffat dem på ett par år nu så vet inte statusen i dag.

Varför detta biter på mig extra mycket är för att jag redan har väldigt lågt självförtroende och håravfall av den grövre sorten hade varit förödande för mig.

Så vad tror ni? Hur mycket man kan "förväntas" tappa (jag vet att det är egentligen skitsvårt att svara på). Åsikter? Feedback? All svar uppskattas.
Citera
2017-03-21, 22:48
  #2
Medlem
idiamindadas avatar
Släpp det, fokusera på något annat. Tunnhårighet eller skallighet skämmer inte utseendet på en man med självförtroende. Kanske inte det du ville höra.. Att gå igenom din släkt för att avgöra din förväntade grad av flint gör det bara ännu värre.
Citera
2017-03-21, 22:51
  #3
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Släpp det, fokusera på något annat. Tunnhårighet eller skallighet skämmer inte utseendet på en man med självförtroende. Kanske inte det du ville höra.. Att gå igenom din släkt för att avgöra din förväntade grad av flint gör det bara ännu värre.

Grejen är att jag också rakade mig nästan helt i oktober och herrejävlar vad många nivåer jag gick ned enligt mig själv. En av mina vänner sa också "det ser knas ut" (vi är väldigt ärliga med varandra). Så jag vet ju vad som väntar om det skulle gå så långt
Citera
2017-03-21, 23:11
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Är din morfar flint? Det finns hårmedel att köpa på apoteket.
Citera
2017-03-21, 23:16
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Grejen är att jag också rakade mig nästan helt i oktober och herrejävlar vad många nivåer jag gick ned enligt mig själv. En av mina vänner sa också "det ser knas ut" (vi är väldigt ärliga med varandra). Så jag vet ju vad som väntar om det skulle gå så långt
Nu är du lite väl känslig. När jag (mot förmodan) lägger upp en bild på mig själv på fb haglar kommentarer från mina manliga vänner i stilen; "hårfästet kryper uppåt, vad plufsig du blivit, bakfull?". Fan, som man behöver man inte vara så jävla tvålfager, vi förlitar oss på personlighet istället, och ofta blir man förvånad hur den där lilla snärtan kan visa ett tydligt intresse för en gammal stöt som mig.

Edit. Kom på att jag också hade grubblerier om mitt hår i din ålder, jag tror nog att vi har samma typ av hårfäste.. Nu fyller jag femtio och statusen är nog typ densamma. Jag slutade bry mig när jag upptäckte att ingen annan bryr sig.
__________________
Senast redigerad av idiamindada 2017-03-21 kl. 23:20.
Citera
2017-03-21, 23:22
  #6
Medlem
fast du kommer inte passera stadie 2, det som det är med dig är att du har genetik för höga vikar har inget med att göra att du tappar hår, då skulle duha gjort de som 27 bast har ju varit samma sen 18 säger du
Citera
2017-03-21, 23:38
  #7
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
fast du kommer inte passera stadie 2, det som det är med dig är att du har genetik för höga vikar har inget med att göra att du tappar hår, då skulle duha gjort de som 27 bast har ju varit samma sen 18 säger du

Jag hoppas det, ment tror inte på det. Det har även ljusnat något på båda vikarna vilket tyder ju på mindre hårväxt. Höga vikar fine, det kan vara snyggt. Tycker vikar faktiskt är snyggare än ett för lågt hårfäste, men vill inte tappa mer än så! Men vilken kille vill det egentligen? :P
Citera
2017-03-22, 00:42
  #8
Medlem
Har svårt att tro att du inte har börjar bli flintskallig efter 30. Att börja få vikar så tidigt är inga bra odds för framtiden.
Hur ser din morfar ut? det är vanligt att man ärver därifrån.
Citera
2017-03-22, 01:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Har svårt att tro att du inte har börjar bli flintskallig efter 30. Att börja få vikar så tidigt är inga bra odds för framtiden.
Hur ser din morfar ut? det är vanligt att man ärver därifrån.

skitsnack!! han har haft dom i 8 år ju, höga vikar betyder att du är tunn vid vikarna men om hans farsa har det "höga vikar" så är det genetiskt, hans farsa har fan hår på hjässan fortf
Citera
2017-03-22, 02:12
  #10
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Har svårt att tro att du inte har börjar bli flintskallig efter 30. Att börja få vikar så tidigt är inga bra odds för framtiden.
Hur ser din morfar ut? det är vanligt att man ärver därifrån.

Man vet aldrig, men svårt att tro. Ingen i min släkt är flintskallig. Har träffat min morfar två gånger och det var längesen. Han var väl lagom tunnhårig...minns knappt.
Citera
2017-03-22, 02:14
  #11
Medlem
R.Bloodworths avatar
Dessutom att döma av norwoodskalan så behöver vikar inte alls resultera i att man blir flintskallig. Men visst kan man få den oturliga kombinationen. Kollar man på Johnny Depps bilder i yngre dagar så har han lite vikar, i dag cirka 30 år senare har dessa vikar krupit bakåt lite, inte mycket alls. Dock tror jag inte att jag har den turen
Citera
2017-03-22, 02:19
  #12
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
skitsnack!! han har haft dom i 8 år ju, höga vikar betyder att du är tunn vid vikarna men om hans farsa har det "höga vikar" så är det genetiskt, hans farsa har fan hår på hjässan fortf

Men jag har inte dom "naturliga" vikarna. Det finns jättemånga killar som har naturliga vikar, dvs att deras hårfäste är så. Men i mitt fall är vikarna resultat av att jag tappat hår där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback