Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-21, 20:35
  #1
Avstängd
Köpte ny bil spontant nyligen varför jag panikånade. Gamla bilen ligger ute till försäljning och den kommer lösa stora delar av det nya lånet....

Resursbank är institutet jag nytjat och har nu fått en räkning från dom på ett gäng tusingar... Lånet utbetalades om 185,000kr den 1/3 3017. Jag har nu fått min första räkning. Och numera är jag skyldig 187.304kr. Kan någon räkna ut hur mycket räntan skiljer sig från räntan om 5,95 jag blivit lovad?

Lånet om 185.000 togs det första mars till en ränta om 5.95% från Resursbank. Resursbank kräver nu räntekostnader på 948kr + 914kr för perioden 1:a mars-3:e mars. Är jag korkad som får ihop det hela till en ränta på över 100%?

Har självklart talat med Resurs och dom anser såklart att dom har rätt...

Har för avsikt att betala av denna skuld ganska omgående.... Men undrar såklart hur Resursbank egentligen räknar räntor. Gissar att de tjänar galet mycket på nötter som inte är uppmärksamma...
__________________
Senast redigerad av Magban 2017-03-21 kl. 20:53.
Citera
2017-03-21, 21:41
  #2
Medlem
doldbrukares avatar
Förmodligen 948 kr i uppläggningsavgift och sedan 914 kr för mars månad (185000*0.0595/12=917 kr).
Citera
2017-03-21, 21:44
  #3
Medlem
Som föregående skrivit, första fakturan brukar innefatta en uppläggningsavgift på ett antal kronor.
Citera
2017-03-21, 22:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Köpte ny bil spontant nyligen varför jag panikånade. Gamla bilen ligger ute till försäljning och den kommer lösa stora delar av det nya lånet....

Resursbank är institutet jag nytjat och har nu fått en räkning från dom på ett gäng tusingar... Lånet utbetalades om 185,000kr den 1/3 3017. Jag har nu fått min första räkning. Och numera är jag skyldig 187.304kr. Kan någon räkna ut hur mycket räntan skiljer sig från räntan om 5,95 jag blivit lovad?

Lånet om 185.000 togs det första mars till en ränta om 5.95% från Resursbank. Resursbank kräver nu räntekostnader på 948kr + 914kr för perioden 1:a mars-3:e mars. Är jag korkad som får ihop det hela till en ränta på över 100%?

Har självklart talat med Resurs och dom anser såklart att dom har rätt...

Har för avsikt att betala av denna skuld ganska omgående.... Men undrar såklart hur Resursbank egentligen räknar räntor. Gissar att de tjänar galet mycket på nötter som inte är uppmärksamma...

Verkar som att du har en uppläggningsavgift på 800kr om jag inte räknar fel, läser du inte avtalen du skriver på?

Bara att kontrollera uppläggningsavgiften, den verkar lite väl hög.
Citera
2017-03-21, 22:51
  #5
Medlem
kurt-sunes avatar
Resurs bank är ett riktigt skojarbolag man absolut inte ska ha något att göra med överhuvudtaget. Jag är inte förvånad.
Citera
2017-03-22, 10:44
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Resurs bank är ett riktigt skojarbolag man absolut inte ska ha något att göra med överhuvudtaget. Jag är inte förvånad.

Nej att ta ett lån med nästan 6% i ränta är ju rätt dumt, bilförsäljaren skrattar säkert hela vägen till banken då han förmodligen hade högre provis på det än att sälja bilfaan.

Man går till sin bank om man behöver låna lite pengar, brukar bli bra mycket billigare.
Citera
2017-03-22, 11:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nej att ta ett lån med nästan 6% i ränta är ju rätt dumt, bilförsäljaren skrattar säkert hela vägen till banken då han förmodligen hade högre provis på det än att sälja bilfaan.

Man går till sin bank om man behöver låna lite pengar, brukar bli bra mycket billigare.

Numera är det oftast billigare att låna via bilfirman eftersom de då har möjlighet att använda bilen som säkerhet, ett blancolån hos valfri bank har i allmänhet klart högre ränta.
Citera
2017-03-22, 11:57
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Numera är det oftast billigare att låna via bilfirman eftersom de då har möjlighet att använda bilen som säkerhet, ett blancolån hos valfri bank har i allmänhet klart högre ränta.

Swedbanks billån har en ränta på 4,20%, men jag har aldrig lånat för att köpa bil så är inte så insatt i vilka villkor som är bäst, tyckte 6% lät lite mycket.
Citera
2017-03-22, 17:16
  #9
Avstängd
Inköpsränta?! Hittepå eller på riktigt?

Har under många år funderat på att köpa ny bil och har därför hållit ögonen öppna. I slutet av februari sprang jag på en väldigt lågt prissatt Volvo V60 och slog till. Behövde såklart pengar akut och kände att jag inte vill sälja av några aktier utan tänkte att ett kortsiktigt lån inte skulle vara några problem (gamla bilen ska såklart säljas och så även aktier, dock inte i panik).

Surfade in på en jämförelsetjänst, knappade in mina uppgifter och fick ett halvtaskigt erbjudande från Resurs bank, men då det var det bästa erbjudandet lånade jag 185.000kr från dom till en ränta om 5,95% och en uppläggningsavgift om 399kr.

Lånet togs den 1:a mars och förra veckan fick jag hem min första faktura. Reagerade ganska snabbt på att mitt aktuella skuldbelopp var 187.304kr och ringde därför upp Resurs bank för att påtala att räntan de lagt på skulden knappast motsvarar 5,95%.

Fick då höra att fram tills min första betalning av lånet bokförts tar de ut en "inköpsränta". Så på min skuld har det lagts på 918kr i ränta motsvarande 5,95% fram tills det 31:a mars och självklart även uppläggningsavgiften. Men så även 948kr i "inköpsränta".

Är inte någon frekvent låntagare, så detta kanske är normalt i Sverige 2017? Har dock aldrig någonsin hört talas om förfarandet tidigare och vid googlande får man typ noll information som kan appliceras på mitt problem.

Så min fråga är, vad sjutton är "inköpsränta" (i detta fall)? Vad kan funktionen/skälet tänkas vara? Fattar att jag precis som alla andra borde läsa avtal bättre, men jag läser som de allra flesta räntevillkoren som i detta fall var 5.95% samt info om uppläggningsavgift osv... "Inköpsräntan" har jag inte läst något om.

Som följdfråga undrar jag också vad som gäller om jag häver lånet som följd av att jag nu vid första avin upptäckt att villkoren inte är 5.95% årlig ränta samt uppläggningsavgift om 399kr? Nu har man väl bara 2veckors ångerrätt vid distansköp som jag gissar att lån hamnar under, men när villkoren varit väl dolda fram tills nu känner jag att ångerrätten bör gälla...

Vore tacksam för svar och synpunkter...
Citera
2017-03-22, 17:40
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Resurs bank är skojare, sky banken som pesten.
Citera
2017-03-22, 17:49
  #11
Medlem
Sköna villkor:
"Kontohavare är skyldig att utöver ränta betala särskild avgift till RB som
ersättning för de kostnader RB har för krediten"

" RB får när som helst
under kredittiden besluta om höjning av särskild avgift i den mån RB:s
kostnader ökat för den åtgärd avgiften avser att täcka. Kontohavare är
även skyldig att betala andra avgifter än sådana som förorsakas av RB:s
kostnader för krediten som sådan"

"r. RB äger således när som helst under
kredittiden rätt att besluta om ändring av avgifter enligt detta stycke"

Utöver detta får du väl be dom specificera exakt var i avtalet den angivna "räntan" är beskriven. Hittar dom det är det inget att göra, hittar dom det inte får du bestrida.

Kunde du inte väntat till aktieförsäljningen gått igenom för att således sparat x antal tusen?
Citera
2017-03-22, 17:49
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Resurs bank är skojare, sky banken som pesten.

Det har jag upptäckt... Men undrar fortfarande vad dom avser med "inköpsränta", sitter i telefon med idioterna just men stackarna i kundtjänst har såklart inga svar varför de hela tiden måste prata med "ansvariga". Direkt löjeväckande i mina ögon...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback