Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 19:56
  #1
Medlem
Jag köpte nyligen en derbi senda sm xtrem. Väldigt fin men däcken har torrsprickor och nästan inga spår. Därför hade jag tänkt köpa nya och funderar på om man ska köpa så kallade crossdäck eller om jag ska fortasätta med sådana jag har. Vad är det för fördelar?
Citera
2017-03-21, 20:02
  #2
Medlem
BNCs avatar
Klart du ska fortsätta med motard-däck. Snyggare och bekvämare på vanlig väg.
Crossdäck har du ju bara glädje av om du ska ut och köra mycket i terräng. Dessutom brukar de ju inte passa på motard-fälgarna.
Citera
2017-03-21, 20:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Klart du ska fortsätta med motard-däck. Snyggare och bekvämare på vanlig väg.
Crossdäck har du ju bara glädje av om du ska ut och köra mycket i terräng. Dessutom brukar de ju inte passa på motard-fälgarna.
Jag tror nog att jag kommer hålla mig på vägen. Sen om jag ska ta en skogsväg fungerar motard däcken säkert lika bra. Sen vill jag ju inte lägga en massa pengar på fälgar
Citera
2017-03-21, 20:43
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Cross är skit på asfalt vill du ha mönster så gå inte längre än traildäck typ golden boy sr244, en kompromiss mellan offroad och onroad, tyskarna har bättre och billigare utbud.
Citera
2017-03-22, 02:01
  #5
Medlem
INTPs avatar
"Riktiga" crossdäck fungerar som sagt dåligt på asfalt, dåligt grepp och kort livslängd. Däremot finns det många däck med medelgrovt mönster som fungerar både på asfalt och grusväg, Arne.Anka gav ett exempel som bör fungera galant.
Eftersom du köpt en motard antar jag att du mest håller dig på asfalten, och då får du ju välja däck som fungerar bra till det.
Citera
2017-03-22, 09:55
  #6
Medlem
Harbards avatar
Kolla efter KENDA K761 däck eller liknande dem. Riktigt bra och OK på blöt underlag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback