Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 17:08
  #1
Medlem
Iskelos avatar
Har fixat min sömncykel så att jag sover tidigare. Problemet är bara den att jag istället vaknar upp mitt i natten för att kissa, vilket gör att jag inte kan somna om förrän 30-45 minuter senare (ibland inte alls om jag vaknar runt 04.00).

Om jag slutar dricka vatten efter 18:00 kommer jag då slippa vara kissnödig under natten? Har som mål att dricka 2,5 L varje dag.

Hur kommer detta påverka mig (om det ens gör det alls)?
Citera
2017-03-21, 17:23
  #2
Medlem
Ingen här kan lova något, men det är väl bara att testa? Funkar det så funkar det.



Varför har du som mål att dricka 2.5l per dag?
Citera
2017-03-21, 17:27
  #3
Medlem
Iskelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ingen här kan lova något, men det är väl bara att testa? Funkar det så funkar det.



Varför har du som mål att dricka 2.5l per dag?


Vid 2 liter har det varit för lite, tänkte bara att 2,5 liter känns bättre? Gjorde dessutom ett test på internet där de kollade vikt, plats på jorden, etc. för att räkna ut hur mycket vatten man behövde dricka varje dag och där sa de 3,3 liter men orkar inte riktigt dricka så mycket.
Citera
2017-03-21, 17:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo
Vid 2 liter har det varit för lite, tänkte bara att 2,5 liter känns bättre? Gjorde dessutom ett test på internet där de kollade vikt, plats på jorden, etc. för att räkna ut hur mycket vatten man behövde dricka varje dag och där sa de 3,3 liter men orkar inte riktigt dricka så mycket.
På vilket sätt har du märkt att det har varit för lite?
Citera
2017-03-21, 17:33
  #5
Medlem
Iskelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
På vilket sätt har du märkt att det har varit för lite?

Mörkare urin, trötthet, etc. Mår som bäst vid lite mer vatten.
Citera
2017-03-21, 18:06
  #6
Medlem
Jag kan dricka en halvliter precis innan sängdags och ändå sova hela natten utan att gå upp. Vaknar kissnödig och tömmer då.

Har detta hänt nyligen efter att du börjat dricka mer vatten eller kommit smygandes? Kan vara andra problem, prostata och annat tråkigt.
Citera
2017-03-21, 18:15
  #7
Medlem
mikomaleris avatar
Min tjej här samma problem med springande till toa mitt i natten super jobbigt eftersom hon väcker mig med ... om du hittar läsning till det, uppskattas
Citera
2017-03-21, 18:32
  #8
Medlem
Iskelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Jag kan dricka en halvliter precis innan sängdags och ändå sova hela natten utan att gå upp. Vaknar kissnödig och tömmer då.

Har detta hänt nyligen efter att du börjat dricka mer vatten eller kommit smygandes? Kan vara andra problem, prostata och annat tråkigt.

Är ju tjej, så har väl inte prostata?. Det kom plötsligt då jag började somna tidigare. När jag sovde efter 12 sov jag till 9/10 tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av mikomaleri
Min tjej här samma problem med springande till toa mitt i natten super jobbigt eftersom hon väcker mig med ... om du hittar läsning till det, uppskattas

Det enda jag hittat är att man ska undvika alkohol, kaffe och vatten efter middag.
Citera
2017-03-21, 19:48
  #9
Medlem
Sereenas avatar
Har du kollat ditt blodsocker, att behöva kissa på natten kan vara ett tidigt tecken på diabetes (det är inte normalt att behöva pissa på natten om man inte dricker extremt mycket).
Citera
2017-03-22, 07:00
  #10
Medlem
Jag har det ännu värre.. Jag måste vakna för att pissa varje 2-3 timmar även om jag inte dricker någon vatten alls och ändå så är blåsan oftast full varje gång.. fattar inte hur det går till.

Men jag gick iaf till två olika läkare och en psykolog och dem sa att jag är frisk.. är helt normalt beteende.

Är 29 år gammal hane btw.
Citera
2017-03-23, 17:52
  #11
Medlem
compactlivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo
Hur kommer detta påverka mig (om det ens gör det alls)?

Men hur ska vi kunna veta det? Du får väl testa och utvärdera? Du kanske måste öva blåsan på att bli mindre aktiv, hålla dig i längre perioder. Du kanske kissar för ofta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback