Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 16:02
  #1
Medlem
freshboys avatar
På Stockholmsbörsen finns ju ett visst totalt börsvärde.

Jag inbillar mig att många småsparare, som är aktiva på småbolags-IPO-scenen, haft en "oproportionerligt" (jämfört med Stockholmsbörsens totala värde) stor del av sin förmögenhet i Fingerprint.

Därför undrar jag hur allvarligt fingerprintraset är för vårens IPO:ers utfall?

Många aktiva småsparare som känner sig rejält fattigare idag antar jag?
Citera
2017-03-21, 18:32
  #2
Medlem
thoughtboxs avatar
Har man haft pengar i fingerprint så får man skylla sig själv. Det har funnits mycket omkring bolaget som borde ha gjort att man tvekat och investerat i det.

Påverkar det verkligen så mycket för framtida IPOer? Jag föreställer mig att det är nya investerare som har lockats in vid det här laget redan.

Att bli bränd av börsen är en nyttig men smärtsam läxa för framtida investeringar.
Citera
2017-03-21, 18:36
  #3
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
På Stockholmsbörsen finns ju ett visst totalt börsvärde.

Jag inbillar mig att många småsparare, som är aktiva på småbolags-IPO-scenen, haft en "oproportionerligt" (jämfört med Stockholmsbörsens totala värde) stor del av sin förmögenhet i Fingerprint.

Därför undrar jag hur allvarligt fingerprintraset är för vårens IPO:ers utfall?

Många aktiva småsparare som känner sig rejält fattigare idag antar jag?

Varför gör du dessa antaganden?
Citera
2017-03-21, 19:29
  #4
Medlem
Fingerprint har bara gått ner i 1 år nu, antalet ägare i aktien har enbart ökat och det har inte haft någon påverkan på IPO:s detta år iaf.
Citera
2017-03-21, 19:44
  #5
Medlem
Aimberts avatar
Ingen påverkan, Fingerprint noterades ju för över ett decennium sen. Större påverkan har all skit som vräks in på börsen. Speciellt stora, usla noteringar som Eltel påverkar förtroendet för IPOs och riskbolagen som klär lik och sätter på börsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback