Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-21, 17:20
  #13
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Förstår inte hur mitt alternativ ökar chansen

Snarare är skillnaden att ditt alternativ, så kommer du inte märka att den ena är trasig eftersom den bara används 1 timme om dygnet. Så då kommer backupen förbli trasig tills den väl behöver användas.

I mitt alternativ, så är de på växelvis med ratiot 50/50, och det innebär att om den ena går sönder kommer du märka det relativt snabbt eftersom då är den otillgänglig halva tiden.

Du kan ju ta ett annat alternativ som kanske passar bättre. Typ 2 timmar ena routern och sedan 2 timmar offline, och sedan 2 timmar online på den andra routern eller ngt liknande.

Huvudsaken är att routrarna är påslagna på ett sådant sätt att du har lika stor chans att du använder Router A, som Router B. Så om en går sönder så lär du märka det innan den andra går sönder.

Genom att det är två routermodeller med olika livslängd och har nyttjats olika mycket så kommer också den ena gå sönder fortare även om båda är på lika mycket.
Citera
2017-03-21, 19:02
  #14
Medlem
studioxswes avatar
Jag skulle rekommendera dig att inte starta en massa trådar om samma ämne, dessutom i olika forum, håll dig till EN tråd..

(FB) Bästa lösning för nätverk med backup i stugan?
Citera
2017-04-08, 17:52
  #15
Medlem
Lacerdas avatar
Lånar tråden, hur lång livslängd brukar routrar ha?
Min "exploderade" nyss, det small till från den och nu är den död. Köpte den för cirka 4 år sedan.
TP-LINK TL-WR841N 300Mbps trådlös router med 4ports switch.
Kanske är just TP-Links produkter sämre än andra?
Citera
2017-04-12, 05:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Lånar tråden, hur lång livslängd brukar routrar ha?
Min "exploderade" nyss, det small till från den och nu är den död. Köpte den för cirka 4 år sedan.
TP-LINK TL-WR841N 300Mbps trådlös router med 4ports switch.
Kanske är just TP-Links produkter sämre än andra?
TP-link är nog inte sämst, men "alla" hemmaroutrar har lite för låg kvalitet på strömförsörjningselektroniken som tar mest stryk av många timmar igång.

Men du bör egentligen vara glad åt att få en fyra år gammal router utbytt (även om det kostar):
Routerns mjukvara("firmware") bör inte vara äldre än tre månader för att kunna leverera bra prestanda, tillförlitlighet och framför allt säkerhet för en hemmasurfare.
Och det intervallet brukar varken kunder eller leverantörer orka leva upp till...
Citera
2017-05-10, 10:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej.

Har tänkt installera ytterligare en 4G-router i fjällstugan som backup, om den nuvarande skulle sluta att fungera. Varför jag vill ha en backup är för att vi slår på/av värmen där uppe med hjälp av en app, så det är verkligen viktigt med en driftsäker uppkoppling.

Just nu har vi 4G där uppe genom en router av märke Huawei B593s, vilket är en vanlig modell. Tanken är att även den andra routern skall vara av samma typ, fast lite uppgraderad variant.

Min fråga är helt enkelt: Vad är bäst för backup-router - att hela tiden stå igång, eller avstängd? Det är kallt i stugan stora delar av vintern, och temperaturen kan ligga på omkring -10 grader, ibland mer. Tanken har slagit mig att koppla den via timer, så att den endast går igång vid 3-4 tidpunkter om dagen utifall den ordinarie routern skulle sluta att fungera.

Så, vad är värst för en router som vistas i denna kyla? Avstängd eller påslagen 24/7?

Kör en Huawei B593 själv här hemma och den står uppe på en oisolerad vind, alltid igång. Den har överlevt 2 vintrar och det blir minusgrader där uppe. Det samma med en dator som går som server. Dessa har varit igång 24/7 i snart 2 år.

I samma rum har jag förvarar en avstängd bildskärm och en annan router, också avstängd. Båda har dött.

Egentligen är det ganska enkelt. Enheterna klarar att operera i -20, det vill säga så länge du har dom igång. Är dom igång alstrar dom värme som håller fukten borta ifrån kretskorten.

När du stänger av enheten utsätts den för fukt, kondens pga temperatur-ändringar mm. Fukten gör att kretskortet får korrosion och tillslut kortsluts eller förstörs på annat sätt.

Att cykla av och på med några timmars mellanrum är nog ännu värre än att han den avslagen. För då kommer du att få ännu fler tillfällen med temperatur-förändringar på kretskortet och då även mer kondens-fukt.

Konstant på säger jag.
__________________
Senast redigerad av B18 2017-05-10 kl. 10:16. Anledning: Tröck fel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback