2017-03-21, 12:28
Medlem
Hej!

Jag har skaffat en 10 TB HDD. Det har dock visat sig vara betyligt svårare än vad jag trodde eftersom det verkar gå troll i just de hårddiskarna. Först köpte jag en Seagate Enterprise, men när jag körde SeaTools diagnostik så failade det "short generic" testet då den fick fel på "random read". Jag körde den även genom Western Digitals "Data Lifeguard" men där fallerade det redan på "quick test". Jag reklamerade produkten och fick en hårddisk, som dock hade EXAKT samma fel. Jag reklammerade även denna och begärde nu pengarna tillbaka. Jag vände mig till en ny butik och beställde denna gång en HGST disk, men denna gång gick det ännu sämre för denna disk var helt stendöd. Bytte ut denna och exakt samma sak med nästa disk. Jag reklamerade och har nu försökt en tredje gång med en Western Digital Gold. Denna verkar ha klarat de initiala testerna i SeaTools (har ej kört "long generic test" än) men däremot klarar den inte "quick test" på "Data Lifeguard" (den fallerar på "S.M.A.R.T.-testet men klarar detsamma i SeaTools). Jag undrar således om disken, förutsatt att den klarar "long generic test" ändå är att betrakta som ok? Jag är innerligt trot på att reklamera men vill smatidigt inte riskera en produkt som är defect. Någon som vet hur det kommer sig att en disk kan klara ett diagnostik program men inte ett annat, och vilket man i så fall ska lita på?
Citera
2017-03-21, 12:52
Medlem
Det här är egentligen inget svar alls på din fråga.

Men jag brukar undvika de största diskarna. Redan två fysiska skivor som tårta menar jag är en för mycket, när man talar om driftsäkerhet och tillförlitlighet.

Ska du ha dem i t.ex. en speciell NAS med plats för endast två diskar förstår jag dock problemet...
Citera
2017-03-21, 12:59
Medlem
sommarlovs avatar
Din dator kanske har ett problem?

Testprogrammen kanske inte är up-to-date med diskarna?
Citera
2017-03-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Din dator kanske har ett problem?

Testprogrammen kanske inte är up-to-date med diskarna?
Har provat på två olika datorer med samma resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in