Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 05:04
  #1
Medlem
RobRoyss avatar
Isländska Thordis våldtogs som 16-åring av den då 18-årige australiensiske utbytesstudenten Tom Stranger. Efter flera år av vånda, självhat och skuld sätter hon sig ner och skriver ett brev till Tom för att få honom att inse vilken smärta han åsamkat henne. Till hennes förvåning får hon ett ärligt svar tillbaks där Tom erkänner sin skuld och hur han själv har levt i medveten förnekelse om hur illa han gjort en försvarslös människa.

De möts sedan i Sydafrika öga mot öga för att båda reda ut situationen, där Thordis förlåter Tom, och där detta möte senare leder fram till att de skriver en bok tillsammans samt detta samtal som kort förklarar deras respektive lärdomar ur denna händelse:

https://www.youtube.com/watch?v=gyPoqFcvt9w

https://worldtruth.tv/this-woman-was...talk-together/


Starkt av Thordis att kunna förlåta sin baneman men även modigt av Tom att vara ett ansikte utåt som våldtäktsman, vilket är viktigt om man ska kunna komma till roten av problemet.

Gjorde Thordis rätt? En gång våldtäktsman alltid våldtäktsman? Detta väcker många frågor tycker jag som kan vara värda att diskuteras, om inte annat så ger det en möjlighet att kunna se det ur förövarens perspektiv, vilket kan vara en viktig lärdom om hur man ska förbygga detta på bästa sätt.
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2017-03-21 kl. 05:34.
Citera
2017-03-21, 06:54
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Sa ingen till henne never talk to stranger(s)?

Nä förlåt och förlåt vad är det för jävla skit? Hon borde stämt möte med honom för att ha ett gäng grabbar väntandes bakom hörnet för att slå skiten ur honom. Feminister brukar snacka om rape culture och sådant och det här skulle kunna vara ett sällsynt fall då jag håller med dem. Oavsett vad talet innehåller känns det som att det är en försköning av våldtäkt att ens skapa ett sådant tal.
Citera
2017-03-21, 08:08
  #3
Medlem
andreasmms avatar
Stockholmssyndrom som är typiskt för vita människor och i synnerhet vita kvinnor.

I själva verket har ju sjukligt många kvinnor våldtäktsfantasier och drömmer om att få sin kropp totaldominerade av ett bestialiskt odjur. Vetenskap har visat på att otroligt många får orgasmer vid våldtäktssex.

Så nu njuter hon väl av uppmärksamheten med att få åka runt och berätta om hur hemskt det är att hon skulle vara så pass attraktiv att hon skulle tvingas bli våldtagen och snubben ser sin chans att bättre på sitt rykte som förstördes av händelsen.

EDIT:
Gud vad cringe worthy nu när jag sett det hela. Kärringen pratade så feminint och mesigt och försökte anspela på känslor i hela talet och vid 14:35 så ser man hur hon tittar våldtäktsmannen som ett offer. Exakt samma mentalitet som gjort att vi fått horder av negrer och araber till Sverige och som det är synd om hela tiden för att de begår gruppvåldtäkter, mord, våldsbrott och allt annat. Och du TS, är en jävla mes som blir förförd av skiten.
__________________
Senast redigerad av andreasmm 2017-03-21 kl. 08:32.
Citera
2017-03-21, 08:41
  #4
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Stockholmssyndrom som är typiskt för vita människor och i synnerhet vita kvinnor.

I själva verket har ju sjukligt många kvinnor våldtäktsfantasier och drömmer om att få sin kropp totaldominerade av ett bestialiskt odjur. Vetenskap har visat på att otroligt många får orgasmer vid våldtäktssex.

Så nu njuter hon väl av uppmärksamheten med att få åka runt och berätta om hur hemskt det är att hon skulle vara så pass attraktiv att hon skulle tvingas bli våldtagen och snubben ser sin chans att bättre på sitt rykte som förstördes av händelsen.
Så härligt med er människor som vaknar på rätt sida och möter världen med ett leende! God morgon
Vissa tror att överdrivet internetbruk riskerar att sprida bitter cynism, men då kan man ta en sådan som dig som ett glädjande exempel på motsatsen! Man kan alltid räkna med att det finns minst en av er i varje kommentarfält; den balanserade människokännaren som inger hopp om behärskning över våra gemensamma svårigheter, han (oftast en världsvan, belevad herre) som glädjer och upplyser andra med exv. sina insikter om bestialiska odjurens totaldominans.

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Sa ingen till henne never talk to stranger(s)?

Nä förlåt och förlåt vad är det för jävla skit? Hon borde stämt möte med honom för att ha ett gäng grabbar väntandes bakom hörnet för att slå skiten ur honom. Feminister brukar snacka om rape culture och sådant och det här skulle kunna vara ett sällsynt fall då jag håller med dem. Oavsett vad talet innehåller känns det som att det är en försköning av våldtäkt att ens skapa ett sådant tal.
Vad menar du med "rape culture och sådant"?
Då du känner att du är emot talet oavsett innehåll, bryr du dig om det eventuellt innehåller något oväntat?
Citera
2017-03-21, 13:17
  #5
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Och du TS, är en jävla mes som blir förförd av skiten.

Jag tycker att ordet "mes" är felaktigt i sammanhanget eftersom det är en styrka att kunna förlåta, inte en svaghet. Jag påstår inte att jag själv hade ägt den styrka i en motsvarande situation, jag menar, hade någon krökt ett hår på ens [insert valfri närstående] så hade man ju fått blodsmak i käften. Det jag säger är att om den här planeten någonsin ska kunna läka bör vi överväga möjligheten att försonas/förlåta våra banemän om deras ånger är uppriktig, inte enbart för deras skull utan kanske främst för vår egen.
Citera
2017-03-21, 23:40
  #6
Medlem
killawifes avatar
Det är ju inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk kan läsa om detta och inte se nånting positivt i det. Kvinnan har kommit över något jätte-traumatiskt och den som gjorde det mot henne har kommit till insikt och därigenom blivit en bättre människa. Hur svårt kan det vara att fatta?

Nä det ska vara, Öh, han våldtog min syrra, jag dödar honom. Öh han dödade min bror för han våldtog hans syster, jag dödar honom. Öh, han dödade min kusin för att han dödade en våldtäktsman, jag dödar honom. Öh, han dödade min polare , jag dödar honom. Öh,....jag har ingen anledning men jag dödar honom....o.s.v o.s.v
Citera
2017-03-23, 19:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är ju inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk kan läsa om detta och inte se nånting positivt i det. Kvinnan har kommit över något jätte-traumatiskt och den som gjorde det mot henne har kommit till insikt och därigenom blivit en bättre människa. Hur svårt kan det vara att fatta?

Nä det ska vara, Öh, han våldtog min syrra, jag dödar honom. Öh han dödade min bror för han våldtog hans syster, jag dödar honom. Öh, han dödade min kusin för att han dödade en våldtäktsman, jag dödar honom. Öh, han dödade min polare , jag dödar honom. Öh,....jag har ingen anledning men jag dödar honom....o.s.v o.s.v

Han som fått sin bror dödad på grund av att brodern begick våldtäkt har ingen rätt till blodshämnd enligt blodshämnd-logiken, förstår du, så det behöver inte utlösa en kedja av dödande, utan stannar där
Citera
2017-03-23, 22:31
  #8
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaxdocka
Han som fått sin bror dödad på grund av att brodern begick våldtäkt har ingen rätt till blodshämnd enligt blodshämnd-logiken, förstår du, så det behöver inte utlösa en kedja av dödande, utan stannar där

Vilken "bloshämnd-logik"? Det där stämmer bara i teorin att den felande partens sida inser sin skuld och accepterar straffet för i praktiken så kommer de att vara partiska för sin egen släkting och anse att de har rätt att ge igen. Sådana kulturer dras ju alltid med klanfejder så uppenbarligen fungerar det inte så som det kanske borde göra...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback