Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 00:24
  #1
Medlem
Volvo S40. 1998

Okej. Jag är helt blank på det här. Besiktning nästa vecka och jag har ingen fungerande tuta. Tänkte sätta en ny knapp på instrumentpanelen och märka upp.

1. Vad ska man ha för knapp? Kan jag sätta typ en fjädrande lysknapp?

2. Vilken sorts kabel ska man dra? Räcker 1,5 kvadrat?

3. Ska knappen sitta på plus eller minus?

4. Säkring?

5. Hur drar man kabeln lättast in till kupén?

6. Något mer jag ska tänka på?

7. Kan verkligen inget om det här så all hjälp uppskattas
Citera
2017-03-21, 00:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Volvo S40. 1998

Okej. Jag är helt blank på det här. Besiktning nästa vecka och jag har ingen fungerande tuta. Tänkte sätta en ny knapp på instrumentpanelen och märka upp.

1. Vad ska man ha för knapp? Kan jag sätta typ en fjädrande lysknapp?

2. Vilken sorts kabel ska man dra? Räcker 1,5 kvadrat?

3. Ska knappen sitta på plus eller minus?

4. Säkring?

5. Hur drar man kabeln lättast in till kupén?

6. Något mer jag ska tänka på?

7. Kan verkligen inget om det här så all hjälp uppskattas

Har du konstaterat vad som är fel då? Är det själva signalhornet så är det väl enkelt att byta. Är det något inne i ratten så är det väl rätt enkelt att fixa. Är det en säkring så är det väl rätt enkelt att fixa.

Skulle du mot förmodan ändå hålla på att dra kablar och stoppa in knappar så kan du väl mäta upp vid signalhornet först, antagligen har du plus då du har tändning på vid ena stiftet. Det andra drar du således in i kupen till en fjädrande knapp och från knappen till lämpligt ställe i närheten som är jord.

Lycka till.
Citera
2017-03-21, 07:41
  #3
Medlem
Köpte bilen för sex år sedan. Då funkade inte tutan på besiktningen. Skulle fixa till året efter. Smörjde lite i kontakterna o då funkade tutan i tre dagar under nästa års besiktning. Året efter fick jag inte igång den. Året efter det funkade den i några timmar över besiktningen igen. Året efter funkade den inte. Året efter smörjde jag i rattstången, då funkade den. Förra året funkade den inte. Nu är jag less, ljustutan funkar så vansinnigt dåligt när man blir prejad i döda vinkeln
Citera
2017-03-21, 08:13
  #4
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Köpte bilen för sex år sedan. Då funkade inte tutan på besiktningen. Skulle fixa till året efter. Smörjde lite i kontakterna o då funkade tutan i tre dagar under nästa års besiktning. Året efter fick jag inte igång den. Året efter det funkade den i några timmar över besiktningen igen. Året efter funkade den inte. Året efter smörjde jag i rattstången, då funkade den. Förra året funkade den inte. Nu är jag less, ljustutan funkar så vansinnigt dåligt när man blir prejad i döda vinkeln

Mät upp skiten innan du börjar montera en egen tuta. Börja från tutan och gå bakåt. Finns multimeters från 100kr och uppåt.
Citera
2017-03-21, 11:33
  #5
Medlem
Hur gör man det?
Citera
2017-03-22, 07:54
  #6
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Hur gör man det?

Börja med att citera så jag ser att du svarat.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...-och-matteknik

Jättebra guide. Under rubriken "Mätning av likspänning, DC volt" finns beskrivning för hur du mäter upp 12V likström vilket är det du har i bilen. Du kan också mäta upp om en kabel är hel. Detta finns beskrivet under rubriken "Mätning av förbindelse / kortslutning".
Citera
2017-03-22, 13:17
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Hur gör man det?

På de flesta bilar så är tutan kopplad till +12V och jordas via knappen i ratten. Mät först och se om du har +12V till tutans +-matning. Mät med multimeter med röda sladden mot tutans +-matning och svart sladd till karrosens jordningsbleck (bör sitta en vid ena skärmen dit ett antal jordkablar går). När nyckeln är i 2-ans läge (även om motorn inte är igång) så skall tutan fungera. Har du +12V på den kontakten så kan du pröva med att jorda - anslutningen till tutan mot jordpunkten vid skärmen. Då skall tutan börja tuta. Funkar detta så är det bara att kolla kabeln från tutan till ratten, rattens överföring i navet (det är här det kan krånga) och från ratten till jord. Då de flesta bilar brukar ha samma jordkabel för airbagen i ratten till tutan så kan man enkelt konstatera att om airbag-lampan inte lyser, då funkar jord från ratten till jordpunkten. Om tutan inte funkar och airbag-lampan lyser, då är det oftast fel på jordanslutningen till ratten.

På så här gamla bilar så brukar det vara själva signalhornet som är dåligt. Man kan köpa en bättre för några tior på en plockskrot och testa med (på skroten brukar man få testa tutan så att den funkar innan man betalar).
Citera
2017-03-22, 13:31
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Mät upp skiten innan du börjar montera en egen tuta. Börja från tutan och gå bakåt. Finns multimeters från 100kr och uppåt.
Problemet med nyare bilar och dess elektronik är att det är sådan otroligt mängd kablar som är så otroligt väl gömda så det är oftast inte så lätt att bara följa en kabel från "start till mål". Bara att ge sig in bakom instrumentbrädan bland hundratals med kablar är en utmaning.
Citera
2017-03-22, 17:16
  #9
Medlem
På 850/X70 så bruker det vara jordningsfunktionen inne i ratten som felar. Ta bort airbag- kudden, den del av ratten du trycker på när du tutar (ta av minuspolen på batteriet 30 min innan) och undersök innan du krånglar med en egen tuta. Vet du föresten att bilprovningen godkänner en sånn lösning?
Citera
2017-03-23, 08:12
  #10
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Problemet med nyare bilar och dess elektronik är att det är sådan otroligt mängd kablar som är så otroligt väl gömda så det är oftast inte så lätt att bara följa en kabel från "start till mål". Bara att ge sig in bakom instrumentbrädan bland hundratals med kablar är en utmaning.

Jag menar inte att man visuellt skall följa kabeln hela vägen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback