Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 22:35
  #1
Medlem
Nu är det så att jag ska åka till staden Bautzen i Sachsen i Östra Tyskland i slutet av April och vara där i några dagar för att träffa en polare som bor där för att senare åka vidare till Polen. Jag undrar vad som finns att göra i Bautzen och vad man kan titta på? Är främst ute efter era personliga upplevelser av Bautzen.
Citera
2017-03-20, 22:42
  #2
Medlem
Goldmanns avatar
Inte mycket. Liten stad med litet utbud. Men rätt fint. Ngn pilsner lär du dock få i dig.
Citera
2017-03-20, 22:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Inte mycket. Liten stad med litet utbud. Men rätt fint. Ngn pilsner lär du dock få i dig.

Det låter ju i alla fall trevligt
Citera
2017-03-21, 10:05
  #4
Medlem
Du är ju bara 6,5 mil från Dresden. Är du det minsta intresserad av historia och arkitektur så får du inte missa den möjligheten. Läs gärna på om natten mellan den 13: och 14: februari 1945 innan du åker dit.
MVH gammeljohan
Citera
2017-03-21, 12:02
  #5
Medlem
arereds avatar
Intressant tråd! Det är bra att vi också tar upp mindre städer. Arkitektoniskt verkar Bautzen vara en fin och bevarad liten stad, naturen omkring verkar trevlig och jag tror det är en stad där man kan uppleva väldigt genuin Östtysk kultur och historia om man så vill det, dock undrar jag mer exakt vilka sevärdheter som finns där? Vilka restauranger får man inte missa och vilka ställen passar bra för den som är intresserad av kultur, historia och arkitektur, mat osv


Tack!
Citera
2017-03-23, 21:12
  #6
Medlem
KG_s avatar
Bautzen blev uppmärksammat för attacker på flyktingar så du får hänga på de lokala förmågorna och knacka neger och heila.
Citera
2017-03-30, 00:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KG_
Bautzen blev uppmärksammat för attacker på flyktingar så du får hänga på de lokala förmågorna och knacka neger och heila.

Låter riktigt trevligt. Fint att se att arvet från Adolf lever vidare tack vare grabbarnas engagemang.
Citera
2017-04-01, 06:10
  #8
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Bautzen förknippas i Tyskland med senap, skall vara unik.
Under DDR-tiden samlade man de politiska fångarna i Bautzen, vill minnas att man där medelst giljotin utförde de utdömda dödsstraffen.
Citera
2017-04-03, 13:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlik Morozov
Bautzen förknippas i Tyskland med senap, skall vara unik.
Under DDR-tiden samlade man de politiska fångarna i Bautzen, vill minnas att man där medelst giljotin utförde de utdömda dödsstraffen.

Mycket intressant faktiskt. Senapen har jag hört om också, skulle vara kul att prova den.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2823052

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback