Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 03:04
  #13
Medlem
annanmedlems avatar
På en websida påstod någon att tunnare kabel i spolen ledde till mindre vikt vilket påstått väl skulle göra den ... typ känsligare eller något.

Jag vet inte om tunnare kabel ger bättre trådarea mot luftutrymme emellan kablarna än tjockare eller inte, jag vet inte heller om det finns någon annan fördel.
Man kan ju tänka sig att det finns någon fördel med att göra spolar med tunnare tråd iaf.
Antalet varv påverkar styrkan på magnetfältet?
Tunnare kabel = fler varv på samma volym.
Tunnare kabel = högre resistans.

Jag vet inte hur formler och fakta ser ut / orkar inte ta reda på och tänka, men man kan nog tänka sig att det finns någon fördel med tunnare tråd och högre impedans iaf med tanke på att det görs.
Impedansen ökar med frekvensen för en spole så den borde väl vara skriven för en viss frekvens?
Vet inte varför man får ett sådant här resultat:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/03...e_800.png?3854
https://www.headphone.com/pages/evaluating-headphones
Är den två-trevägs? Något annat som resulterar i det där?

Edit: Samma styrka på magnetfältet med lättare spole = rörligare? (och mindre massa som sätts i rörelse och vill fortsätta med det efteråt?)
Edit2: U(V) = R(Ohm)*I(A), P(W) = U(V) * I(A), av U=R*I följer väl att högre R ger lägre I vid samma U, lägre U*I = lägre effekt = mindre ljud. Fast jag känner mig förvirrad själv fast jag har läst kombinerad elektronikingenjör & dataingenjör för jag tycker ju på något sätt att det man matar med borde ge samma effekt ut på något vis.. Men jag vet inte hur jag tänker. Det går ju att öka p(watt) genom att öka antingen u(volt) eller i(ampere) hur som helst, men de behöver kanske vara högre för luren med högre impedans och därav behovet av hörlursförstärkaren.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-03-22 kl. 03:37.
Citera
2017-03-22, 18:01
  #14
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Många dyra hörlurar har väldigt hög impedans. Betyder att de behöver en förstärkare som ger ut extra hög spänning - men förstärkaren behöver i stället inte lämna ut så mycket ström.

En del av de bästa ljudkorten har möjlighet att ställas om just för att kunna hantera dessa Hi-Fi-lurar. Med den inställningen får man dock _inte_ trycka i vanliga lurar om man inte vill riskera att döda lurarna. Har man ett vanligt standard ljudkort däremot så får man för låg volym med 150 ohms lurar.

Inte bara när det gäller lurar utan även för högtalare så är det normalt högre impedans på audiofila högtalare. Ju högre spänning desto mindre förluster i kabeln, och desto lättare för förstärkaren att producera rent ljud.

Aha okej, ja då har man lärt sig något nytt!
Citera
2017-03-22, 18:02
  #15
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Du blandar nog ihop hörlurar med högtalare. 150 Ohm i hörlurar av god kvalité är inget konstigt alls.
"noname" hörlurar från typ kjell o co ligger vel på typ 32 Ohm. Och du hittar nog inga hörlurar under 18 Ohm.

Speciellt ljudkort tror jag dock inte många på riktigt hör någon skillnad på förutom om man är riktig audiofil. Dock något svårdrivna av enbart datorns ljudkort. Så en hörlursförstärkare är ett krav.

Jag har själv ett par Beyer Dynamic DT770 80 Ohms, och jag har köpt 80 ohms varianten för att dem är mer lättdrivna. Vanliga DT770 är för övrigt 250 Ohm.

Ja jag tog väl miste där! Händer även den bästa Då har man lärt sig det iallafall
Citera
2017-03-22, 18:03
  #16
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702899

Det är inte värdelöst. Men det är högre än 2.

Dum som man är så antog jag bara att det var detsamma med hörlurar som med högtalare, hade fel!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback