Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 22:13
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Har en ozonmaskin från kjell o co. Har den i rummet ibland för att få bort lukter.

Vädrade efteråt, men känner ändå doften nu innan läggdags. Är det farligt att sova i och andras in det där?
Citera
2017-03-20, 22:59
  #2
Moderator
tobess avatar
Kort svar: Nej.

Långt svar: Ozon i höga halter kan t.o.m. vara dödligt, du kommer dock inte ens i närheten av några såna halter med en vanlig luftrenare. Vid låga halter (som t.ex. en luftrenare) så är det ofarligt. Folk som är överkänsliga kan bli illamående av det, men inget värre än så.
Citera
2017-03-20, 23:20
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
En del amerikanska myndigheter rekommenderar att man inte använder det, och en del andra säger att man ska se upp för en del av luftrenare som säljs.

De varnar särskilt för "ozonmaskiner som säljs som luftrenare". Så det låter väl inte rent spontant som att det är en bra idé att använda din ozonmaskin som luftrenare.


Edit, är det denna? (Du får hemskt gärna bemöda dig att länka till produkten nästa gång, så slipper alla som vill hjälpa dig att leta själva)
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...ledInformation

Enligt deras beskrivning så ska det vara lugnt att använda den i omgivningsluft där man vistas i 8 timmar. Den ligger på 0.05 ppm, och gränsvärdet för 8-timmarsluft är 0.1 ppm. 0.3 ppm bör man bara vistas i 15 minuter i
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-03-20 kl. 23:27.
Citera
2017-04-01, 15:38
  #4
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
En del amerikanska myndigheter rekommenderar att man inte använder det, och en del andra säger att man ska se upp för en del av luftrenare som säljs.

De varnar särskilt för "ozonmaskiner som säljs som luftrenare". Så det låter väl inte rent spontant som att det är en bra idé att använda din ozonmaskin som luftrenare.


Edit, är det denna? (Du får hemskt gärna bemöda dig att länka till produkten nästa gång, så slipper alla som vill hjälpa dig att leta själva)
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...ledInformation

Enligt deras beskrivning så ska det vara lugnt att använda den i omgivningsluft där man vistas i 8 timmar. Den ligger på 0.05 ppm, och gränsvärdet för 8-timmarsluft är 0.1 ppm. 0.3 ppm bör man bara vistas i 15 minuter i


Vilket kanonsvar
Citera
2017-04-01, 16:31
  #5
Medlem
Apparaten är i första hand till för att skicka ut joner i luften som laddar dammpartiklar elektriskt så att de fastnar på ytor. På så sätt rensas luften från partiklar. Ozonet bildas som en biprodukt och den är väldigt reaktiv på organiska ämnen som ger lukt. Ozon fungerar ju bra om man vill luktsanera.
Sätt den på en timer i sovrummet och låt den gå medan du är borta och stoppa den några timmar innan du är hemna.
Citera
2017-04-01, 18:59
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
En del amerikanska myndigheter rekommenderar att man inte använder det, och en del andra säger att man ska se upp för en del av luftrenare som säljs.

De varnar särskilt för "ozonmaskiner som säljs som luftrenare". Så det låter väl inte rent spontant som att det är en bra idé att använda din ozonmaskin som luftrenare.


Edit, är det denna? (Du får hemskt gärna bemöda dig att länka till produkten nästa gång, så slipper alla som vill hjälpa dig att leta själva)
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...ledInformation

Enligt deras beskrivning så ska det vara lugnt att använda den i omgivningsluft där man vistas i 8 timmar. Den ligger på 0.05 ppm, och gränsvärdet för 8-timmarsluft är 0.1 ppm. 0.3 ppm bör man bara vistas i 15 minuter i
Jag har länge stört mig på att vissa mindre nogräknade tillverkare av ozonaggregat anger kapaciteten i ppm, alltså en koncentration. Det har de ju ingen jäkla aning om vad den blir. Om samma apparat blåser ut sitt ozon utomhus eller i en flygplanshangar blir det fullkomligt omätbar ozonkoncentration medan det i ett litet rum med dålig ventilation kan bli jättehög koncentration med tiden. Ppm är alltså en nonsensenhet för ozongeneratorers kapacitet och de borde istället ange i g/h eller mg/h hur mycket ozon den producerar, det är det enda de kan veta.

Ozon i så låg koncentration att man kan andas den utan fara är dessutom inget vidare effektivt för luktreduktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Apparaten är i första hand till för att skicka ut joner i luften som laddar dammpartiklar elektriskt så att de fastnar på ytor. På så sätt rensas luften från partiklar. Ozonet bildas som en biprodukt och den är väldigt reaktiv på organiska ämnen som ger lukt. Ozon fungerar ju bra om man vill luktsanera.
Sätt den på en timer i sovrummet och låt den gå medan du är borta och stoppa den några timmar innan du är hemna.
Tveksamt. Luftrenare som sägs jobba med jonisering har inte visat sig särskilt effektiva (i alla fall inte de som släpper ut joniserad luft där föroreningarna sedan ska falla ut någon annanstans, t ex på golvet) utan det är nog ozonet som gör nyttan även i dessa. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Air_io..._air_purifiers
Citat:
Consumer Reports, a non-profit US-based product-testing magazine, reported in October 2003 that air ionisers do not perform to high enough standards compared to conventional HEPA filters. The exception was a combination unit that used a fan to move air while ionizing it.

Jag har köpt industriella luktreningsanläggningar för miljoner kronor och även där finns de som hävdar att det är joniseringen som gör susen men de jag litar på i branschen menar som jag att det bara är säljsnack.
Citera
2019-02-10, 23:20
  #7
Medlem
Engelitzs avatar
Jag vill få bort mögellukt och fuktlukt ur sommarstugan. . . Ser de här annonserna om Ozoneair överallt. . . Hjälper skiten? Jag tänker inte andas in O3, men kan elektronik eller blu ray skivor skadas? Nån härinne som har använt Ozoneair? Kör ni rum efter rum? Krävs det flera "behandlingar" i varje rum? Vill inte lägga 4 lax om det inte hjälper. . .
Citera
2019-03-31, 09:45
  #8
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Jag ser också annonserna överallt och undrar detsamma. Är Ozoneair värd pengarna? Funkar även den minsta maskinen i ett stort hus om man flyttar den från rum till rum? Försvinner verkligen doften av källare och sommarstuga? Bör man lämna rummet/huset när maskinen går pga skaderisken?
Citera
2019-03-31, 11:29
  #9
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Jag ser också annonserna överallt och undrar detsamma. Är Ozoneair värd pengarna? Funkar även den minsta maskinen i ett stort hus om man flyttar den från rum till rum? Försvinner verkligen doften av källare och sommarstuga? Bör man lämna rummet/huset när maskinen går pga skaderisken?

Det fungerar, såtillvida att doften försvinner. Källan till doften försvinner dock inte, så den är tillbaka, oftast inom ett dygn. Jag arbetar av och till med ozon och när det arbetet är slutfört så får vi gå och puffa med en testapparat från Dräger som mäter restmängderna. Skulle aldrig vistas i samma rum som dessa generatorer i mer än enstaka minuter, ozon är ett jäkla gift och jag förvånas över att man får saluföra de där produkterna till konsumenter med de påstående som de ger.

Om du har sådan doft i ett bebott bostadshus så talar det mesta för att du har ett mögelproblem någonstans. Alternativt tryckimpregnerade detaljer som en del i konstruktionsvirket eller ingjutna i betongplattan. Du blir inte av med stanken utan att avlägsna grundproblemet.
Citera
2019-03-31, 14:48
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag köpte en sån från Kjell & Co för 499 kr. Det står att den kan användas upp till 20 m². Jag har den i mitt vardagsrum som är större. Det har hänt att katterna pissat nån annanstans än i deras låda o även om man svabbar golvet kan lukten sitta kvar. Men jag tycker den hjälper bra.

Annars brukar det lukta lite "instängt" hos mig, o det hjälper den också mot. De grejerna från Ozoneair är ju kraftigare o man bör nog vara försiktig vid längre tids användning . Men jag har läst att den jag köpte från Kjell o Co. ger 0,05 ppm, o gränsvärde för kontinuerlig användning är 0,1 ppm. O det tog jag redan på innan jag köpte den, den är inte heller farlig för mina katter.
Citera
2019-03-31, 15:19
  #11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag köpte en sån från Kjell & Co för 499 kr. Det står att den kan användas upp till 20 m². Jag har den i mitt vardagsrum som är större. Det har hänt att katterna pissat nån annanstans än i deras låda o även om man svabbar golvet kan lukten sitta kvar. Men jag tycker den hjälper bra.

Annars brukar det lukta lite "instängt" hos mig, o det hjälper den också mot. De grejerna från Ozoneair är ju kraftigare o man bör nog vara försiktig vid längre tids användning . Men jag har läst att den jag köpte från Kjell o Co. ger 0,05 ppm, o gränsvärde för kontinuerlig användning är 0,1 ppm. O det tog jag redan på innan jag köpte den, den är inte heller farlig för mina katter.

Nja, det gränsvärdet är arbetarskyddsstyrelsens gränsvärde för en arbetsmiljö där man vistas 6-8 timmar per dygn, fem dagar i veckan. Inte 12-24 timmar sju dagar i veckan. Det är ju bra för din hälsa att du valde en enhet med lägre uppgiven dos på en mindre utrymmesvolym, men om man antar att kontinuerlig exponering i doser enligt det påtalade gränsvärdet kan vara skadligt så passerar du ju det med råge. Kör du din maskin dygnet runt så utsätter du ju dig för ungefär dubbla gränsvärdesdosen per dygn. 0.05ppm per 6-8tim ger 24/6=4x0.05~0,2ppm plus de två extra dygnen vilket ger en ekvivalentexponering till närmare 0.3 ppm

Om uppgivet värde på din maskin stämmer, vilket du ju inte har en aning om.

(När jag jobbar med ozon avges dock så höga halter att alla krukväxter (de tvärdör) och allt som innehåller naturgummi måste avlägsnas först (det bryts snabbt ner till sprött mjöl). Naturgummi förekommer t.ex. i nästan alla resårmaterial i kläder, möbler etc. så det blir rätt mycket saker att kånka ut.)
Citera
2019-04-01, 16:01
  #12
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nja, det gränsvärdet är arbetarskyddsstyrelsens gränsvärde för en arbetsmiljö där man vistas 6-8 timmar per dygn, fem dagar i veckan. Inte 12-24 timmar sju dagar i veckan. Det är ju bra för din hälsa att du valde en enhet med lägre uppgiven dos på en mindre utrymmesvolym, men om man antar att kontinuerlig exponering i doser enligt det påtalade gränsvärdet kan vara skadligt så passerar du ju det med råge. Kör du din maskin dygnet runt så utsätter du ju dig för ungefär dubbla gränsvärdesdosen per dygn. 0.05ppm per 6-8tim ger 24/6=4x0.05~0,2ppm plus de två extra dygnen vilket ger en ekvivalentexponering till närmare 0.3 ppm

Om uppgivet värde på din maskin stämmer, vilket du ju inte har en aning om.

(När jag jobbar med ozon avges dock så höga halter att alla krukväxter (de tvärdör) och allt som innehåller naturgummi måste avlägsnas först (det bryts snabbt ner till sprött mjöl). Naturgummi förekommer t.ex. i nästan alla resårmaterial i kläder, möbler etc. så det blir rätt mycket saker att kånka ut.)
Jo, så är det.

Men jag har ju inte den på jämt. Kanske ett par timmar om dagen, o inte varje dag. Idag fick jag post o la den tomma lådan nedanför hyllan där jag har luftrenaren. Tänkte inte på det, men katterna tycker ju det är kul med lådor o de går o nosar o krafsar i den, utan att de verkar besvärade av ozonet.

Om ozon är tyngre än luft borde det vara som allra högst koncentration där lådan ligger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback