Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 21:54
  #1
Medlem
Discmaskinens avatar
Tjena,

Bestämde mig för mindre än en vecka sedan att jag skulle börja räkna kalorier och se vart det tar mig.


Kön: Man
Ålder: 24
Längd: 1,87
Vikt när jag började experimentet (15/03/17): 94.1kg

Information om min livsstil då jag började experimentet:
Ganska osunt. Sitter still framför datorn/på krogen större delen av tiden av min fritid. Äter lite vad jag vill, vilket inkluderar pizza, chips, godis, en hel del alkohol, etc, vanligt ungkarlsskit, helt enkelt. Är fysiskt aktiv när jag drar iväg på resor, men det är då 1-2 månader om året.

På mitt jobb går jag en hel del, ca 8000-13000 steg, 2-5 dagar i veckan, alltså, i rask takt. Mer träning än så blir det inte i nuläget, funderar dock på att börja simma lite igen.

Det har nu gått 6 dagar sedan experimentet drog igång, och sen dess har jag ätit såhär:

Dag 1: 1820 kcal
Dag 2: 1715 kcal
Dag 3: 1830 kcal
Dag 4: 1600 kcal
Dag 5: 1600 kcal
Dag 6: 1800 kcal

Kosten har bestått av samma frukost varje morgon, En skål grov havregrynsgröt med lite mjölk och uppskuren banan i. Lunch och middag brukar bli nåt i stil med en Thaikub+lite grönsaker, som tomat och morot, eller lite tacoköttfärs med banan mm.

Vet med mig att det inte är världens nyttigaste skit jag trycker i mig nu heller, men det är inte huvudfokus just nu.

Igår (19/03) vägde jag mig på morgonen (samma tid på dygnet som första vägningen ägde rum) och vågen visade då 92.1kg. Jag antar att jag måste ha droppat en grov kvällen innan eller något dylikt, då 2kg på mindre än en vecka låter absurt .

Nu när jag hållit på såhär i 6 dagar mår jag rätt bra, som vanligt i stort sett. Sockersuget som jag byggt upp genom att äta en chokladkaka/dylikt dagligen försvann efter ett par dagar och det är nu inte alls svårt att hålla fingrarna i styr, även om jag fantiserar om en kebabrulle då och då.

Eftersom jag egentligen inte har en jävla aning om vad jag sysslar med, så undrar jag bara, hur låter detta för er som har koll på kost mm? Tänker att det är bra att veta så att jag inte svälter mig eller gör något annat efterblivet. Tex så kanske jag måste äta bättre, mer effektiv mat om jag ska hålla mig på så få kalorier när jag ändå är en relativt stor grabb?

Tack på förhand, iallafall.
Citera
2017-03-21, 11:13
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Anledningen till att viktnedgången gått fort första veckan är pga vätskeförlusten, det är helt normalt när man lägger sig på underskott och detta saktar ner med tiden. Ligg kvar på den mängden så länge du går ner i vikt, man får sänka intaget mer och mer under viktnedgången. Så ligg kvar på 1800 kcal och se vad vågen står på om 2-3 veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback