Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-28, 14:19
  #25
Medlem
Zdarov
Jag gillar också Ukraina efter ha varit där.
Hur är det med att fixa work permit + residence permit där? Jag har läst att de är dessa två dokument man behövet för att få stanna o arbeta ? Har hittat på nätet att div advokat firmor kan hjälpa för ca 10K Griven.
Vad är din rekommendationer ?
Citera
2017-09-30, 21:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Bor sedan ett antal år i Kiev, Ukraina och är lite nyfiken på vad svenskar har för funderingar på landet.

Kom hit första gången 2009 som en del av en 3 månader lång soloresa i Östeuropa, och blev väldigt förälskad i detta förträffliga land. Sedan dess har jag inte känt mig riktigt tillfreds någon annanstans, framför allt inte i Sverige. Bestämde mig för att flytta hit permanent för ett par år sedan, och kommer nog stanna här ett bra tag framöver.

Så fritt fram att ställa frågor/vädra åsikter om Kiev och/eller Ukraina i allmänhet. Både som turist och eventuellt boende.

Jag gillar också Ukraina efter ha varit där.
Hur är det med att fixa work permit + residence permit där? Jag har läst att de är dessa två dokument man behövet för att få stanna o arbeta ? Har hittat på nätet att div advokat firmor kan hjälpa för ca 10K Griven.
Vad är dina rekommendationer ?
Citera
2017-09-30, 23:15
  #27
Medlem
Gjorde en jobbsökning och hittade faktiskt ett jobb som skulle kunnat passa. Problemet var bara att lönen var angiven från knappt 8000. Det är ju ingenting. Absolut minimum skulle i alla fall ha varit att lägga på en nolla. Sen låg det i Lviv som förvisso är en trevlig stad men skulle jag bo i Ukraina skulle jag välja Kiev.
Hade varit trevligt om det varit möjligt att flytta till Ukraina.
Citera
2018-01-07, 07:46
  #28
Medlem
DouglasKenneths avatar
Har varit lite nyfiken på Kiev som weekend resmål.
Hur funkar staden som det, finns det bra restauranger, sevärdheter, museer? Hur är folket gentemot turister, hur funkar engelskan bland folk? Hur ser prisbilden ut, vad är billigt och vad bör jag bunkra på mig inför hemresan?
Någon som varit där som kan ge mig lite tips förutom de som finns på Tripadvisor etc.

Min huvudsakliga flygplats är Arlanda. Kunde inte se något direktflyg från Arlanda, finns det någon svensk flygplats som har det?
Citera
2018-01-07, 08:08
  #29
Medlem
Cph
Citera
2018-01-07, 10:06
  #30
Medlem
trewqs avatar
Arlanda-Riga-Kiev skulle jag föredra framför att börja krångla sig till Köpenhamn.

https://www.skyscanner.se/transport/...y-view#results
__________________
Senast redigerad av trewq 2018-01-07 kl. 10:09.
Citera
2018-01-07, 16:49
  #31
Medlem
DouglasKenneths avatar
Helt klart ett bra alternativ, billigt var det ju också.
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Arlanda-Riga-Kiev skulle jag föredra framför att börja krångla sig till Köpenhamn.

https://www.skyscanner.se/transport/...y-view#results
Citera
2018-01-09, 15:19
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasKenneth
Min huvudsakliga flygplats är Arlanda. Kunde inte se något direktflyg från Arlanda, finns det någon svensk flygplats som har det?

Ukraine International kör två kärror om dagen direkt ARN-KBP. Brukar även vara det billigaste alternativet.

https://www.flyuia.com/ua/en/welcome
Citera
2018-01-21, 07:49
  #33
Medlem
Beskriv gärna klimatet lite närmare.
Citera
2018-01-21, 08:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasKenneth
Har varit lite nyfiken på Kiev som weekend resmål.
Hur funkar staden som det, finns det bra restauranger, sevärdheter, museer? Hur är folket gentemot turister, hur funkar engelskan bland folk? Hur ser prisbilden ut, vad är billigt och vad bör jag bunkra på mig inför hemresan?
Någon som varit där som kan ge mig lite tips förutom de som finns på Tripadvisor etc.

Min huvudsakliga flygplats är Arlanda. Kunde inte se något direktflyg från Arlanda, finns det någon svensk flygplats som har det?
Jag flög direkt från Arlanda med Ukraine air el liknande, riktigt smidigt. Och folk var väldigt öppna och trevliga, kunskaper i engelskan är en generationsfråga. Men inga problem att klara sig, kan vara bra med en liten idé om hur kryliska bokstäver låter för att orientera sig.
Jag hittade en ny, bra resturang till varje måltid utan problem, men allt är väl en smaksak. Billigt var det iaf!
Tjernobyl tycker jag är givet om du har en dag över, annars moderlandmonumentet med tillhörande museum. Finns ett Skansen liknande område, minus djuren som är sevärt om man är intresserad av gamla byggnader och historia.
Citera
2018-01-21, 08:49
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Beskriv gärna klimatet lite närmare.
Tidigt i maj var det som en svensk sommar, med lite torrare värme om man kan beskriva det så. Men skulle visst betydligt varma fram mot den riktiga sommaren.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2823034

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback