Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 17:44
  #1
Medlem
Är dom högre utbildade lyckligare än dom lägre utbildade?

Till exempel om man har pluggat 4-5 år på universitet, är man då lyckligare än en person som bara avklarat gymnasiet och den som har avklarat gymnasiet är lyckligare än den som inte klarat av gymnasiet?
Citera
2017-03-20, 18:31
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Lycka har faktiskt, klyschigt nog, mer att göra med hur man uppfattar sitt liv och sin omgivning än om hur det faktiskt ser ut. Jag vet oerhört många outbildade(och ibland rentav korkade) människor som studsar ur sängen på morgonen för att dra till sitt jobb som rivare/ställningsbyggare.

En liten kaffe i jobbets maskin på morgonen så är de nöjda.

Det är naturligtvis positivt. Pengar är ganska värdsliga ting och är inte värda mycket mer än vad du tillskriver dem. Däremot så kan pengar självfallet göra saker och ting mycket enklare.
Citera
2017-03-20, 20:18
  #3
Medlem
enkeltulipans avatar
Nej, det tror jag inte.

Det som kan bidra till ens lycka är väl att hitta något yrke som passar en och intresserar en. Är man en person som tycker om att studera och trivs i den sortens yrken så kan det säkert göra en lycklig, medan en person som vantrivs med studier och föredrar andra typer av jobb kommer bli lyckligare av det.
Att vara arbetslös kan nog göra vissa olyckliga och en vettig utbildning kan väl öka chanserna att få jobb så där har vi en faktor, men många bristyrken är det endast kortare yrkesutbildningar till också.

Framför allt tror jag inte utbildningen har så värst stor inverkan på lycka för de flesta människor, det är viktigare med inre frid, självkänsla, bra privatliv.
Citera
2017-03-20, 21:53
  #4
Medlem
cacas avatar
Jajamensan! Ju mer poäng man har från högre utbildningar desto mer lycka och eufori känner man!
Citera
2017-03-20, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Är dom högre utbildade lyckligare än dom lägre utbildade?

Till exempel om man har pluggat 4-5 år på universitet, är man då lyckligare än en person som bara avklarat gymnasiet och den som har avklarat gymnasiet är lyckligare än den som inte klarat av gymnasiet?


Underskatta aldrig dumma människor!
Jag tänker att med en högre grad av intelligens, kommer även en högre grad av reflektioner, strävan efter mer osv. En lägre stående människa har troligtvis enklare att stimuleras.
Citera
2017-03-20, 22:46
  #6
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Är dom högre utbildade lyckligare än dom lägre utbildade?

Till exempel om man har pluggat 4-5 år på universitet, är man då lyckligare än en person som bara avklarat gymnasiet och den som har avklarat gymnasiet är lyckligare än den som inte klarat av gymnasiet?

Tror inte man kan simplifiera det såhär pass. Däremot innebär ofta hög utbildning ett bra jobb och det finns studier som pekar på att låginkomsttagare bara av sin ekonomiska situation har en negativ hälsopåverkan i kontrast till de som är nöjda med sin ekonomi.

Fast som sagt, det går inte att se så simpelt som utbildad vs outbildad, det är att se på ytan allt för mycket. Jag håller med svaret som första skribent kommit med.
Citera
2017-03-20, 22:50
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Undersökningar har visat att förmågan att känna lycka till stor del är medfödd.
Citera
2017-03-20, 23:03
  #8
Medlem
Läste boken "The Happiness Hypothesis" för några månader sedan. Där nämns det att folk som har "glada gener" har enklare att ta sig igenom tuffare utmaningar som att studera högre utbildningar. Klarar bättre av att ta sig igenom utbildningen för att sedan leva ett bättre liv.

Det är alltså större chans att en person med lyckliga gener utbildar sig till en högre utbildning.

Samma sak som den undersökningen de gjorde på fyraåringar. Redan då kan man se vilka som har störst chans att lyckas, genom att se vilka som kan vänta med att unna sig godis i 10 minuter och då få dubbelt med godis mot de som inte klarar av att vänta i 10 minuter.
Citera
2017-03-21, 00:38
  #9
Medlem
Slevberts avatar
Viktigaste faktorer för livskvalitet ("lycka") brukar enligt forskningen vara:

- generna

- meningsfulla sociala relationer

- god sömn och lite stress
Citera
2017-03-25, 15:48
  #10
Medlem
MaterDeis avatar
Det enkla svaret är ja, se nedan. Citerar ett gammalt inlägg från (FB) Är karriär lösning på depression?

Rent generellt torde högre utbildning indikera högre IQ, högre lön, högre socioekonomisk status och en bättre karriär. Noterar att det är många godtyckliga åsikter här, arketypiskt för lågutbildade.

Citat:
Istället för att bara spekulera och dra anekdoter vill jag citera några studier.

Gerdtham & Johannesson (2001) säger att "happiness increases with income, health and education and decreases with unemployment, urbanisation, being single, and male gender."

Detta stöds vidare av Schnittker (2008) som säger att "Abundant evidence links happiness with the achievements and assets valued by society. Education, work, and income are all associated with greater happiness". Schnittker påvisar förvisso också att lycka är ärftligt (ergo du kan vara superframgångsrik men känna dig miserabel), men det förändrar inte det faktum att framgång får människor att må bra.

Liknande saker sägs av Mirowsky and Ross (1986) samt Peiró (2006). Värt att notera är andra saker som omnämns av författarna som av vital betydelse för lycka; civilstånd, hälsa och ålder. Spannet medelåldern-pensionen är den minst lyckliga ålder, suprise suprise.

Givetvis finns det en mängd andra faktorer som påverkar lycka (relaterat till trådämnet). Oishi (2011) påvisade att för den amerikanska populatioen korrelerar en ökad ginikoefficient (ökade inkomstskillnader i samhället dvs) med problem att se andra som pålitliga och rättvisa. Detta i sin tur leder till mer missnöje. Teorin håller dock endast för låginkomsttagare, inte höginkomsttagare. Om jag får slänga in en politisk känga tycker jag att detta stämmer väl överens med gnällretoriken som förs från vänsterhåll, med en väljarbas som är klart underrepresenterad i höginkomsttagaryrken.

Ali et al. påvisade 2013 att IQ och lycka korrelerar. Utan att hänvisa till någon källa (det är ett känt faktum) är IQ relaterat till framgång. Ergo, med hög IQ kommer framgång, generellt sett, vilket leder till mer lycka.

Det kan givetvis diskuteras exakt vilka yrken som är lyckligast , det orkar jag inte luska i, men generellt bör man alltså kunna säga att välbetalda akademikeryrken gör dig lyckligare än lågbetalda arbetaryrken.

Svaret torde alltså vara ja - karriär är en bit på vägen mot att lösa, och förebygga, depression. Notera "en bit på vägen" dock. Alla problem löses inte mha detta. Mår du dåligt, sök dig till vården som andra sagt före mig.

Såg i U&S att du skulle läsa upp betygen. Jag önskar dig lycka till med studierna, hoppas att de får önskad effekt.



Jag orkar inte göra korrekta källhänvisningar, de finns nedan hursom.
__________________
Senast redigerad av MaterDei 2017-03-25 kl. 15:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback