Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 17:35
  #1
Medlem
Hej!

Försöker förstå ränteavdraget. Sitter och kollar min deklaration nu - förvärvsinkomst 367 230 kr - skatteberäkningen uppgår till 88 969 kr, och inbetald skatt är 89 740. Jag ska således få tillbaka 771 kr.

Jag funderar hur ränteavdraget kommer in i denna beräkning? Första året med bostadsrätt så har noll koll på detta- under sammanställning av kapital står det :

Avdrag för räntekostnader - 10230
underskott av kapital 10230

Jag trodde att ränteavdraget skulle fungera som en skattereduktion mot min slutgiltiga skatt?
Citera
2017-03-20, 17:46
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Fan vad lite du skattar, jag tjäna ~10k mindre än dig men skatta ~10k mer än dig..

Bor du i Täby eller ditt fanskap?
Citera
2017-03-20, 17:49
  #3
Medlem
Göteborg...
Citera
2017-03-20, 18:24
  #4
Medlem
Det är den delen av ditt banklån som staten betalar åt dig (ränteavdrag)
Citera
2017-03-20, 18:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är den delen av ditt banklån som staten betalar åt dig (ränteavdrag)

Jag vet vad ett ränteavdrag är - jag får inte ihop det hur det passar in i min deklaration då jag trodde det skulle dras av mot min slutgiltliga skatt.
Citera
2017-03-20, 19:41
  #6
Medlem
Ränteavdraget är på banklånet. Inte på din totala idiotiska inkomst - Du vet INTE vad ränteavdrag är.
Citera
2017-03-20, 20:03
  #7
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är den delen av ditt banklån som staten betalar åt dig (ränteavdrag)
Fel. Det är den del långivaren betalar tillbaka till dig via staten. De som inte förstår detta ska tillbaka till grundskolan.
Citera
2017-03-20, 20:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Ränteavdraget är på banklånet. Inte på din totala idiotiska inkomst - Du vet INTE vad ränteavdrag är.

Jag vet vad ett ränteavdrag är. En skattereduktion för mitt bolån. Jag har inte Jämkat, och således ska jag kunna dra av 30% av mina räntekostnader som ett avdrag på skatten.

hur det fungerar i praktiken, och hur det funkar med det räkneexempel jag gav ovan är det jag är osäker på - Får jag bara tillbaka om jag hade haft skatt att betala tillbaka osv?
Citera
2017-03-20, 20:57
  #9
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Jag vet vad ett ränteavdrag är. En skattereduktion för mitt bolån. Jag har inte Jämkat, och således ska jag kunna dra av 30% av mina räntekostnader som ett avdrag på skatten.

hur det fungerar i praktiken, och hur det funkar med det räkneexempel jag gav ovan är det jag är osäker på - Får jag bara tillbaka om jag hade haft skatt att betala tillbaka osv?

Du får dra av 30% även om du jämkar. Skillnaden är bara att skatteinbetalningarna du har gjort varit anpassade för att ta hänsyn till dessa 30%.

Du kan inte få tillbaka skatt du inte har betalat det stämmer.
Ränteavdraget kommer räknas automatiskt så du kommer inte få mer tillbaka än vad som redan preliminärt står. Om inte den förtryckta summan är felaktig.

Med dina siffror som du angett ser det ut som du har betalat för lite skatt under året, men då du har haft underskott av kapital kommer du slippa kvarskatt då ränteavdraget gör att du betalat "för" mycket skatt i slutändan.
Citera
2017-03-20, 21:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du får dra av 30% även om du jämkar. Skillnaden är bara att skatteinbetalningarna du har gjort varit anpassade för att ta hänsyn till dessa 30%.

Du kan inte få tillbaka skatt du inte har betalat det stämmer.
Ränteavdraget kommer räknas automatiskt så du kommer inte få mer tillbaka än vad som redan preliminärt står. Om inte den förtryckta summan är felaktig.

Med dina siffror som du angett ser det ut som du har betalat för lite skatt under året, men då du har haft underskott av kapital kommer du slippa kvarskatt då ränteavdraget gör att du betalat "för" mycket skatt i slutändan.

Tack - det var ungefär så tankarna gick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback