Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 16:06
  #1
Medlem
Jag är ute efter ett USB-minne med ganska hög säkerhet. Jag hade en gång i tiden ett, tror det var ett Datatraveler, som hade två partitioneringar varav den ena kom man endast åt via en .exe-fil där man uppgavs ge ett lösenord. Då försvann den vanliga partitioneringen och en ny enhet dök upp, ungefär som att man bytte USB-minne helt fysiskt. Det var inte som många i dag, där man kommer in i ett särskilt program utan enheten bara byttes i Utforskaren.

Detta fungerade mycket bra, även på tex min jobbdator som hade säkerhetssystem mot att installera egna program(Eftersom det är en .exe-fil). Nu däremot hittar jag bara USB-minnen med relativt avancerade sätt att gömma filerna på som dels är omständliga och dels inte fungerar på arbetsdatorn pga säkerhetssystemet här.

Så vad jag är ute efter är ett USB-minne som i så stor utsträckning liknar vad jag beskrivit, helst på minst 64 GB samt minst USB 3.0. Säkerheten får gärna vara hög men vad som i grunden egentligen bara behövs är att vissa filer går att "gömma" så att en vanlig person som kanske hittar USB-minnet på gatan in riktigt vet hur man ska få tag i filerna.

Har någon något tips?
Citera
2017-03-20, 16:44
  #2
Medlem
Struisvogels avatar
Du borde kunna använda dig av vanlig hederlig kryptering?

https://www.howtogeek.com/61810/how-...ith-truecrypt/
Citera
2017-03-22, 13:22
  #3
Medlem
http://www.corsair.com/en-gb/site-se...hQuery=padlock

Dessa fungerar bra
Citera
2017-05-02, 02:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
Jag är ute efter ett USB-minne med ganska hög säkerhet. Jag hade en gång i tiden ett, tror det var ett Datatraveler, som hade två partitioneringar varav den ena kom man endast åt via en .exe-fil där man uppgavs ge ett lösenord. Då försvann den vanliga partitioneringen och en ny enhet dök upp, ungefär som att man bytte USB-minne helt fysiskt. Det var inte som många i dag, där man kommer in i ett särskilt program utan enheten bara byttes i Utforskaren.

Detta fungerade mycket bra, även på tex min jobbdator som hade säkerhetssystem mot att installera egna program(Eftersom det är en .exe-fil). Nu däremot hittar jag bara USB-minnen med relativt avancerade sätt att gömma filerna på som dels är omständliga och dels inte fungerar på arbetsdatorn pga säkerhetssystemet här.

Så vad jag är ute efter är ett USB-minne som i så stor utsträckning liknar vad jag beskrivit, helst på minst 64 GB samt minst USB 3.0. Säkerheten får gärna vara hög men vad som i grunden egentligen bara behövs är att vissa filer går att "gömma" så att en vanlig person som kanske hittar USB-minnet på gatan in riktigt vet hur man ska få tag i filerna.

Har någon något tips?

Usb armory. Inget för nybörjare dock. Det är en usb sticka med en processor som kör linux. Det går att installera ett program som jeter interlock och som man kommer åt med browsern. Man droppar filer i browsern och dem sparas på microsd kortet som också innehåller linux
Citera
2017-09-26, 09:25
  #5
Avstängd
Jag löste detta med att skapa flera partitioner på usb minnet.

Man måste sen ha ett program som sätter den ena eller andra till 'aktiv'

Flyttbara lagringsmedium kan bara ha ett filsystem i taget så att säga.

Så mitt usb minne har :


16gb ntfs för normal lagring
Filflyttning datorer


Andra hälften
16 gb

Fat/fat16 ? Som innehåller ett helt bootbart kali linux med mbr o bootsektor och hela skiten.

Pga delade partitioner kan inget råka skriva över det andra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback