• 1
  • 2
2017-03-20, 15:46
Bannlyst
Hej jag vill skaffa mig ett kamin tält + en kamin som man kan tälta på vintern!
Men har sett tipi tält som inte har mark skydd eller underlag. Varför har dem inte det blir inte mark kylan ett problem?

Och jag söker ett 2pers 3 pers tält
Och en bilig kamin.
Citera
2017-03-20, 16:37
Medlem
sommarlovs avatar
Du får naturligtvis bygga golvisolering själv.
I lumpen använde vi halm men ett modernare liggunderlag-material fungerar naturligtvis.

Billigaste kaminen köps via ebay eller liknande, sök på Outbacker Wood Burning Stove.
Eller Svensk leverantör: http://www.surplusbuy.se/products/253-kamin-wildo.aspx

Det här med att vilja tälta på vintern + kamin verkar nytt, folk gjorde inte så förr...
Citera
2017-03-20, 16:58
Medlem
Harbards avatar
Tänk på att du behöver ha en relativt stor bil för att frakta canvastält och kamin.
Kolla in förrådstältet som är inkl kamin.
http://www.surpluss.se/webshop/utrustning/talt1
Du måste även ha tillstånd för att stanna kvar på platsen i mer än 2-3 dagar. Under vintern tror jag dock det är skit samma, man förstör inte marken alls

Sommarlov: Det är inget nytt alls. I Finland är det populärt och har varit i snart 100 år. Även i Sverige så är det många som tältar på vintern med kamin, även fast det är fusk givetvis. Men jag förstår även charmen med det. Jag själv föredrar tarp och en stor logfire på vintern men visst hade det varit ballt att ha ett litet tälthus ute i skogen på vintern som man kan känna sig säker i bo i relativt bekvämt.

Ang markskydd, det kommer aldrig med markskydd på större tält, speciellt inte i kamintält. Risken för brand är stor även i kanvas. Bättre är att köpa ett stycke kanvas och skära ut så kaminen står på bar mark, sen vika upp kanterna lite för att förhindra att vatten ska rinna in. Det kan man simpelt göra med enstaka träplankor.

Är du händig så kan du köpa dig en kamin eller bygga en och även bygga ett simpelt tält, fyrkantigt eller tipi, blir väldigt mycket billigare då kanvas är relativt billigt och det är just det materialet som föredras till kamintält då det står emot mycket värme så skorstenen är ingen fara.
Senast redigerad av Harbard 2017-03-20 kl. 17:10.
Citera
2017-03-20, 17:08
Medlem
constants avatar
Är man till fjälls så vill man inte släpa på för mycket, dessutom är det svårt att få tag på bränsle som är okej att nalla på.

Men visst finns det exempelvis tipis med kamin: http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/

Läste en bok en gång i tiden, "Snö" av Yngve Ryd, i den berättar en renskötare hur man kan övernatta genom att sova på en glödbädd. Farligt, och otroligt fascinerande. http://www.adlibris.com/se/bok/sno-r...-9789127026865

Med bra liggunderlag, vettig sovsäck, underställ och ett tält som står emot vind så är det riktigt behagligt att sova när det är kallt, även utan kamin.
Citera
2017-03-20, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du får naturligtvis bygga golvisolering själv.
I lumpen använde vi halm men ett modernare liggunderlag-material fungerar naturligtvis.

Billigaste kaminen köps via ebay eller liknande, sök på Outbacker Wood Burning Stove.
Eller Svensk leverantör: http://www.surplusbuy.se/products/253-kamin-wildo.aspx

Det här med att vilja tälta på vintern + kamin verkar nytt, folk gjorde inte så förr...
Oj den var tung 22kg men tack för tipset.

Om man inte har någon pressening som underlag blir det risk att snön smälter vid kaminen? Har sett YouTubeare som bara slår upp tältet på snön.
Citera
2017-03-20, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Tänk på att du behöver ha en relativt stor bil för att frakta canvastält och kamin.
Kolla in förrådstältet som är inkl kamin.
http://www.surpluss.se/webshop/utrustning/talt1
Du måste även ha tillstånd för att stanna kvar på platsen i mer än 2-3 dagar. Under vintern tror jag dock det är skit samma, man förstör inte marken alls

Sommarlov: Det är inget nytt alls. I Finland är det populärt och har varit i snart 100 år. Även i Sverige så är det många som tältar på vintern med kamin, även fast det är fusk givetvis. Men jag förstår även charmen med det. Jag själv föredrar tarp och en stor logfire på vintern men visst hade det varit ballt att ha ett litet tälthus ute i skogen på vintern som man kan känna sig säker i bo i relativt bekvämt.

Ang markskydd, det kommer aldrig med markskydd på större tält, speciellt inte i kamintält. Risken för brand är stor även i kanvas. Bättre är att köpa ett stycke kanvas och skära ut så kaminen står på bar mark, sen vika upp kanterna lite för att förhindra att vatten ska rinna in. Det kan man simpelt göra med enstaka träplankor.

Är du händig så kan du köpa dig en kamin eller bygga en och även bygga ett simpelt tält, fyrkantigt eller tipi, blir väldigt mycket billigare då kanvas är relativt billigt och det är just det materialet som föredras till kamintält då det står emot mycket värme så skorstenen är ingen fara.
Tack går det att komma up i temperaturer som en bastu vore coolt?
Tänkte mig mindre tält som man tar på släde.
Citera
2017-03-20, 21:40
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Tänkte mig mindre tält som man tar på släde.

Du kan skicka email till dem och fråga hur mycket tälten väger. Dock kan jag garantera dig att du inte kommer kunna transportera en kamin+tält på släde De fraktas oftast med bilar och lyfts av två personer och sätts upp av 3-5 personer för smidighet. Men det varierar från tält till tält.

Nej det är omöjligt att komma upp i någon bastutemperatur. 10-15 grader är fullt möjligt dock i närheten av kaminen. Har du någonsin sovit i tält med kamin? Tror du har för höga förväntningar av vad det är.
Citera
2017-03-20, 21:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Då får du satsa på ett sånt här: http://www.ofc.nu/vinter-fiske/isfis...lager-bastuugn
Citera
2017-03-20, 21:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur har du tänkt att använda tältet? Köra fram det med bil, åka skidor och ha det i pulka/packning?
Hur långt ska ni åka? På snö? Hur länge ska ni vara iväg?
Citera
2017-03-20, 22:02
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Men har sett tipi tält som inte har mark skydd eller underlag. Varför har dem inte det blir inte mark kylan ett problem?

Och jag söker ett 2pers 3 pers tält
Och en bilig kamin.

Billigt blir det inte, men vad är billigt?

Det finns varianter med innertält som kostar mer.

2-3 personers tält för kamin finns mig veterligen inte. När jag är ute på längre fjällturer (tunneltält eller enmanstält) tas ofta extra bränsle med för att ha det mysigt, i skogen finns bränsle överallt för en brasa. Det blir att använda bensinköket på låg värme, då har man en avkopplande stund med att fixa saker, läsa en bok.

Jag får en magkänsla av att du först kall lära dig lite friluftsliv innan du börjar elda med kamin i ett 3- manstält.
Citera
2017-03-20, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Du kan skicka email till dem och fråga hur mycket tälten väger. Dock kan jag garantera dig att du inte kommer kunna transportera en kamin+tält på släde De fraktas oftast med bilar och lyfts av två personer och sätts upp av 3-5 personer för smidighet. Men det varierar från tält till tält.

Nej det är omöjligt att komma upp i någon bastutemperatur. 10-15 grader är fullt möjligt dock i närheten av kaminen. Har du någonsin sovit i tält med kamin? Tror du har för höga förväntningar av vad det är.

Nej det stämmer icke har sett små tält på youtube Som Tipi med kamin och har fraktats med släde.
Jag har sovit i svenska armen tält med kamin men jag kommer inte ihåg så mycket av det.
Kom ihåg att vi sov på bar mark och att det var varmt.
Citera
2017-03-20, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur har du tänkt att använda tältet? Köra fram det med bil, åka skidor och ha det i pulka/packning?
Hur långt ska ni åka? På snö? Hur länge ska ni vara iväg?

Det viktigaste är ju att de håller för kaminen så det inte tar eld.
Ha det i pulka. Vet inte hur länge?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in