Tänk på att du behöver ha en relativt stor bil för att frakta canvastält och kamin.
Kolla in förrådstältet som är inkl kamin.
http://www.surpluss.se/webshop/utrustning/talt1
Du måste även ha tillstånd för att stanna kvar på platsen i mer än 2-3 dagar. Under vintern tror jag dock det är skit samma, man förstör inte marken alls
Sommarlov: Det är inget nytt alls. I Finland är det populärt och har varit i snart 100 år. Även i Sverige så är det många som tältar på vintern med kamin, även fast det är fusk givetvis. Men jag förstår även charmen med det. Jag själv föredrar tarp och en stor logfire på vintern men visst hade det varit ballt att ha ett litet tälthus ute i skogen på vintern som man kan känna sig säker i bo i relativt bekvämt.
Ang markskydd, det kommer aldrig med markskydd på större tält, speciellt inte i kamintält. Risken för brand är stor även i kanvas. Bättre är att köpa ett stycke kanvas och skära ut så kaminen står på bar mark, sen vika upp kanterna lite för att förhindra att vatten ska rinna in. Det kan man simpelt göra med enstaka träplankor.
Är du händig så kan du köpa dig en kamin eller bygga en och även bygga ett simpelt tält, fyrkantigt eller tipi, blir väldigt mycket billigare då kanvas är relativt billigt och det är just det materialet som föredras till kamintält då det står emot mycket värme så skorstenen är ingen fara.