Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 14:19
  #1
Medlem
Nefelibatas avatar
Hej!

Igår så gick axelbandet till väskan där jag bar min laptop sönder och den trillade ner på en isig stig. Jag använde den lite innan jag skulle lägga mig igår och allt verkade fungera bra. Kommer inte ihåg att jag specifikt använde musplattan till att scrolla men jag har svårt att tro att jag inte skulle ha använt den då jag göra det... hela tiden. Nu när jag kom hem efter jobbet (datorn har legat ihopfälld på sängen) så fungerar det inte att scrolla längre! Istället för at använda två fingrar och dra så måste jag trycka till på "baren" till höger på skärmen och dra. Har testat starta om och uppdatera, det är ungefär så långt mina kunskaper räcker. Vad ska jag göra??? När jag googlade lite snabbt så hittade jag bara fall där den plötsligt slutar funka, inte efter fall och definitivt inte dagen efter att ha blivit tappad.
Har lite panik, har bara haft den sen kring jul Märket är asus, inser att det kanske är fel forum men vet inte vilket annat jag ska ta.

help!
Citera
2017-03-20, 16:10
  #2
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du vet inte vad du skall välja för forumdel, men du väljer Mac, när du uppenbarligen har en Asus med Windows?

Som sagt, jag kan inte mycket mer än stäng av och starta om. Visst, jag kanske inte tänkte efter helt men jag visste ju uppenbarligen inte vart jag skulle lägga tråden då det känns som att det är en fysisk skada på datorn snarare än något med... det andra. Jag var (är) också väldigt stressad över problemet och ville få ut frågan så snabbt som möjligt. Ingen mening att vara en dryg person över det, har ju redan nämnt det.
Citera
2017-03-20, 17:03
  #3
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefelibata
Som sagt, jag kan inte mycket mer än stäng av och starta om. Visst, jag kanske inte tänkte efter helt men jag visste ju uppenbarligen inte vart jag skulle lägga tråden då det känns som att det är en fysisk skada på datorn snarare än något med... det andra. Jag var (är) också väldigt stressad över problemet och ville få ut frågan så snabbt som möjligt. Ingen mening att vara en dryg person över det, har ju redan nämnt det.
Ja, det kan mycket väl vara en fysisk skada. Enklast är ju att använda en extern mus för att se om det då är möjligt att scrolla.
Citera
2017-03-20, 18:43
  #4
Medlem
tzjs avatar
Mac: köpråd - bärbart --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-03-20, 19:12
  #5
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Ja, det kan mycket väl vara en fysisk skada. Enklast är ju att använda en extern mus för att se om det då är möjligt att scrolla.

japp, då scrollar den. Vad är nästa steg?
Citera
2017-03-20, 19:43
  #6
Medlem
Jiiimboohs avatar
Kanske långsökt: Ibland händer det att jag inte kan scrolla. Då beror det på att ett program som hör till musplattan har kraschat. Om du går till musinställningar står det under enheter vad du har för musplatta. Då kan du söka efter ett program som heter något liknande och starta upp det igen. Dock när detta händer för mig så funkar det igen om jag startar om datorn och därför känna det inte som riktigt samma problem. Oavsett kan det vara ett bra första steg att ta reda på vad du har för musplatta om du ska försöka med att installera om drivrutiner etc.
Citera
2017-03-21, 14:39
  #7
Medlem
Nefelibatas avatar
när jag går in och kollar så står det om musplattan "den här enheten fungerar korrekt". konstigt.
vet inte om någon annan får kolla på drivrutiner, känns lite för komplicerat för mig
Citera
2017-03-21, 16:23
  #8
Moderator
Siegfrids avatar
Om det är en fysisk skada på din touchpad så kan den gå att byta. Om din dator är ny så tappar du garantin om du gör det själv, annars kan du googla på instruktioner, en typisk sådan är här:
https://www.ifixit.com/Guide/Asus+X5...lacement/25413
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback