Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 18:01
  #13
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Du ensam: inte en chans. Handpenningen du har är minimum och du har ingen fast anställning. Kanske du hade fått ett lån på 1.2 miljoner.

Med din far: beror helt på hans situation och belåning.

Men vill man leva efter "pappa betalar" så kör hårt.

Jag har alltid fixat allting själv, så "pappa betalar"-mottot är inte my way of life. Dock så känns det ju sjukt ovärt att i över tre år framåt betala 7000kr per månad för en källarvåning utanför stan, istället för att sakta men säkert amortera och slutligen äga lägenheten. Jag tycker det är ekonomiskt smart att ta hjälp av föräldrarna ang. bostadsrätt tills dess att jag blir verksam jurist.
Citera
2017-03-20, 18:03
  #14
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrzyV
Jösses, vilka dåliga tips du har fått.

Snacka med bankerna. Just när SBAB den bästa banken enligt mig och många insatta att få lån på och även förhandla räntan.

Du kan äga 5%-10%-20% osv om det funkar för din far.


Förhandla med bankerna det går alltid att lösa, ser dom en vinst i dig så får du lån.

Jag övertalade SBAB, ungefär samma sits som dig. Hade 550 000 ville låna 2.75. Fick ränta på 1.29 amorteringsfritt även om jag amorterar 3000kr i månaden valfritt.

Tack för ditt svar. Jag ska så småningom gå in till någon bank och kolla vad de anser om min situation osv. Får hålla tummarna nu bara
Citera
2017-03-20, 18:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrzyV
Jösses, vilka dåliga tips du har fått.

Snacka med bankerna. Just när SBAB den bästa banken enligt mig och många insatta att få lån på och även förhandla räntan.

Du kan äga 5%-10%-20% osv om det funkar för din far.


Förhandla med bankerna det går alltid att lösa, ser dom en vinst i dig så får du lån.

Jag övertalade SBAB, ungefär samma sits som dig. Hade 550 000 ville låna 2.75. Fick ränta på 1.29 amorteringsfritt även om jag amorterar 3000kr i månaden valfritt.
Hur kan du skriva att det är dåliga tips när TS inte anger hur mycket inkomst pappan har?
När jag skulle låna av sbab då kunde jag få låna max 1 400 000 kronor till en bostadsrätt med maxavgift på 4 000 kronor, då har jag en inkomst på 440 000 kronor. Så TS måste först ange pappans inkomst.
Citera
2017-04-23, 11:59
  #16
Medlem
bfjs avatar
Det här är ingen direkt fråga om bolån men jag undrar hur bankerna ser på inkomstgarantier, a-kassa och sådant?

Jag har varit med i a-kassan och unionen sen jag började arbeta, har aldrig behövt använda det och Unionen har inga direkta fördelar med försäkringar eller dylikt som passar mig så att det lönar sig inte att vara med av den anledningen.

Sa upp mig från mitt jobb för ett tag sedan och körde egenanställning och fick ihop mer pengar än a-kassan hade gett mig. Och jag har ett sådant kvalificerat jobb att jag inte hade blivit arbetslös ifall jag sökte alla de annonser som finns uppe som arbetsförmedlingen skulle säga för att få ut a-kassa.

Hur som, Unionen har ju sin inkomstgaranti där man får ut mer än a-kassan hade gett mig och jag är medlem för att jag tror banken vill det. Men finns det andra lösningar att kolla på istället? Någon privatförsäkring istället för a-kassa och facket?

Är det vanligt att folk får stora bolån utan att vara med i fack och a-kassa? Och i sådana fall vad säger ni till er bankman ifall de frågar om arbetslöshet etc?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback