Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 11:07
  #1
Medlem
studioxswes avatar
Nu har jag kört min hackintosh nästan i två månader och tänkte bara dela med av mina erfarenheter.

Jag köpte en Intel NUC (BOXNUC5I3RYH I3-5010U) med 8 GB ram och stoppade i en Kingston 120GB SD. Detta driver jag med två skärmar, min Asus 4k skärm via Displayport och min 55" TV (Via min förstärkare för att få ut bra ljud mest)

Jag har en Mad Catz mus (från min gaming pc) och ett Apple trådlöst (BT) tangentbord (kopplad till en ASUS BT400 USB Bluetooth “sticka").

Installera OSX var inga som helst problem, tankade över El Capitan från min mac (vilket i sig inte var lätt då jag har en gammal mac som redan körde en betaversion av Sierra, och då inte går att "nedgradera", inte heller kunde jag plocka hem Sierra (då final versionen inte är kompatibel med min gamla MacBook pro... Men efter lite letandes hittade jag direktlänkar till El Capitan (och sierra) så jag kunde ladda hem dessa)

Efter att ha läst en hel del på https://www.tonymacx86.com så bestämde jag mig för El Capitan, har lite att göra med att jag inte gillade Sierra (beta) på min mac också.

Stötte bara på ett problem och det var att min NUCs BIOS inte sparade mina videoinställningar första gången (allt annat sparades) så min mac vägrade boota efter att jag injektat drivrutiner för Intel GPU. Datorn fick kernel-krash och bootade om så snabbt att man inte han se allt. Det löste sig genom att filma skärmen med mobilen och sen bara sätta filmen på pause när skiten kraschade

När det var klart så fick jag en härlig 21:9 skärm (3440x1440) och hårdvarubaserad acceleration av exempelvis Youtube.

Jag har inte gett mig på continuity ännu då jag inte sett det som så viktigt för mig. Dock inga problem att synca min iphone med itunes eller xcode.

I övrigt fungerar saker fint, tom. Steams in-house streaming fungerar från min Windows 10 PC, ingen delay alls på mus+tangentbord. Det enda som märks är att upplösningen blir sämre oavsett vad jag ställer in i steam. Citrix fungerar bättre men det verkar vara en bugg i klienten till OSX som gör att jag inte kan hålla ner två tangenter samtidigt, så helt omöjligt att spela spel

Jag har gett mig på att leka lite med switft 3 (X Code) och har byggt en test-app för iOS och arbeta med XCode fungerar riktigt bra, att starta emulatorn tar lite tid men tror jag det tar på en riktig mac också..

Slack fungerar fint, Atom (Editor), Remote Desktop, Skype. Skönt att kunna öppna en terminal och köra php direkt, eller SSH utan att behöva installera en massa tools.

Nätverk fungerar också bra, jag har dock inte orkat installera något Wi-Fi (Då Apple inte har stöd för Intel wireless) - däremot fungerar gigabit bra. Har satt upp IPv6 och det fungerar också. Lite trist att man måste köra traceroute6/ping6 dock (vilket iofs. är vanligt på NIX men behövs inte på Win)

Har även en trådlöst gamepad som fungerar bra (inte BT utan dongle) - Har spelat NES (OpenEMU) och det lirar hur bra som helst. Det jag ännu inte testat så mkt är att emulera min Amiga 4000 som jag körde på windows med WinUAE.

Det händer att den ibland hänger sig, men brukar gå mer än en vecka mellan varven. När man bootar upp händer det nästan alltid att man får "no disc" från clover vilket brukar lösa sig med två resets. Tangentbordet fungerar inte men det gör musen så inga problem att välja bootdisk. Det händer ibland att jag får problem med ljudet, eftersom det går från HDMI utgången och jag växlar mellan flera in/ut källor på min förstärkare rätt ofta. Det fungerar dock faktiskt bättre än på Windows
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback