Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 10:36
  #1
Medlem
Hej,

Lirat gitarr i snart 2 år nu och vill spela in musik nu för att se min utveckling och kunna följa denna.
Det är på nybörjarnivå så har ingen mikrofon mer än min iphone etc.

Kan jag spela in mig själv med iphonen utan backingtrack ( bara gitarren ) och sedan på något sätt lägga ihop min gitarr med ett backingtrack på datorn?

På så vis få bra ljud på backingtrack / gitarr + video där jag spelar.


Aldrig gjort något liknande innan så alla svar är jag väldigt tacksam för.
__________________
Senast redigerad av JLiquid 2017-03-20 kl. 10:42.
Citera
2017-03-20, 11:09
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Ja det går bra, vad du behöver är en DAW (Digital Audio Workstation) alltså ett program för att arbeta med ljudfiler och mjukvaror och få ihop till en låt. Som vanligt skulle jag rekommendera Logic, men det finns bara till Mac och passar därmed inte alla.

Kvalitén blir avhängd av din mic, har du möjlighet att plugga in gitarren i ljudkortet kan du spela in direkt i datorn och förstärka med valfria effekter därifrån.

Börja med att kolla ut vilket program du vill använda. Sök på youtube på "choose DAW" och du får telefonboken. Sen kan du söka på filmer som visar hur du bäst spelar in och hanterar audio i detta program.
Citera
2017-03-20, 11:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ja det går bra, vad du behöver är en DAW (Digital Audio Workstation) alltså ett program för att arbeta med ljudfiler och mjukvaror och få ihop till en låt. Som vanligt skulle jag rekommendera Logic, men det finns bara till Mac och passar därmed inte alla.

Kvalitén blir avhängd av din mic, har du möjlighet att plugga in gitarren i ljudkortet kan du spela in direkt i datorn och förstärka med valfria effekter därifrån.

Börja med att kolla ut vilket program du vill använda. Sök på youtube på "choose DAW" och du får telefonboken. Sen kan du söka på filmer som visar hur du bäst spelar in och hanterar audio i detta program.

Tack för snabbt svar ! Ska absolut kika på detta, tack igen
Citera
2017-03-20, 11:18
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Tack för snabbt svar ! Ska absolut kika på detta, tack igen

Inga problem. Lycka till och återkoppla gärna med dina framsteg
Citera
2017-09-18, 16:32
  #5
Medlem
Bumpar denna tråden.

Jag har spelat in gitarrljud + video med iphonen och sedan har jag i ett DAW program synkat detta med ett backingtrack.

Tycker dock det är extremt svårt att få det att mitt inspelade gitarrljud att bli 100% synkat med backingtracket.

Några tips eller bör jag tänka om ? Finns det något annat bra sätt där jag kan spela in gitarrljudet+video+backingtrack?

Hur gör alla som gör gitarr covers på youtube t.ex?
Citera
2017-09-18, 20:53
  #6
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det är svårt att få ett backingtrack att passa till en gitarrinspelning eftersom det är svårt att spela gitarr i helt jämnt tempo utan backingtrack.

Det är alltså enklare att börja i andra änden med någon slags backingtrack att spela gitarr till. Det kan vara ett enkelt klicktrack. Bara man har något som man vet håller ett visst tempo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback