Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 08:57
  #1
Medlem
Hej!

Jag tappar min internetuppkoppling lite hipp som happ. Det står då att DNS:en inte hittades.

Jag har prövat att byta router, men jag får samma problem efter ett tag.

Jag har prövat att skriva in googles dns 8.8.8.8 och 8.8.4.4 i min router, men efter ett tag så uppstår ändå samma problem igen!

Någon som har tips på vad jag kan pröva att göra för att åtgärda problemet?
Citera
2017-03-20, 12:07
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciono
Hej!

Jag tappar min internetuppkoppling lite hipp som happ. Det står då att DNS:en inte hittades.

Jag har prövat att byta router, men jag får samma problem efter ett tag.

Jag har prövat att skriva in googles dns 8.8.8.8 och 8.8.4.4 i min router, men efter ett tag så uppstår ändå samma problem igen!

Någon som har tips på vad jag kan pröva att göra för att åtgärda problemet?
Kolla så du inte har något maleware i datorn som hijackat din dns
Citera
2017-03-20, 12:14
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Förutom det skulle du kunna berätta vilken router du har, lite svårt att hjälpa dig utan det.

Du kan ju också testa att byta dns på DATORN till googe, för och se om det hjälper.
Citera
2017-03-20, 18:58
  #4
Medlem
Låter inte som att själva DNS servern är problemet utan snarare ett symtom.
Dvs du tappar hela internet med jämna mellanrum och inte bara DNS servern.

Testa pinga 8.8.8.8 när du får felmeddelande om att DNS serverin inte svarar.
Svarar den INTE på ping så är det själva internetförbindelsen som har problem och inte DNS servern.

Och i så fall kan det vara bra att veta tex vad det är för typ av internetförbindelse (xDSL, fiber, 4G).
Och om du sitter med kabel eller wifi.
Finns flera enheter på nätverket?
Slutar alla fungera sammtidigt?
Citera
2017-03-21, 16:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Förutom det skulle du kunna berätta vilken router du har, lite svårt att hjälpa dig utan det.

Du kan ju också testa att byta dns på DATORN till googe, för och se om det hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Låter inte som att själva DNS servern är problemet utan snarare ett symtom.
Dvs du tappar hela internet med jämna mellanrum och inte bara DNS servern.

Testa pinga 8.8.8.8 när du får felmeddelande om att DNS serverin inte svarar.
Svarar den INTE på ping så är det själva internetförbindelsen som har problem och inte DNS servern.

Och i så fall kan det vara bra att veta tex vad det är för typ av internetförbindelse (xDSL, fiber, 4G).
Och om du sitter med kabel eller wifi.
Finns flera enheter på nätverket?
Slutar alla fungera sammtidigt?

De routrar som jag har prövat med är Asus RT N12 D1 och Netgear JWNR2010. Jag har ethernetkabel från routern direkt in i väggen från Bredband2, så jag antar att det är fiber. Min dator är kopplad via kabel från routern. Mobilens nätverk slutar också att fungera samtidigt (Wifi), så alla enheter slutar att fungera samtidigt ja.

När jag startar om routern eller byter DNS i routern så fixar allt sig (i ett tag...).

Jag kan tillägga att jag nyligen flyttade routern, och att problemen började då - vilket är jättemärkligt imo. Jag har haft samma problem för några månader sedan, men då tror jag att det räckte med en firmware upgrade på routern för att lösa problemet - men nu är det ju som sagt två routrar som beter sig såhär.

Jag tycker att det är jättemärkligt! Felet verkar ju inte ligga ute hos Bredband2 då det räcker för mig att starta om min router?

Jag ska pröva att pinga 8.8.8.8 nästa gång jag tappar DNS.
Citera
2017-03-21, 16:31
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Om det fungerat före flytten så har det nog att göra med andra saker.

DNS är det första din dator försöker att kontakta när du försöker surfa, om det inte går att nå DNS servern (pga. nätverksproblem) så är det nog inte DNS i sig själv som är problemet.
Citera
2017-03-21, 18:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Om det fungerat före flytten så har det nog att göra med andra saker.

DNS är det första din dator försöker att kontakta när du försöker surfa, om det inte går att nå DNS servern (pga. nätverksproblem) så är det nog inte DNS i sig själv som är problemet.
Vad kan problemet vara då?
Citera
2017-03-21, 18:47
  #8
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciono
Vad kan problemet vara då?

Ladda hem pingplotter och kör tills problemet dyker upp så ser man var det slutar att funka.
Citera
2017-03-21, 19:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ladda hem pingplotter och kör tills problemet dyker upp så ser man var det slutar att funka.
Ska jag bara pinga google.com var 5:e sekund eller?
Citera
2017-03-21, 19:37
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciono
Ska jag bara pinga google.com var 5:e sekund eller?

Med tanke på trådens titel tycker jag du ska pinga 8.8.4.4 var 5:e sekund.
Citera
2017-03-21, 20:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Med tanke på trådens titel tycker jag du ska pinga 8.8.4.4 var 5:e sekund.
Har inte tappat uppkopplingen än, men jag ligger på 24 % packet loss på 192.168.1.1.

Är detta normalt eller en indikation på vad som kan vara fel?
Citera
2017-03-21, 21:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Med tanke på trådens titel tycker jag du ska pinga 8.8.4.4 var 5:e sekund.
Ok detta sa mig ingenting, men här kommer lite bilder från hur det ser ut när jag tappar uppkopplingen:

http://i.imgur.com/STgccAS.png

http://i.imgur.com/8pLwBCX.png

Jag pingade alltså bredband2:s DNS som min router är konfigurerad på just nu.

Detta är vad Windows nätverksdiagnostik visar: http://i.imgur.com/K3WWDW6.png

Jag prövade att pinga båda DNS:er samt 8.8.8.8, men fick bara time out på alla 4 paket.

Problemet uppstår som sagt med andra enheter också. På min mobil visade chrome ett time out fel.

Jag antar att vi kan anta att det är internetförbindelsen som har fel? Men vad kan det vara? Jag har testat att:
- Byta router
- Byta nätverkskabel från router till nätverksuttag i väggen

Jag blir inte klok på detta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback