Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 21:46
  #1
Medlem
Apologists avatar
Billy Graham varnade nyligen för att Satan är verklig o bör tas på allvar. Enligt en ny undersökning i USA så tror nästan 90% av amerikanerna på Gud men bara 61% tror på Satan. (Källa: http://www.faithfamilyamerica.com/be...ou_about_satan)
En av dem som inte tror på Satan som person är Hailey Baldwin: “I don’t think the devil exists as a person, but I do think people can become possessed by demons.” Källa: http://pagesix.com/2017/03/15/hailey...ossess-people/

En annan ide som vissa har, dock väldigt få, är att Satan är likställd Gud i makt o egenskaper. Hur vanligt är det att tro det? Vet att musikern Sammy Hagar tror så trots att han inte är vidare religiös.

Så hur är kristna o icke kristnas uppfattningar om Djävulen i Sverige o internationellt? Tror människor på djävulen som en person?
Bibeln är tydlig o säger att djävulen är en verklig person (en ängel) som är skapad o försöker efterlikna Gud, han saknar dock Guds egenskaper.
Citera
2017-03-19, 21:51
  #2
Avstängd
SokratesLarsssons avatar
Kyrkan har lurat i folk en massa världsliga uppfattningar för att vinna medlemmar.
Allt accepteras om folk vill ha det.
Hur många Kristna är verkligen pånyttfödda? Skulle tro att siffrorna stämmer bra med troende på Satan.
Citera
2017-03-19, 22:15
  #3
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Horn-Pers bästa stunt någonsin, var när han lurade i de vänsterintelektuella och den s.k. "bildade" medelklassen att han inte finns.

Lysande, Perra.
Citera
2017-03-19, 22:46
  #4
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Skrämmande hur efter många delar av världen är.
Samma blindhet och indoktrination som använts för att göra folk kristna kan användas för att rättfärdiga vilka brott som helst.
Citera
2017-03-19, 22:49
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Vem har skrivit Gamla Testamentet?
Svaret är djävulen själv. Han lurar oss bara så att alla kallar honom Gud.
Så när maan tror på Gud tror man på satan egentligen.
Å då blir svaret på din fråga 100%
Citera
2017-03-19, 23:04
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Någon djävul nämns inte ens i Bibeln om jag inte minns fel?

Edit, skummade igenom ytterst snabbt:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lucifer?wprov=sfla1

Lucifer betyder "morgonstjärna". Lucifer är en "felöversättning". Även Jesus benämns som Lucifer. Även någon ond kung, fast då på ett sarkastiskt sätt. Typ som om jag skulle kalla någon för för en strålande stjärna. Och om jag vill säga att det är en person som förlorar sin makt så kan jag säga att det är en fallande stjärna.

Morgonstjärnan är i sin tur helt enkelt planeten Venus.

Ska vara något liknande med begreppet djävulen också tror jag
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-03-19 kl. 23:25.
Citera
2017-03-19, 23:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Någon djävul nämns inte ens i Bibeln om jag inte minns fel.

Edit, skummade igenom ytterst snabbt:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lucifer?wprov=sfla1

Lucifer betyder "morgonstjärna". Lucifer är en "felöversättning". Även Jesus benämns som Lucifer. Även någon ond snubbe, fast då på ett sarkastiskt sätt. Typ som om jag skulle kalla någon för för en strålande stjärna. Och om jag vill säga att det är en person som förlorar sin makt så kan jag säga att det är en fallande stjärna.

Morgonstjärnan är i sin tur helt enkelt planeten Venus.

Ett gott exempel på hur religioner skapas. Historier, överdrifter, misstolkningar och felöversättningar som sen folk av någon märklig anledning tror är på riktigt

Visste redan att Satan nämns frekvent (han talar ju bla direkt till Jesus och försöker testa honom) men kollade upp lite sidor "how many times mentioned..."

Lucifer nämns 1 gång, Satan runt 50 gånger, Djävel - devil 100+ gånger... Därtill andra namn - Baal, Belzebub (osäker stavning), Draken mfl.
Citera
2017-03-19, 23:25
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Visste redan att Satan nämns frekvent (han talar ju bla direkt till Jesus och försöker testa honom) men kollade upp lite sidor "how many times mentioned..."

Lucifer nämns 1 gång, Satan runt 50 gånger, Djävel - devil 100+ gånger... Därtill andra namn - Baal, Belzebub (osäker stavning), Draken mfl.
Ah, alright. Gick på vaga minnen där. Du har nog mer koll än vad jag har kring den frågan
Citera
2017-03-20, 01:40
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vem har skrivit Gamla Testamentet?
Svaret är djävulen själv. Han lurar oss bara så att alla kallar honom Gud.
Så när maan tror på Gud tror man på satan egentligen.
Å då blir svaret på din fråga 100%

Intressant att du ger dig på gamla testamentet enskilt. Varför just det i så fall?
Citera
2017-03-20, 01:52
  #10
Medlem
Durcherrss avatar
Enligt Bibeln så är judarna som en samlad entitet Satan (ja, jag är allvarlig).
Citera
2017-03-20, 01:58
  #11
Avstängd
Augenblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vem har skrivit Gamla Testamentet?
Svaret är djävulen själv. Han lurar oss bara så att alla kallar honom Gud.
Så när maan tror på Gud tror man på satan egentligen.
Å då blir svaret på din fråga 100%

Bra då kan du ta fram de verser i GT som är satanistiska.
Citera
2017-03-20, 02:06
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Enligt Bibeln så är judarna som en samlad entitet Satan (ja, jag är allvarlig).

Så allvarlig att du är villig att ta fram bibelcitat som stödjer ditt påstående?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback