Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:41
  #1
Medlem
Hejsan! Jag läser just nu maskiningenjör men vill gärna läsa en masterprogram men vet inte vad jag ska välja. Vill läsa helst något med ekonomi. Har ni några tips vad jag kan läsa som är attraktiv i jobbmarknaden?

mvh
Student
Citera
2017-03-20, 10:00
  #2
Medlem
Opiumtal18s avatar
Om du läst maskiningenjör är det väl lite off att läsa master i ekonomi. Det är väl mer relevant att läsa nån maskin-master. Vet att det är en del civilmaskinare som läster indek mastern. I vilket fall får du nog komplettera med mattekurser och kanske programmering.

Det blir också lite fel om högskoleingenjörer pluggar master, i och med att branschen inte bara behöver civilare utan det behövs snarare fler högskoleingenjörer. Men om du är en ledartyp så tar du dig alltid fram!
Citera
2017-03-21, 10:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Om du läst maskiningenjör är det väl lite off att läsa master i ekonomi. Det är väl mer relevant att läsa nån maskin-master. Vet att det är en del civilmaskinare som läster indek mastern. I vilket fall får du nog komplettera med mattekurser och kanske programmering.

Det blir också lite fel om högskoleingenjörer pluggar master, i och med att branschen inte bara behöver civilare utan det behövs snarare fler högskoleingenjörer. Men om du är en ledartyp så tar du dig alltid fram!

Vad är det som är " lite off" att läsa till ekonomi?
Jag får ingen svar här. Bara onödig information som folk kommenterar bara för att. Skriv något vettigt nästa gång om du ska kommentera annars släpp det.
Citera
2017-03-21, 11:12
  #4
Medlem
Finns många bra alternativ! Om du har bra betyg så kan du skriva GMAT (googla) och sedan hoppa på en Master i "General Management/Management" på någon toppskola utomlands eller på Handelshögskolan i Stockholm. Det är en ekonomimaster anpassad för de som läst program som inte är relaterade till ekonomi och gör dig garanterat eftertraktad på arbetsmarknaden. Speciellt om du hinner med något bra internship under sommaren mellan år 1 och år 2 av mastern.

Känner en kille som läste maskin-bachelor, körde en Master in Management på London Business School, och jobbar idag på Boston Consulting Group utomlands. Extremfall, men bevisar ju att det går iaf.
Citera
2017-03-23, 22:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Finns många bra alternativ! Om du har bra betyg så kan du skriva GMAT (googla) och sedan hoppa på en Master i "General Management/Management" på någon toppskola utomlands eller på Handelshögskolan i Stockholm. Det är en ekonomimaster anpassad för de som läst program som inte är relaterade till ekonomi och gör dig garanterat eftertraktad på arbetsmarknaden. Speciellt om du hinner med något bra internship under sommaren mellan år 1 och år 2 av mastern.

Känner en kille som läste maskin-bachelor, körde en Master in Management på London Business School, och jobbar idag på Boston Consulting Group utomlands. Extremfall, men bevisar ju att det går iaf.


Tack som fan!!
Citera
2017-03-25, 15:44
  #6
Medlem
MaterDeis avatar
Vill föreslå indek-master eller liknande på KTH, CTH, LTH eller i värsta fall LiTH. De kan dock heta lite olika saker. Vissa ekonomimasters kan också vara intressant, det varierar lite med behörighetskrav. Ska försöka återkomma.
Citera
2017-03-26, 14:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Om du läst maskiningenjör är det väl lite off att läsa master i ekonomi. Det är väl mer relevant att läsa nån maskin-master. Vet att det är en del civilmaskinare som läster indek mastern. I vilket fall får du nog komplettera med mattekurser och kanske programmering.

Det blir också lite fel om högskoleingenjörer pluggar master, i och med att branschen inte bara behöver civilare utan det behövs snarare fler högskoleingenjörer. Men om du är en ledartyp så tar du dig alltid fram!
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Det finns gott om efterfrågan på maskinare som läst ekonomi-master. Logistik och industriell produktion är två exempel. Även om jag själv inte läste inriktningen så arbetar jag med många sådana. Och många av mina gamla kursare som sedan läste ekonomispåret har väldigt fina karriärer.
Citera
2017-03-28, 00:19
  #8
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Det finns gott om efterfrågan på maskinare som läst ekonomi-master. Logistik och industriell produktion är två exempel. Även om jag själv inte läste inriktningen så arbetar jag med många sådana. Och många av mina gamla kursare som sedan läste ekonomispåret har väldigt fina karriärer.

Aha okej, då är jag fel ute. Jag har lyssnat en del på Tino och han säger att sverige inte behöver mer ekonomer så jag tänkte ekonomi-inriktningen enbart var för en handfull civilingenjörer med entreprenörkänsla (CEO-like people).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback