Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:33
  #1
Medlem
Hej!
Har under en lång tid tänkt på att starta eget företag och vet att jag kommer vilja göra detta inom 1 år. Grejen är att jag vill börja med att starta det vid sidan av jobbet och jag tar examen nu till sommaren från universitetet. Då jobb är väldigt aktuellt för mig nu när man har börjat söka diverse jobb har en fundering kommit krypande. De jobb jag tänkt att försöka få anställning hos är redovisning & revisions-byråer (PWC, GT osv) men erfarenheter eller annan kunskap från andra arbetsgivare uppskattas också. Det jag undrar är ifall någon här vet ifall det är tillåtet att starta ett företag vid sidan av tjänsten och/eller hur deras regler fungerar? Hur uppfattas de av arbetsgivaren? (Styrelseposter och sådant vet jag att man inte får åta sig).

Tack på förhand!
Citera
2017-03-19, 21:48
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Många gör det idag. På internet tex. Det är tillåtet att driva egen rörelse vid sidan av en anställning, men det är viktigt att din arbetsgivare är informerad om vad du gör. Som anställd har du ett ansvar gentemot din arbetsgivare, vilket regleras i kollektivavtal och i lagen om offentlig anställning, om du jobbar inom stat, landsting eller kommun.
Det är också nödvändigt att du är lojal mot din arbetsgivare och att du varken konkurrerar med det bolag där du är anställd, eller att du bedriver verksamhet som på något sätt kan skada förtroendet för arbetsgivaren.*
Det är även viktigt att komma ihåg att hålla ditt eget företagande helt utanför din arbetsplats som anställd. Även utanför din ordinarie arbetstid. Ditt företag får inte på något sätt inverka på din anställning eller det jobb du utför på arbetsplatsen.
Citera
2017-03-19, 21:48
  #3
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Det ska stå i anställningsavtalet. Vanligtvis handlar det om att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet.
Citera
2017-03-19, 22:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultri532
Hej!
Har under en lång tid tänkt på att starta eget företag och vet att jag kommer vilja göra detta inom 1 år. Grejen är att jag vill börja med att starta det vid sidan av jobbet och jag tar examen nu till sommaren från universitetet. Då jobb är väldigt aktuellt för mig nu när man har börjat söka diverse jobb har en fundering kommit krypande. De jobb jag tänkt att försöka få anställning hos är redovisning & revisions-byråer (PWC, GT osv) men erfarenheter eller annan kunskap från andra arbetsgivare uppskattas också. Det jag undrar är ifall någon här vet ifall det är tillåtet att starta ett företag vid sidan av tjänsten och/eller hur deras regler fungerar? Hur uppfattas de av arbetsgivaren? (Styrelseposter och sådant vet jag att man inte får åta sig).

Tack på förhand!

Det brukar inte vara ok att driva eget vid sidan om när man arbetar på revisionsbyrå. (Det kan vara ok om du bara är passiv ägare)

Huvudsakliga anledningen är att dessa reviderar bolag i alla branscher och det kan kännas lite konstigt om de har en anställd som konkurrerar med deras kunder.

Även så är det viktigt att ett oberoende kan upprätthållas från revisorns sida. (Du måste rapportera om detta varje år samt om du innehar aktier i noterade bolag osv).

Så revisionsbyrå är inte rätt väg att gå om du vill driva eget sidan om. Andra arbetsgivare kan tycka att det är ok om det inte är konkurrerande verksamhet samt att det inte går ut över din prestation på arbetet.
__________________
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2017-03-19 kl. 22:27.
Citera
2017-03-19, 23:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det brukar inte vara ok att driva eget vid sidan om när man arbetar på revisionsbyrå. (Det kan vara ok om du bara är passiv ägare)

Huvudsakliga anledningen är att dessa reviderar bolag i alla branscher och det kan kännas lite konstigt om de har en anställd som konkurrerar med deras kunder.

Även så är det viktigt att ett oberoende kan upprätthållas från revisorns sida. (Du måste rapportera om detta varje år samt om du innehar aktier i noterade bolag osv).

Så revisionsbyrå är inte rätt väg att gå om du vill driva eget sidan om. Andra arbetsgivare kan tycka att det är ok om det inte är konkurrerande verksamhet samt att det inte går ut över din prestation på arbetet.

Okej, hmm. Allt detta bör stå i anställningsavtalet? Tror du att det kan spela roll beroende på vilken bransch du verkar i ? Exempelvis om du skulle sälja träningskläder över internet? eller äga ett internetcafé ?

Tack för svar allihopa!
Citera
2017-03-21, 18:26
  #6
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultri532
Okej, hmm. Allt detta bör stå i anställningsavtalet? Tror du att det kan spela roll beroende på vilken bransch du verkar i ? Exempelvis om du skulle sälja träningskläder över internet? eller äga ett internetcafé ?

Tack för svar allihopa!

1. Om du skall arbeta på PWC/GT eller liknande i någon av de större städerna kommer du troligtvis inte ha tid att driva verksamhet vid sidan av. Det är en typ av arbete som kräver 110% fokus metalt och fysiskt. Med 110% menar jag periodvis mååånga timmars (obetald) övertid, arbete på helger mm.

2. Ditt anställningsavtal med ovanstående kommer att hindra dig från att bedriva konkurrerande verksamhet dvs syssla med bokföring, bokslut, årsredovisningar, ekonomisk konsultation mm.

3. Om du siktar på att jobba på dyliga företag antar jag att målet är att bli auktoriserad revisor. Om du lyckas bli det kommer du kraftigt begränsas i vad du kan vara engagerad i vid sidan av (se revisorslagen). I princip bara tillåtet revision och revisions-nära verksamhet för en auktoriserad revisor.
Citera
2017-03-22, 12:07
  #7
Medlem
Generellt så gäller att arbetsgivarens inflytande över dig, din tid och vad du gör är begränsat till de aktiviteter och den tid som är inom ramen för anställningen och dina arbetsuppgifter. Vad du sen gör utanför arbetstid är din ensak.

Sen finns det inskränkningar inom ramen för det som brukar kallas "Lojalitetsplikten", något som etablerats via praxis och prejudikat med stöd i LAS. Som anställd skall du vara lojal emot din arbetsgivare i bemärkelsen att du får inte syssla med konkurrerande verksamhet, eller på annat sätt bedriva verksamhet eller aktivitet som skadar din arbetsgivares intressen eller anseende. Detta är grund för uppsägning och kan även leda till att du blir skadeståndsskyldig.

Om du sysslar med aktiviteter utanför din arbetstid som negativt påverkar din arbetsinsats eller som gör att du inte uppfyller ditt ansvar gentemot din arbetsgivare är även det grund för uppsägning. Så om du jobbar eget på nätterna och det leder till att du konstant försover dig eller inte orkar göra ditt jobb så är det inte ok.

Men nyckeln här är att för att du ska anses bryta emot din lojalitetsplikt måste det kunna hävdas att dina aktiviteter är till skada eller kan komma att bli till skada för arbetsgivaren. Det är således orimligt att du exempelvis som anställd på en glassfabrik skall föbjudas att köra taxi den tiden du inte jobbar i fabriken. Om glassfabriken försökte införa en sådan klausul i anställningsavtalet skulle även den klausulen anses som orimlig och inte hålla upp i en tvist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback