Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 06:49
  #13
Avstängd
bigbombers avatar
Beror på hur långt det är? Kan du köra sen tidigare? Det är nog promilles chans att åka dit, kör på
Citera
2017-03-20, 07:06
  #14
Medlem
Harbards avatar
Ser inga direkta hinder för att du ska kunna köra den hem, mer än att du inte har körkort dvs. Bor du och säljaren avlägset borta från stora städer så är det som förgående talare säger, otroligt liten chans att du ens åker dit.

Jag körde hem min första och det vart inga problem.
Citera
2017-03-20, 07:22
  #15
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Efter många "om" och "men" så kan man bara konstatera att det rätta svaret kom direkt och det lyder "Nej"."
Citera
2017-03-20, 09:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbomber
Beror på hur långt det är? Kan du köra sen tidigare? Det är nog promilles chans att åka dit, kör på

Är den påställd och besitkigad och fortfarande skriven på säljaren (som väl har rätt behörighet) bör du kunna puttra hem den utan problem.

Rent moraliskt ser jag inga problem. Det är ju mest en teknikalitet. Rätt löjligt man ska behöva köra upp egentligen, hade väl räckt med att ha A1 i säg 3 år och sedan få automatiskt A-kort när man fyller 24.

I princip kan du ju köra en strypt hoj i 5 år och sedan regga om den och köra upp med för A-kort. Precis samma motorcykel bortsett effekten då men man kör ju inte direkt hårt på en uppkörning.

EDIT:
Blandade ihop A1 och A2-kortet. A1 är för lätt MC.
__________________
Senast redigerad av baktakt2015 2017-03-20 kl. 10:03.
Citera
2017-03-20, 21:26
  #17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jag minns att jag övningskörde mc ensam innan jag tog mc kort, det var inga bekymmer och jag vart inte stoppad en enda ggr, så kanske du kan övningsköra hem mc, eller så tar du den på släpkärra och riskerar inte åka dit för något!

Övningsköra MC ensam? Det får man absolut inte göra och risken att man blir stoppad är mycket högre om man rullar runt själv med en övningskörningsskylt på sig än om man bara kör vanligt.

De senaste sex åren har jag kört mc varje sommar och inte blivit stannad en enda gång. Det vore dock rätt retfullt om man körde hem sin nya hoj, blev stoppad och blev av med kortet just när säsongen ska börja.

När jag hyr släp brukar det kosta ca 700:- för ett dygn för ett cargosläp.

Nuförtiden så får man inte köra vanliga strypta hojar på A2 kort. Man får bara köra hojar som har en viss Effekt/viktförhållande med sin originaleffekt. Så det funkar inte att köra en strypt R1:a som man sen ostryper. Det ändrades för några år sen. Synd, för jag har ett strypkit liggande till min R6:a som numera är värdelöst.
__________________
Senast redigerad av killawife 2017-03-20 kl. 21:29.
Citera
2017-03-20, 22:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Övningsköra MC ensam? Det får man absolut inte göra och risken att man blir stoppad är mycket högre om man rullar runt själv med en övningskörningsskylt på sig än om man bara kör vanligt.

De senaste sex åren har jag kört mc varje sommar och inte blivit stannad en enda gång. Det vore dock rätt retfullt om man körde hem sin nya hoj, blev stoppad och blev av med kortet just när säsongen ska börja.

När jag hyr släp brukar det kosta ca 700:- för ett dygn för ett cargosläp.

Nuförtiden så får man inte köra vanliga strypta hojar på A2 kort. Man får bara köra hojar som har en viss Effekt/viktförhållande med sin originaleffekt. Så det funkar inte att köra en strypt R1:a som man sen ostryper. Det ändrades för några år sen. Synd, för jag har ett strypkit liggande till min R6:a som numera är värdelöst.


Jag tror inte Caca körde med skylt på ryggen. Jag körde själv några pass och det gick bra men det är nog en viss risk att bli stoppad om polisen ser att ägaren av hojen inte har mc-kort.

Inte ovanligt att om man har ett B-kort brukar det bli en varning/ajabaja eftersom B räknas högre än A. Förutsatt att man kör lagligt.
Citera
2017-03-21, 03:27
  #19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Jag tror inte Caca körde med skylt på ryggen. Jag körde själv några pass och det gick bra men det är nog en viss risk att bli stoppad om polisen ser att ägaren av hojen inte har mc-kort.

Inte ovanligt att om man har ett B-kort brukar det bli en varning/ajabaja eftersom B räknas högre än A. Förutsatt att man kör lagligt.


Lol! Nej. B räknas inte som högre än A på något sätt. A innebär att du får framföra ett fordon, B ett annat. Har du inte rätt behörighet så blir det Olovlig körning alternativt Grov olovlig körning. Det blir knappast Aja-baja.
Citera
2017-03-21, 09:11
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Lol! Nej. B räknas inte som högre än A på något sätt. A innebär att du får framföra ett fordon, B ett annat. Har du inte rätt behörighet så blir det Olovlig körning alternativt Grov olovlig körning. Det blir knappast Aja-baja.

Ingen mening i att gå i polemik om detta då det oavsett vem som har rätt eller fortfarande är olagligt och kan bli väldigt dyrt om man skulle smälla.

Minns ej vad jag läste eller hörde om det där med högre behörighet men jag släpper det utan större problem :-)

Dock har jag ett fåtal anekdotiska bevis på att man visst kan få en varning/ajabaja så länge man kör lugnt och innehar B-körkort. Det blir mycket värre om man saknar körkort överhuvudtaget. Likaså att framföra en bil med A-kort.
Citera
2017-03-21, 10:07
  #21
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Ingen mening i att gå i polemik om detta då det oavsett vem som har rätt eller fortfarande är olagligt och kan bli väldigt dyrt om man skulle smälla.

Minns ej vad jag läste eller hörde om det där med högre behörighet men jag släpper det utan större problem :-)

Dock har jag ett fåtal anekdotiska bevis på att man visst kan få en varning/ajabaja så länge man kör lugnt och innehar B-körkort. Det blir mycket värre om man saknar körkort överhuvudtaget. Likaså att framföra en bil med A-kort.


B-körkort påverkar Ingenting om hurvida du ska få en varning/ajabaja av herr länsman. Kör du utan körkort men har motorcykeln påställd och försäkrad MEN saknar körkort totalt så får du bara en varning av polisen första gången, om du nu kör som folk. Vid upprepande körning så blir det grovt brott och du tas med in och får invänta ev rättegång, du kan även bli av med hojjen vid detta tillfälle om de anser att du kommer fortsätta köra endå.

Har man B-körkort så förlorar du kortet, de kan t.om se hårdare på saken om du kör MC med B-körkort, då kan man klassas som idiot i länsmans ögon.

Och nej, B räknas inte som " Högre " än A, det är helt två olika behörigheter som inte har något med rangsystem att göra
Citera
2017-03-21, 11:06
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
B-körkort påverkar Ingenting om hurvida du ska få en varning/ajabaja av herr länsman. Kör du utan körkort men har motorcykeln påställd och försäkrad MEN saknar körkort totalt så får du bara en varning av polisen första gången, om du nu kör som folk. Vid upprepande körning så blir det grovt brott och du tas med in och får invänta ev rättegång, du kan även bli av med hojjen vid detta tillfälle om de anser att du kommer fortsätta köra endå.

Har man B-körkort så förlorar du kortet, de kan t.om se hårdare på saken om du kör MC med B-körkort, då kan man klassas som idiot i länsmans ögon.

Och nej, B räknas inte som " Högre " än A, det är helt två olika behörigheter som inte har något med rangsystem att göra

Fel, kolla här: http://www.trafikjuristen.se/korkort...rkallelse6.htm

Enligt praxis är påföljden såhär:

Typfall Påföljd Normalpåföljd/kommentar
Kört bil med enbart A-kort 3-6 månader 6 månader

Kört mc med enbart B-kort Varning -6 månader Varning
eller tung MC med enbart
behörighet för lätt MC

Jag anser att Trafikjuristen.se har hyfsad koll på läget och detta stämmer även med vad man hittar
på nätet i ämnet.

EDIT: Usel formatering.
Normalpåföljd:
Bil med A-kort, återkallelse i 6 månader.
MC med B-kort, Varning.
__________________
Senast redigerad av baktakt2015 2017-03-21 kl. 11:08.
Citera
2017-03-21, 23:16
  #23
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Fel, kolla här: http://www.trafikjuristen.se/korkort...rkallelse6.htm

Enligt praxis är påföljden såhär:

Typfall Påföljd Normalpåföljd/kommentar
Kört bil med enbart A-kort 3-6 månader 6 månader

Kört mc med enbart B-kort Varning -6 månader Varning
eller tung MC med enbart
behörighet för lätt MC

Jag anser att Trafikjuristen.se har hyfsad koll på läget och detta stämmer även med vad man hittar
på nätet i ämnet.

EDIT: Usel formatering.
Normalpåföljd:
Bil med A-kort, återkallelse i 6 månader.
MC med B-kort, Varning.

Det stämmer faktiskt att det står så. Dock står det varning - 6 månader, så det är inte automatiskt en varning utan beror lite på omständigheterna. När jag körde bil utan körkort för många herrans år sen fick jag inte 6 månader utan bara 3. När jag sen gjorde om det fick jag 6.
Hur som helst är det knäppt. Det borde ju vara mindre straff om man kör tung MC med lätt kort eller A2 kort då dessa fordon är så lika men en bil och MC är helt olika och framförs inte på samma sätt.
Men jag kan erkänna att jag hade fel då jag inte trodde att de som bestämmer reglerna var idioter.
Citera
2017-03-22, 10:02
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det stämmer faktiskt att det står så. Dock står det varning - 6 månader, så det är inte automatiskt en varning utan beror lite på omständigheterna. När jag körde bil utan körkort för många herrans år sen fick jag inte 6 månader utan bara 3. När jag sen gjorde om det fick jag 6.
Hur som helst är det knäppt. Det borde ju vara mindre straff om man kör tung MC med lätt kort eller A2 kort då dessa fordon är så lika men en bil och MC är helt olika och framförs inte på samma sätt.
Men jag kan erkänna att jag hade fel då jag inte trodde att de som bestämmer reglerna var idioter.

Man resonerar väl som så att en bil som framförs olovligt är en större fara för tredje man medan en MC som framförs olovligt mer är en fara för föraren?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback