Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 19:24
  #1
Medlem
Jag har en NAS (D-link dns-320L) som jag aldrig haft några problem med. Nu när jag flyttade hem till Sverige så tänkte jag att det bara skulle vara och koppla in den och att den skulle fungera tillsammans med routern som jag fick från Telia. Men ack vad jag bedrog mig.

Nya routern hittar inte NASen. Jag har letat på nätet efter andra som haft samma problem men det verkar inte finnas några.
Citera
2017-03-19, 19:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Jag har en NAS (D-link dns-320L) som jag aldrig haft några problem med. Nu när jag flyttade hem till Sverige så tänkte jag att det bara skulle vara och koppla in den och att den skulle fungera tillsammans med routern som jag fick från Telia. Men ack vad jag bedrog mig.

Nya routern hittar inte NASen. Jag har letat på nätet efter andra som haft samma problem men det verkar inte finnas några.

De måste för det första vara på samma nät båda två.

Gör en Reset på båda, så funkar det nog sen, läs i bruxarna.

Eller om du vet hur så ställ in båda på t ex 192.168.1.x nätet.

Routern som 192.168.1.1 och NASen som 192.168.1.10 kanske.
Citera
2017-03-19, 20:30
  #3
Medlem
Kan vara att NAS:en eller routern är inställd på ropa ut en annan nätmask på ditt nät.
Citera
2017-03-19, 22:58
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Kan vara att NAS:en eller routern är inställd på ropa ut en annan nätmask på ditt nät.

Nätmask är inget som "ropas ut", nätmask är något som bara finns lokalt.

Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Jag har en NAS (D-link dns-320L) som jag aldrig haft några problem med. Nu när jag flyttade hem till Sverige så tänkte jag att det bara skulle vara och koppla in den och att den skulle fungera tillsammans med routern som jag fick från Telia. Men ack vad jag bedrog mig.

Nya routern hittar inte NASen. Jag har letat på nätet efter andra som haft samma problem men det verkar inte finnas några.

Har du konfigurerat en statisk ip i din NAS? Gör en fabriksåterställning på den så faller den tillbaka till dhcp.

Och det finns en "Setup Wizard" att tanka hem från D-link, testa med den:
http://www.dlink.com/se/sv/support/p...revb#downloads
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback