Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 19:17
  #1
Medlem
Lietas avatar
Jag har haft ett hobbyföretag i ungefär två år där jag bl.a. målat bilder på beställning åt folk och sålt via nätet. Detta tillsammans med försäljning av vanliga traditionella målningar. Jag har tänkt att det räknas som försäljning av en vara (bilden och dess rättigheter) men nu fick jag höra att det tydligen kan vara tjänster jag sålt? Inga stora summor, men inga små heller. (ca. 30-35k förra året)

Jag har direkt investerat alla pengar tillbaka i denna lilla hobbyn genom att t.ex. resa på konvent för att träffa min bloggs följare och rita något litet åt dom som tack för att dom följer mig etc. och jag har köpt programvaror och bättre ritplatta till datorn som investering för framtiden. Så med andra ord så redovisade inget första året (pga förlust) och tänkte inte redovisa något detta året heller (pga ännu större förlust), men om det nu är tjänster jag sålt, kan jag då över huvud taget göra mina avdrag för mina resor i hobbyn? Eller ritplatta/mjukvaror? Det verkar inte vara någon moms på försäljning av "intellektuella tjänster" till privatperson utanför EU, men har jag ändå gjort nåt olagligt som sålt tjänster till dessa? Majoriteten av alla kunder är från USA och ingen av den lilla skara Europeiska kunder jag har har betalat ens tusen kronor.

Jag hade ju tänkt registrera företag för det här nu när jag blir klar med studierna och kan syssla med det på heltid, men är det kört nu eller? Kan jag få FA-skattesedel och hur ska jag göra med deklarationen? Jag har verkligen ingen lust att smita undan skatten eller leka svarte petter, utan jag trodde ärligt att det jag gjorde kunde klassas som hobby, och nu visar det sig ändå vara nåt jag missat. Känner mig rätt dum
__________________
Senast redigerad av Lieta 2017-03-19 kl. 19:48. Anledning: Fixade till titeln då den var lite clickbaitig
Citera
2017-03-19, 19:24
  #2
Medlem
Har SKV kommit på dig? Inte?
Då är det väl bara att registrera bolag och köra.

Om du deklarerat detta som hobbyverksamhet och gjort avdrag och trams, och det nu inte gillas av verket så får du skylla dig själv. Det bästa för dig hade varit att köra svart helt.

Om ingen märkt något skulle jag lägga locket på, se till att skaffa en F-skatt, och låta det andra skiten vara glömt.

Annars får du deala med dem, och göra dig beredd på att bli skönstaxerad och förlora alla pengar du tjänat och lite till. Bråka inte med skattmasen.
__________________
Senast redigerad av banankaka12 2017-03-19 kl. 19:34.
Citera
2017-03-19, 19:25
  #3
Avstängd
FrassesTigrars avatar
du är körd. du tror att du kan leva på oss skattebetalare med din "konst". skaffa ett företag och sälj din konst med vinst, eller så skaffar du ett jobb.

omg.
Citera
2017-03-19, 19:29
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
du är körd. du tror att du kan leva på oss skattebetalare med din "konst". skaffa ett företag och sälj din konst med vinst, eller så skaffar du ett jobb.

omg.

Wow tigern, du har precis registrerat dig och ändå hunnit förolämpa andra, dessutom med 30 inlägg. Du kanske själv ska skaffa ett jobb och sluta suga på andra. Vilken looser.
Citera
2017-03-19, 19:34
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieta
Jag har haft ett hobbyföretag i ungefär två år där jag bl.a. målat bilder på beställning åt folk och sålt via nätet. Detta tillsammans med försäljning av vanliga traditionella målningar. Jag har tänkt att det räknas som försäljning av en vara (bilden och dess rättigheter) men nu fick jag höra att det tydligen kan vara tjänster jag sålt? Inga stora summor, men inga små heller. (ca. 30-35k förra året)

Vem är det som sagt att det är en tjänst? Om du är målare och målar en vägg hos en kund så är det ju en tjänst. Det är ju målningen som är arbetet. Här är det ju resultatet som är arbetet. Tycker det verkar konstigt.

Moms eller inte har ju inte så mycket med saken att göra, du ska ju alltid betala moms till svenska kunder, utländska kunder kan slippa betala moms, inom EU enbart till företag (precis som sverige), USA är jag osäker.

Däremot ska du ha F/FA sedel om du utför tjänstearbete i Sverige. Jag skulle fråga skatteverket vad dom anser, eftersom det inte är några stora pengar så tycker jag nog du kan vara rätt ärlig.
Citera
2017-03-19, 20:01
  #6
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Wow tigern, du har precis registrerat dig och ändå hunnit förolämpa andra, dessutom med 30 inlägg. Du kanske själv ska skaffa ett jobb och sluta suga på andra. Vilken looser.
letade upp dig innan eftersom du ett 100%igt oförskämt svar i en Hitmantråd där du satte dig över alla men besparade mig mina krafter och kommenterade inte. men du är fan den mest tröttsamma jävla besserwisser jag stött på. du kan inget om företagande och att hålla på med konst samt sälja den. kamma dig ditt jävla rövhål.
Citera
2017-03-19, 20:10
  #7
Medlem
Lietas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
du är körd. du tror att du kan leva på oss skattebetalare med din "konst". skaffa ett företag och sälj din konst med vinst, eller så skaffar du ett jobb.

omg.

Hade du läst inlägget så hade du uppfattat att min plan är just att "skaffa ett företag och sälja min konst med vinst". Jag har dessutom både jobb och studier så jag lever inte på någons skattepengar heller. Men nåja, du är rätt uppenbart ett troll så jag ignorerar dig härefter. Ha det gott!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback