Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 19:06
  #1
Medlem
studioxswes avatar
Vill inte länka till äcklig blaska men här går det att läsa om:

Citat:
Bemanningsföretaget Randstad har betalat ut ungefär 1 miljon för mycket i lön fördelat på 100 anställda.
Nu vill företaget ha tillbaka pengarna – men facket säger nej.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...lbaka-pengarna

Facken har en massa makt, nu kräver gubbarna i facket att deras medlemmar ska få disponera inkomst som varit felaktigt utbetald. Visst kan det vara så att några representanter för facket själva kanske fick 15.000 extra i lönekuvertet. Vad tycker ni?
Citera
2017-03-19, 19:14
  #2
Medlem
Jag tycker nog att det vidriga bemanningsföretaget i fråga ska stå för sina egna misstag. En lön som inte uppenbart är felaktig, bör företaget därför själv stå för. Hade lönen varit uppenbart för stor, skulle den återbetalas.

De anställda har inte gjort fel. Varför ska de då kanske hamna i skuld till företaget i fråga?

Företag bör stå för sina misstag om de inte uppenbart är misstag för den gynnade. Företag ska nämligen vara professionella. I det ingår att inte betala ut lön, som sedan krävs tillbaka. Utom i uppenbara fall.
Citera
2017-03-19, 19:48
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Jag tycker nog att det vidriga bemanningsföretaget i fråga ska stå för sina egna misstag. En lön som inte uppenbart är felaktig, bör företaget därför själv stå för. Hade lönen varit uppenbart för stor, skulle den återbetalas.

De anställda har inte gjort fel. Varför ska de då kanske hamna i skuld till företaget i fråga?

Företag bör stå för sina misstag om de inte uppenbart är misstag för den gynnade. Företag ska nämligen vara professionella. I det ingår att inte betala ut lön, som sedan krävs tillbaka. Utom i uppenbara fall.
1. Varför är företaget "vidrigt"?

2. Hade din åsikt varit densamma om förhållandet varit det omvända, att företaget betalat ut för lite lön, det inte varit uppenbart osv? Hade det enligt dig då varit O.K. att inte betala ut mer i efterhand eftersom företaget inte ska hamna i skuld osv.?
Citera
2017-03-19, 20:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Varför är företaget "vidrigt"?

2. Hade din åsikt varit densamma om förhållandet varit det omvända, att företaget betalat ut för lite lön, det inte varit uppenbart osv? Hade det enligt dig då varit O.K. att inte betala ut mer i efterhand eftersom företaget inte ska hamna i skuld osv.?

Fast nu hade ju arbetarna själva frågat om summan verkligen var korrekt, och fått det bekräftat
"– Våra medlemmar tyckte att det lät som att det var för mycket, så de kontaktade företaget för att kontrollera uppgifterna. Men då svarade Randstad att de har räknat rätt och att allt stämmer, säger Mikael Johansson."
Citera
2017-03-19, 20:32
  #5
Medlem
Har man som arbetstagare mottagit pengar i god tro har man rätt att behålla dem. Så absolut skall de få behålla pengarna i synnerhet eftersom de frågade om just detta.

Visar bara på vikten från företagets sida att göra rätt med lönerna.
Citera
2017-03-19, 20:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaceWarNow
Har man som arbetstagare mottagit pengar i god tro har man rätt att behålla dem. Så absolut skall de få behålla pengarna i synnerhet eftersom de frågade om just detta.

Visar bara på vikten från företagets sida att göra rätt med lönerna.
Nej, det har man inte rätt till. Av samma skäl som att man inte får behålla pengar som felaktigt betalats till ens bankkonto: eftersom de är någon annans.
Citera
2017-03-19, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Varför är företaget "vidrigt"?

2. Hade din åsikt varit densamma om förhållandet varit det omvända, att företaget betalat ut för lite lön, det inte varit uppenbart osv? Hade det enligt dig då varit O.K. att inte betala ut mer i efterhand eftersom företaget inte ska hamna i skuld osv.?


Företagsformen "bemanningsföretag" är i sig vidrigt då det göder en felaktig arbetsmarknad.

Din argumentation haltar något då företaget har skickat ut pengar, sedan har faktiskt arbetstagare bokstavligen ringt och påpekat felet. Företaget har då dementerat felet och sagt att lönesättningen stämmer. Då har arbetstagarna helt enkelt gått på företagets ord och tagit emot pengarna.

I din argumentation är förhållandet helt olikt då arbetstagaren ser att företaget inte har betalt ut rätt lön som är avtalat genom lönevillkoren. Arbetstagaren begär då företaget betala ut rätt lön enligt den lönerevision som finns.
Citera
2017-03-19, 20:49
  #8
Medlem
Du utelämnar en viktig detalj i just denna affär, kanske för att göda din egna agenda. Nämligen:

– Våra medlemmar tyckte att det lät som att det var för mycket, så de kontaktade företaget för att kontrollera uppgifterna. Men då svarade Randstad att de har räknat rätt och att allt stämmer, säger Mikael Johansson.

Glasklart att arbetarna ska ha kvar pengarna
Citera
2017-03-19, 20:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Nej, det har man inte rätt till. Av samma skäl som att man inte får behålla pengar som felaktigt betalats till ens bankkonto: eftersom de är någon annans.


Återigen ett haltande argument: Här har arbetsgivaren sagt att varje anställd får x antal tusen mer i lön och arbetstagaren har då ifrågasatt riktigheten med lönehöjningen (då lönehöjningen troligtvis inte stämde överens med lönesamtalet och medarbetarsamtalet). Företaget har sedan sagt att höjningen stämmer och då är det den höjda lönen som gäller tills facken och arbetsgivaren gör sin lönerevision. Då kan facken gå in och ifrågasätta varför Sigurd fick 15 000 mer än Agda när de utför exakt samma arbete. Då blir det en förhandling mellan facken och arbetsgivare och sedan jämkas lönesättningen beroende på utfall.

När banken sätter in ett belopp på ditt konto så har du aldrig ägt pengarna. De är inte dina och du har aldrig blivit lovat dessa pengar. Därför kommer banken att dra bort pengarna från dig.
Citera
2017-03-19, 22:31
  #10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Fast nu hade ju arbetarna själva frågat om summan verkligen var korrekt, och fått det bekräftat
"– Våra medlemmar tyckte att det lät som att det var för mycket, så de kontaktade företaget för att kontrollera uppgifterna. Men då svarade Randstad att de har räknat rätt och att allt stämmer, säger Mikael Johansson."
Jag säger inte att företaget gör rätt (varken juridiskt eller moraliskt), eller fel heller för den delen, utan har bara ställt två frågor till en skribent i tråden.

Angående det aktuella fallet, så tror jag att Randstad inte kommer att få igenom att få tillbaks pengar från alla som fått för mycket, men från dom som fått mer än en viss summa, för de månader då de fått så mycket för mycket. Orsaken till att jag tror det är för att Randstad kan säga att över en viss nivå så är det sannolikt att dom skulle få rätt i domstol och därför kan tänka sig att driva dom fallen om dom inte får tillbaka dessa. Men som sagt, bara en gissning.
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Företagsformen "bemanningsföretag" är i sig vidrigt då det göder en felaktig arbetsmarknad.

Din argumentation haltar något då företaget har skickat ut pengar, sedan har faktiskt arbetstagare bokstavligen ringt och påpekat felet. Företaget har då dementerat felet och sagt att lönesättningen stämmer. Då har arbetstagarna helt enkelt gått på företagets ord och tagit emot pengarna.

I din argumentation är förhållandet helt olikt då arbetstagaren ser att företaget inte har betalt ut rätt lön som är avtalat genom lönevillkoren. Arbetstagaren begär då företaget betala ut rätt lön enligt den lönerevision som finns.
Jo jag gissade att du hade en bias i frågan med anledning av att det handlar om ett företag inom bemanning. Alla som är någorlunda torra bakom öronen vet att det finns såväl bra som dåliga företag i alla branscher.

Vad gäller det du skriver om min argumentation, så bör du läsa om och läsa rätt - jag har inte argumenterat för något, varken det ena eller andra, jag har bara ställt frågor till dig, eftersom det är frågor jag tyckte behövde ställas. Som jag skrivit i mitt svar ovan, till en annan skribent i tråden, så påstår jag varken att företaget gjort rätt eller fel, och jag sitter inte inne med kunskapen om hur regelverket i alla relevanta delar ser ut. Tror inte heller att du gör det, du ger i vart fall verkligen inte det intrycket.
Citera
2017-03-20, 07:44
  #11
Medlem
Såg inte hur snabbt det upptäcktes men om det inte märks på en vecka eller två efter första lönen är ju företaget alldeles för slarvigt. Tycker lagt kort ska ligga, speciellt när det är arbetsgivare vs arbetstagare vadfan liksom ... hade de vetat att det inte var meningen att ge så bra löneförhöjning kanske de letat jobb någon annanstans.
__________________
Senast redigerad av trekantshatt 2017-03-20 kl. 07:47.
Citera
2017-03-20, 08:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Återigen ett haltande argument: Här har arbetsgivaren sagt att varje anställd får x antal tusen mer i lön och arbetstagaren har då ifrågasatt riktigheten med lönehöjningen (då lönehöjningen troligtvis inte stämde överens med lönesamtalet och medarbetarsamtalet). Företaget har sedan sagt att höjningen stämmer och då är det den höjda lönen som gäller tills facken och arbetsgivaren gör sin lönerevision. Då kan facken gå in och ifrågasätta varför Sigurd fick 15 000 mer än Agda när de utför exakt samma arbete. Då blir det en förhandling mellan facken och arbetsgivare och sedan jämkas lönesättningen beroende på utfall.

När banken sätter in ett belopp på ditt konto så har du aldrig ägt pengarna. De är inte dina och du har aldrig blivit lovat dessa pengar. Därför kommer banken att dra bort pengarna från dig.

Om det ligger en miljard inne på mitt konto och jag frågar banken om det och dom säger att det är riktigt är det fortfarande helt jävla orimligt att jag skulle få behålla dom, oavsett om Randstad här har sagt att beloppet var riktigt så var det fortfarande fel, något som arbetstagarna i vissa fall t.o.m. märkt av.
Troligtvis har Randstad bara kikat på sina felaktiga beräkningar eller uppgifter som dom först baserat de för höga utbetalningarna på; att lönetagare som t.o.m. räknat ut själva att dom fått för mycket i lön skulle kunna anses som god tro är befängt och det borde vara självklart att dom betalar tillbaka det.
Nu vet jag inte om det är självklart, och vad Sverige har för riktlinjer och prejudikat så det kanske t.o.m. finns några vägledande domar som säger annorlunda men då bör man verkligen se över dom då det vore pinsamt som Svensk medborgare om vi hade ett sådant horribelt system; och givetvis om vårat rättsväsende idag är tydligt på att arbetstagarna skall få behålla pengarna så skall dom få göra det, även om vi lyckas ändra på lagen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback