Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 18:09
  #1
Medlem
Hej!

Jag är 19 år och har tagit sabbatsår efter jag gick ut gymnasiet våren 2016.
Under sabbatsåret har jag tagit det väldigt chill, jobbat och åkte till New York i en månad på bartenderutbildning.

Tanken är att börja plugga till civilingenjör på KTH i höst, men efter att ha snakat med folk från bartenderutbildningen, folk jag lärt känna osv så har jag mer och mer börjat fundera på att ta ett till sabbatsår för att kunna resa. Tex backpacking i sydostasien, jobba som bartender i alperna osv.

Det som nu känns jobbigt för mig är att jag inte gjort så myxket under dethär året förutom bartenderurbildningen, och jag är rädd att om jag tar ett till sabbatsår så blir det samma sak att jagbara är hemma och jobbar o chillar och aldrig kommer iväg på en resa ordentligt. Och det skulle va skönt att bara komma igång med studierna och leva ett roligt studentliv i 5 år. Har oavsettvad jaggör tänkt ta ett utbytesår när jag pluggar så frågan är om det räcker som utomlands upplevelse.

Är det värt för mig att ta ett till sabbatsår för att resa eller borde jag börja plugga?

Tack sjukt mycket för hjälpen på förhand!
(Har haft problem hela livet med att ta beslut och bestämma mig för saker)
Citera
2017-03-19, 18:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nishec
(Har haft problem hela livet med att ta beslut och bestämma mig för saker)

Känner exakt samma sak som dig! Vill också gärna få veta några tips från er erfarna angående detta!
Citera
2017-03-19, 19:33
  #3
Medlem
Det är ganska vanligt att folk tar ett halvår eller ett helt år av efter att ha pluggat tre år. De tre första åren är det svårt, men under mastern är det inga problem. Vad som är väldigt bra då också är att man kan tex få internship utomlands under den tiden om man är sugen på det. Sen kan det vara rätt gött också med ett halvår efter att ha pluggat ett år.

Den där utomlandsupplevelsen du är ute efter kan du säkert få på utbyte, men det beror på vart du åker. Universitet i mer exotiska destinationer som tex Australien eller Singapore kräver ganska höga betyg för att få åka på utbyte till. Sen har du även ex jobbet du kan göra utomlands.

Jag hade tipsat om att börja plugga Det är hur kul som helst, och efter tre år kan du göra som du känner för.
Det är kanske roligare att resa, men gör du denna investeringen nu kommer du vara hur nöjd som helst senare. När du har kul utomlands om tre år, står dina bartenderkompisar i driven på McDonalds.

Jag hade ett år av, ett år till hade varit slöseri med tiden. Nu är jag på utbyte ett helt år och tror inte att det skulle vara så svårt att göra mitt ex jobb i tex Australien om jag så skulle vilja. Möjligheterna man har när man är på masternivå är bra.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2017-03-19 kl. 19:38.
Citera
2017-03-19, 20:12
  #4
Medlem
Hur ser fördelningen ut på de bättre universiteten? Hur många kommer direkt från gymnasiet kontra hur många tog 2-3 sabbatsår?

En kompis sa att ungefär 25% kom direkt från gymnasiet, 40% efter 1-3 sabbatsår och resterande 35% var 23+. Ligger det något i det?
Citera
2017-03-19, 21:22
  #5
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Hur ser fördelningen ut på de bättre universiteten? Hur många kommer direkt från gymnasiet kontra hur många tog 2-3 sabbatsår?

En kompis sa att ungefär 25% kom direkt från gymnasiet, 40% efter 1-3 sabbatsår och resterande 35% var 23+. Ligger det något i det?
De siffrorna verkar stämma ganska bra enligt min erfarenhet, så det är absolut ingen stress att börja plugga direkt. Med två sabbatsår skulle jag till och med gissa att du kommer vara i den yngre hälften av klassen. Känner du att du vill ta ett sabbatsår till så gör det!

Allt det du säger att du vill göra är tusen gånger enklare innan man börjar plugga(eller ännu värre efter man pluggat klart, och ska påbörja en riktig karirär). Visst att man kan ta studieuppehåll, men det kräver en del planering långt i förväg, man hamnar i en ny klass när man kommer tillbaka osv.

Ha kul medans du är ung!
__________________
Senast redigerad av paprikaflickan 2017-03-19 kl. 21:26.
Citera
2017-03-19, 21:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Hur ser fördelningen ut på de bättre universiteten? Hur många kommer direkt från gymnasiet kontra hur många tog 2-3 sabbatsår?

En kompis sa att ungefär 25% kom direkt från gymnasiet, 40% efter 1-3 sabbatsår och resterande 35% var 23+. Ligger det något i det?

På min elektrotekniks utbildning var det nog 40,40,20 när jag började.
Citera
2017-03-19, 21:25
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
"Borde jag plugga?"

Det gör du precis som du känner. Att plugga är det ingen stress med, det kan du göra när som helst. Passa på att få lite livserfarenhet och skojiga upplevelser innan du kastas in i allvaret.

Efter pluggandet kommer kanske jobb, ansvar och mycket mindre tid över till annat.
Citera
2017-03-20, 01:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
De siffrorna verkar stämma ganska bra enligt min erfarenhet, så det är absolut ingen stress att börja plugga direkt. Med två sabbatsår skulle jag till och med gissa att du kommer vara i den yngre hälften av klassen. Känner du att du vill ta ett sabbatsår till så gör det!

Allt det du säger att du vill göra är tusen gånger enklare innan man börjar plugga(eller ännu värre efter man pluggat klart, och ska påbörja en riktig karirär). Visst att man kan ta studieuppehåll, men det kräver en del planering långt i förväg, man hamnar i en ny klass när man kommer tillbaka osv.

Ha kul medans du är ung!

Tack så mycket för svar! Japp, är lite nojig över faktumet att jag kommer börja universitet först efter 2-3 sabbatsår

Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
På min elektrotekniks utbildning var det nog 40,40,20 när jag började.

Okej ganska likt

Någon som går på KTH/Chalmers/KI som kan säga hur det ser ut i er klass där? Dessa universitet jag pendlar mellan!
Citera
2017-03-20, 04:37
  #9
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Någon som går på KTH/Chalmers/KI som kan säga hur det ser ut i er klass där? Dessa universitet jag pendlar mellan!
Vilket program funderar du på i KI?
Citera
2017-03-26, 17:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Vilket program funderar du på i KI?

Läkarprogrammet!
Citera
2017-03-26, 17:16
  #11
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Läkarprogrammet!
Ja, din kompis uppskattningar ser bra ut. Skulle faktiskt inte förvåna mig om KI har högst medelålder av alla svenska läkarprogram, det är dels bland de svårare att komma in i och dels ligger det inte i en studentstad. Är en stor del som är 35+, många har barn och är gifta men det finns även en stor skara 20-25. Jag började direkt efter gymnasiet och känner mig bra mycket yngre än de flesta.
Citera
2017-03-26, 17:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Läkarprogrammet!

40% 19-21,
25% 22-25,
20% 25-30,
15% 30+

Medel: 24
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback