Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-20, 15:33
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkoppkaffetack
Jag har sett deras hipsterskägg och man bun när dom kliver ur Audin för att tanka, så ja.

Hipsters är dock oftast ni själva, bönder som flyttar hit till Stockholm och vill vara "coola" och passa in.

Varannan person som man passerar på söder snackar småländska eller annan nordlig dialekt.
Dessa ska också vid varje lov,semester eller helg åka hem till sin släkt och hälsa på så det är nog grannbondens barn eller din banjokusin som kommer hem över lov, semester eller helg.

Släpp banjon och lär er köra bil, era lantisar. Ni är så fruktansvärt dåliga på det.
Citera
2017-03-20, 15:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Häromkring kallar vi alla semesterbilister/förbipasserande fjällturister med takbox kring höst/jul/sport/påsklov för stockholmare, oavsett varifrån de kommer egentligen. VARFÖR? För allt söder om Dalälven är Stockholm och skåningarna åker knappast hit upp i speciellt hög grad...

Precis som samma stockholmare tycker att allt norr om Uppsala är ödemark

Norr om Uppsala? Det räcker med Solna så bor du i Mordor.
Citera
2017-03-20, 23:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
En stockholmare kör inte via Torsby till fjällen. Sannolikare med en go göteborgare.
För övrigt är det vanligen lokalbefolkningen som kör fortast Malung - Sälen- Malung.
Några turister tycker dock att det är värt att köra om så många som möjligt, också lördag eftermiddag i vecka 7 och 8 när det nästan är kö hela vägen från Sälen. Man kommer fram 10 min tidigare men superstressad. Jag kör om när jag kan förvänta att inte komma ikapp bilar var annan minut.
De som ska till Branäs åker E18 till Karlstad och 45:an vidare norrut.
Men visst det är även Göteborgare, skåningar och danskar.
Citera
2017-03-21, 08:33
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
De som ska till Branäs åker E18 till Karlstad och 45:an vidare norrut.
Men visst det är även Göteborgare, skåningar och danskar.

Branäs (eller Hammarbybacken för den delen) är inte "fjällen" Ytterst få 08r åker för övrigt till Branäs.
Citera
2017-03-21, 19:25
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Branäs (eller Hammarbybacken för den delen) är inte "fjällen" Ytterst få 08r åker för övrigt till Branäs.
Så jävla skönt!Jag har fått för mig att även de höll till där.
Tusen tack för den glada upplysningen.
Citera
2017-03-21, 21:58
  #42
Medlem
wastedandlazys avatar
Håll ut i några år till, snart kör de alla med tesla på autopilot
Citera
2017-03-21, 23:59
  #43
Medlem
Macke85s avatar
Man undviker ju som nollåtta de traditionella bytesdagarna om man ska upp till fjällen just på grund av trafiken. Bitvis kan det va ett högt tempo och alla ligger väldigt nära varandra känns det som. På Essingeleden är det typ normalt att ligga i åttio med några decimeter till bilen bakom och framför men på en hal slingrig väg i södra Dalarna känns det mindre kul.

Av erfarenhet vet jag att det ta mig fan alltid blir sämre väder just när trafiken tätnar också.

Jag som stockholmare är så evinnerligt less på allt gnäll om 08'or, fjollor, brats m.m. som tydligen inte gör annat än reser riket runt och förpestar tillvaron för stackars vanliga svenskar ute i provinserna. Så trött på allt gnäll hit och dit och all avundsjuka m.m. och jag känner INTE igen mig i nidbilden av en skränande storstadsbo på sommarsemester!

Men i det här fallet kan jag förstå Trådskaparen. Jag tror det är ungefär precis så som denne beskriver situationen. MEN hur många dagar på ett år ser trafiken ut såhär?

Sen som tidigare påpekats så är det inte bara stockholmare i alla Audi Q5, VW Passat och Volvo V70 som rullar förbi på landsvägen. Det är även mycket människor från typ Örebro, Uppsala, Strängnäs och Linköping samt en massa andra ställen som åker upp och skidor.
Citera
2017-03-22, 00:08
  #44
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Branäs (eller Hammarbybacken för den delen) är inte "fjällen" Ytterst få 08r åker för övrigt till Branäs.

Ja Branäs drar till sig ytterst få 08'or.

Typ "ingen" i Stockholm åker dit!


Fast jag har sett reklam för Branäs någon gång i tunnelbanan iofs, har jag för mig..
Citera
2017-04-14, 20:48
  #45
Medlem
Jag bor växelvis i glesbygd och 08-området.
Här på landet kallar vi helgtrafiken "lådbilsrallyt"
*lådbil=takbox

Problemet har knappast med specifikt stockholmare att göra, snarare en trafikkulturkrock när förare från olika orter ska samsas på underdimensionerade riks-/europavägar.

Självklart är det de extrema som syns och hörs. Oftast familjefäder med ny grå/svart SUV, en blabla.com logga på bilen, rätt märkeskläder, tillgjord dialekt och alltid i omkörningsposition. De finns både i Linköping, Sundsvall, Oskarshamn och Stockholm. När alla ska ut på samma väg samtidigt uppstår fenomenet.
Alla ska fram först och kör bättre än de andra.

(Nä, inte mitt första inlägg här. Byter konto ofta. Paranoid? Jag? Du?)
__________________
Senast redigerad av HalalHen 2017-04-14 kl. 20:51.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback