Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 17:22
  #1
Medlem
enkoppkaffetacks avatar
Jag bor i glesbygden. Vägarna i trakten är sommartid ganska lugna och utan stora mängder trafik. Men, när vintersäsongen och skidsemestertiderna kommer igång anländer 08or och andra storstadsbor i stora horder, tävlandes om vem som har nyast Audi och vem som kan utsätta flest medtrafikanter för direkt livsfara per körd mil.

Gemensamt för den här gruppen trafikanter är det fullständigt livsfarliga sättet man framför sina fordon på vägarna. Jag pendlar till jobbet och får vara med om mycket. Följande absurda och totalt idiotiska oskrivna regler gäller för beteendet:

- Vid halt väglag får hastigheten på fordonet inte underskrida 100km/h, även när det är nattsvart.
- På 90 väg får avståndet till framförvarande fordon inte vara mer än 200cm.
- På 70 väg får avståndet vara max 100cm
- Om det är bilkö i flera mil måste antalet omkörda bilar vara minst 5 st per mil, bonuspoäng om mötande trafik måste bromsa in för att undvika frontalkrock med dödlig utgång.
- Om det bara är 3 eller färre bilar på en sträcka på 1-2 mil får avståndet mellan varje bil aldrig överskrida 200 cm.
- Audi:n ska vara av nyaste årsmodellen annars blir det 10 minuspoäng per år bilen är gammal.

Det här är ingenting jag sitter och hittar på, det har skrivits i lokaltidningen flera gånger om fenomenet.

Eftersom det finns många 08or här på Flashback så ber jag er förklara det här beteendet. Varför kör ni så? Hur resonerar ni? Tänker ni inte på att det kan finnas barn och djur i många bilar? Varför vill ni dö unga och ta med er oskyldiga i graven? Varför tillfredsställer ni inte er blodtörst genom att skjuta ner random folk på gatan hemma i Stockholm istället för att köra ihjäl oss glesbygdsbor?
Citera
2017-03-19, 17:27
  #2
Medlem
Couplets avatar
Har upplevt detta många gånger då min morfar bodde "i fjällen". Herregud, att man ens lever är otroligt.
Citera
2017-03-19, 17:42
  #3
Medlem
Cleetus187s avatar
För att 08 ( fjollor) tror att dom är bästa bilföraren eftersom dom kommer från sthlm.
Citera
2017-03-19, 17:47
  #4
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleetus187
För att 08 ( fjollor) tror att dom är bästa bilföraren eftersom dom kommer från sthlm.
De är ofta lite uppskrivade i tempot och är ovana vid väglagen norröver, är min erfarenhet. Även en viss övertro på SUV med anti-allt och noll förståelse för vägar utan viltstängesel.
Citera
2017-03-19, 17:54
  #5
Medlem
Demokraturdns avatar
Om glesbygden i stort sett betyder Norrlands inland, norra Dalarna och norra Värmland, så är säkert de flesta turister inte från just Stockholm utan från alla möjliga platser.

Det som jag märkt i del av de områdena är att på tjälskadade och andra ojämna vägar så ska ofta någon om. I de flesta fall ser det då ut som lokala bilar och förare. De vet att de får byta stötdämpare. De som kör förbi så att det är risk för stenskott ser ofta ut som lokala bilar/förare som kör med stor vana på vägarna.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2017-03-19 kl. 17:58.
Citera
2017-03-19, 18:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleetus187
För att 08 ( fjollor) tror att dom är bästa bilföraren eftersom dom kommer från sthlm.
mhh fast ni kommer hit med er sketna volvo och bränner gummi på coola events precis som ni gör där hemma... bara hänger och dräggar er och ja ni är sååå bra på att åka milvis med rakvägar, hur många svängar har ni i timmen? 2?
Citera
2017-03-19, 18:27
  #7
Medlem
enkoppkaffetacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Om glesbygden i stort sett betyder Norrlands inland, norra Dalarna och norra Värmland, så är säkert de flesta turister inte från just Stockholm utan från alla möjliga platser.

Det som jag märkt i del av de områdena är att på tjälskadade och andra ojämna vägar så ska ofta någon om. I de flesta fall ser det då ut som lokala bilar och förare. De vet att de får byta stötdämpare. De som kör förbi så att det är risk för stenskott ser ofta ut som lokala bilar/förare som kör med stor vana på vägarna.
Man brukar oftast se på bilen om det är lokalt eller inte. Skidbox och ny Audi talar starkt emot lokalt.

Det finns förstås lokala förmågor, mest ungdomar, men i deras fall är bilen i regel kring 10 år gammal och oftare Volvo eller VW.
Citera
2017-03-19, 18:41
  #8
Medlem
enkoppkaffetacks avatar
Ska tillägga att vägarna är smala och krokiga, med många ojämnheter. Dessutom saknas viltstängsel och det kryllar av storvilt i skogarna. Kör man då inom en armslängds avstånd till framförvarande fordon kan man räkna ut hur det går.

Jag har själv blivit utsatt för mordförsök flera gånger då mötande 08or bestämmer sig för att köra om så pass galet att jag mer eller mindre får panikbromsa. I tidningen läste jag om en lastbilschaufför som räddat livet på en barnfamilj som satts i direkt livsfara pg.a. retard förare.

Tänker ni 08or inte på hur mamma kommer ta det när hon tvingas identifiera kvarlevorna av er eller era offer, huvudet för sig vid sidan om med ett i bästa fall Jason Voorhees liknande ansikte? Kanske är det dock ännu värre för mamma när mordoffret eller gärningsmannen hamnar i någon typ av vegetativt tillstånd på obestämd tid, alternativt locked-in syndrome. Då får mamma det roliga beslutet att dra ur kontakten eller inte.
Citera
2017-03-19, 18:43
  #9
Medlem
Jag håller inte med dig Ts.

Jag tror att din frustration egentligen ligger i bitterheten över att du själv inte har råd med den nyaste audin. Sedan är min uppfattning att det är mer fulkörning ute på landsbygden då farbror blå sällan visar sig ute.
Citera
2017-03-19, 19:35
  #10
Medlem
Swe1227s avatar
Jo några gånger per år är det takboxrally och de flesta förarna är tydligen från 08-området. Dom ställer ofta upp med Audi, BMW, Volvo och vw passat.
Citera
2017-03-19, 19:37
  #11
Medlem
Isopropanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
mhh fast ni kommer hit med er sketna volvo och bränner gummi på coola events precis som ni gör där hemma... bara hänger och dräggar er och ja ni är sååå bra på att åka milvis med rakvägar, hur många svängar har ni i timmen? 2?

Och du har aldrig varit utanför tullarna antar jag?

Jag är rädd för att jag ska behöva ta reda på något blodigt helvete varenda vinter, man kastar sig ut i mötande trafik, skiter i plogbilar och beter sig som en skock överstressade hamstrar.

Man lastar sina små och sin fru, stuvar in så mycket skit man bara kan och sätter på takboxen . Efter det gör man sitt yttersta för att köra ihjäl allihopa innan man når Stockholms nordligaste förort, Åre.

En vecka senare gör man om samma procedur, fast åt andra hållet. Dock stannar man på den största turistfällan någonsin först, chokladfabriken och köper varsin strut med skum choklad.

Det ska dock sägas att 08rdna kör bättre än utlänningarna som till synes tvångsplaceras här.
__________________
Senast redigerad av Isopropanol 2017-03-19 kl. 19:50.
Citera
2017-03-19, 20:05
  #12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkoppkaffetack
Jag bor i glesbygden. Vägarna i trakten är sommartid ganska lugna och utan stora mängder trafik. Men, när vintersäsongen och skidsemestertiderna kommer igång anländer 08or och andra storstadsbor i stora horder, tävlandes om vem som har nyast Audi och vem som kan utsätta flest medtrafikanter för direkt livsfara per körd mil.

Gemensamt för den här gruppen trafikanter är det fullständigt livsfarliga sättet man framför sina fordon på vägarna. Jag pendlar till jobbet och får vara med om mycket. Följande absurda och totalt idiotiska oskrivna regler gäller för beteendet:

- Vid halt väglag får hastigheten på fordonet inte underskrida 100km/h, även när det är nattsvart.
- På 90 väg får avståndet till framförvarande fordon inte vara mer än 200cm.
- På 70 väg får avståndet vara max 100cm
- Om det är bilkö i flera mil måste antalet omkörda bilar vara minst 5 st per mil, bonuspoäng om mötande trafik måste bromsa in för att undvika frontalkrock med dödlig utgång.
- Om det bara är 3 eller färre bilar på en sträcka på 1-2 mil får avståndet mellan varje bil aldrig överskrida 200 cm.
- Audi:n ska vara av nyaste årsmodellen annars blir det 10 minuspoäng per år bilen är gammal.

Det här är ingenting jag sitter och hittar på, det har skrivits i lokaltidningen flera gånger om fenomenet.

Eftersom det finns många 08or här på Flashback så ber jag er förklara det här beteendet. Varför kör ni så? Hur resonerar ni? Tänker ni inte på att det kan finnas barn och djur i många bilar? Varför vill ni dö unga och ta med er oskyldiga i graven? Varför tillfredsställer ni inte er blodtörst genom att skjuta ner random folk på gatan hemma i Stockholm istället för att köra ihjäl oss glesbygdsbor?

Har du kollat ägare på alla dessa bilar och sett att det verkligen är 08r?

Själva fenomenet håller jag med om att det finns. Om det är fina förhållanden så kör jag ofta om många bilar som ställt in hastighetsmätaren exakt vid hastighetsbegränsmingen vilket då i praktiken innebär att man ligger i 95-96 km/h på en 100-sträcka.

Slår vädret om och det blir ett tropiskt skyfall så att man måste går ner till 60 km/h så kommer hela raddan förbifarande i 96 km/h...exakt 96 km/h i ett slags kollektiv death wish.

Dessa cruise-control-missiles är dock mest en fara för sig själva. Den mest irriterande föraren är den s k gummisnoddsföraren som jag inte tror är 08:a utan snarare bor i en mindre ort utanför Örebro.

Dessa förpestar trafikrytmen på alla 2:1-vägar och tycker uppenbarligen att det är extremt läskigt att köra 100 km/h på den enfiliga sträckan. Något som iofs är förståeligt. Subjektivt blir det en känsla av att man kör väldigt fort när vägen är smal och man ligger nära mitträcket. Gumminsnoddsföraren kör där helst i 70 km/h och det kan man förlåta om han är rädd.

Problemet uppstår när vägen blir tvåfilig. Då känner han sig plötsligt modig och hans Volvo skall få visa vad den går för så raskt ökar han hastigheten till 120 km/h vilket innebär att kön som samlats bakom honom inte tar sig förbi innan vägen åter smalnar av varvid han åter går ner till 70 km/h.

Så håller det på mil på mil på mil.

Dessa förare önskar man verkligen att de ställde in farthållaren på en bestämd hastighet..vilken som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback