Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 16:10
  #1
Medlem
osss avatar
Jag tycker mig höra lite överallt att Sverige och övriga världen har blivit så mycket mer mänsklig och bra på bara 10 år på alla möjliga sätt men är det verkligen så stor skillnad på hur ddet var 1992? Är det verkligen så annorlunda i dagens Sverige annars mot hur det var för 25 år sen?
Citera
2017-03-19, 16:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Jag tycker mig höra lite överallt att Sverige och övriga världen har blivit så mycket mer mänsklig och bra på bara 10 år på alla möjliga sätt men är det verkligen så stor skillnad på hur ddet var 1992? Är det verkligen så annorlunda i dagens Sverige annars mot hur det var för 25 år sen?

Det som har förändrat saker är ju internet.

Vad gäller mänsklighet...År 2000 undrade jag vad vi ska ha en militär till, hela världen såg ut att gå åt rätt håll. Idag...väldigt mycket orostecken på himlen med massinvandring, islamism, Turkiet, ISIS, Ryssland, ett demoraliserat och försvagat Europa, USA är inte den självklara supermakten i framtiden (bra och dåligt), Kina tar över som supermakt inom vår livstid och troligtvis fortfarande utan att ha demokrati.
Citera
2017-03-19, 16:21
  #3
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Jag tycker mig höra lite överallt att Sverige och övriga världen har blivit så mycket mer mänsklig och bra på bara 10 år på alla möjliga sätt men är det verkligen så stor skillnad på hur ddet var 1992? Är det verkligen så annorlunda i dagens Sverige annars mot hur det var för 25 år sen?
nej varje generation +/- 2 klagar på generationerna under dom. det är väl naturligt kanske men jävligt fel. det var bättre förr är bara en nostalgitripp för en själv, när man var barn var allt bra oavsett. det är och har alltid varit förlegat att störa sig på generationen under en, bara för att man blir vuxen.

på 60-talet var det för mycket invandrare i Sverige, när dom vara hela 3 stycken, och så vidare.

skapa ett bra liv för dig själv och dö lycklig.
Citera
2017-03-19, 16:30
  #4
Avstängd
SokratesLarsssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Jag tycker mig höra lite överallt att Sverige och övriga världen har blivit så mycket mer mänsklig och bra på bara 10 år på alla möjliga sätt men är det verkligen så stor skillnad på hur ddet var 1992? Är det verkligen så annorlunda i dagens Sverige annars mot hur det var för 25 år sen?
Vad tror du dom menar då? Vad är mer mänskligt nu?
Ja, om man är homosexuell, så får man dansa nakna på gatorna medan barnen ser på.
Pedofiler är inte ok, men det börjar anses som en läggning som ska accepteras.
Djursex är litet äckligt, men nu finns det bordeller för sådant.
Ja, där ser jag mer tolerans än för 20 år sedan.
Ja, sedan kan man se vilken typ av porr när och var man vill gratis.
Och film har knappt någon censur när det kommer till sex och blod och våld.
Och musik stjärnorna kan uppträda helt nakna inför barn idag.
Citera
2017-03-19, 16:34
  #5
Medlem
En klar lättnad blev det ju då det väldiga sovjetblocket med alla sina satellitstater i östeuropa avvecklades med början 1989 - rivningen av Berlinmuren blev ju en betydande symbol för slutet på det Kalla kriget och den "terrorbalans" som präglade tiden från 2a VK:s slut. Bara det att baltstaterna blev fria var ju en stor lättnad, fastän helt otippat bara några år före 1989.

Trots allt tuffar ju tiden på, och idag är vi kanske på väg mot ett slags "Same shit but different".
Citera
2017-03-19, 17:09
  #6
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SokratesLarssson
Vad tror du dom menar då? Vad är mer mänskligt nu?
Ja, om man är homosexuell, så får man dansa nakna på gatorna medan barnen ser på.
Pedofiler är inte ok, men det börjar anses som en läggning som ska accepteras.
Djursex är litet äckligt, men nu finns det bordeller för sådant.
Ja, där ser jag mer tolerans än för 20 år sedan.
Ja, sedan kan man se vilken typ av porr när och var man vill gratis.
Och film har knappt någon censur när det kommer till sex och blod och våld.
Och musik stjärnorna kan uppträda helt nakna inför barn idag.

Ja alltså, om jag ska begränsa mig lite, cigaretter var väl lite coola fortfarande för 20 år sen?

Medans idag har man satt upp att världen ska bli rökfri snart, autism ses inte längre som psykos orsakat av "kylskåpsmammor" i Sverige bla. till skillnad från i Frankrike där man i över 40 år spärrat in barn med den diagnosen på livstid och torterat dem med blöta, iskalla lakan (*) och idag börjar man köra elbil.

Där har man tre saker iaf. men i övrigt tycker jag mig höra att trots att Internet sabbat en jäkla massa så blir världen bättre.

* = film på "terapisession" med inpackning, känsliga personer varnas, mycket starkt inslag!

https://m.youtube.com/watch?v=Gmw_z3KPCPw

Som tur är så tror jag att den behandlingen är bannlyst nu!
Citera
2017-03-19, 17:36
  #7
Medlem
Hur då mänsklig? Snarare är det väl mer kompetetivt idag än det någonsin varit.

På arbetsmarknaden idag kan du tjäna förbannat mycket pengar, men du måste hela tiden tävla. Det finns inte som för 30 år sedan, jobb på industrin och en stakad karriärväg att om du bara jobbade på samma ställe i 20 år så blev du chef, och fick guldklocka vid 50.

Det funkar inte så längre.

Min mamma har aldrig tjänat så mycket pengar under hela sitt arbetsliv som jag gör bara 3 år efter examen, men det är andra tider nu också.
Citera
2017-05-11, 17:59
  #8
Medlem
nonameds avatar
Tekniken har ändrats helt. Bara en sådan sak som att ha många följare på sociala media gör ju att man kan leva på det och tjäna bra.
Citera
2017-05-11, 18:43
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oss
Jag tycker mig höra lite överallt att Sverige och övriga världen har blivit så mycket mer mänsklig och bra på bara 10 år på alla möjliga sätt men är det verkligen så stor skillnad på hur ddet var 1992? Är det verkligen så annorlunda i dagens Sverige annars mot hur det var för 25 år sen?

Världen är knappast mänskligare än förr. Däremot är tekniken helt fantastisk jämfört med 1992.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback