Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 22:13
  #13
Moderator
blomvattnares avatar
Försvunna personer --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2017-03-21, 12:26
  #14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Är det någon som hittat information om varför det söktes hjälp hos den peruanska polisen när dödsolyckan inträffade i Argentina?

Det skall nog stå Chile för olyckan skedde nära gränsen mellan Argentina och Chile. Peru ligger typ 200 mil därifrån..
Citera
2017-03-22, 08:23
  #15
Medlem
lobstoks avatar
Står det peru i argentinska nyheter? Hans kompis kanske var perukan

Hur kunde BÅDA falla, sitter man ihop med rep?
Citera
2017-03-22, 10:20
  #16
Medlem
backsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Står det peru i argentinska nyheter? Hans kompis kanske var perukan

Hur kunde BÅDA falla, sitter man ihop med rep?


Kompisen var tysk.


Ja, man sitter ihop med rep, för ökad säkerhet.

Finns (vad jag kan tänka) två tänkvärda scenarion:
-De har balanserat på smal klippkant (förflyttat sig sidledes), den ena har halkat/tappat balansen och dragit med den andre i fallet.

-De har klättrat uppåt, och ett av ankarna/öglorna har släppt. Och pga påfrestningen på övriga ankare (kan inte mycket om klättring, men rimligtvis har de flera) går också dem att släppa/gå av.
Citera
2017-03-22, 11:06
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Kompisen var tysk.


Ja, man sitter ihop med rep, för ökad säkerhet.

Finns (vad jag kan tänka) två tänkvärda scenarion:
-De har balanserat på smal klippkant (förflyttat sig sidledes), den ena har halkat/tappat balansen och dragit med den andre i fallet.

-De har klättrat uppåt, och ett av ankarna/öglorna har släppt. Och pga påfrestningen på övriga ankare (kan inte mycket om klättring, men rimligtvis har de flera) går också dem att släppa/gå av.

En annan vanlig dödsorsak är fallande stenar som helt enkelt lossnar pga erosion och som kan ge upphov till lokala skred eller stenfall.
Citera
2017-03-22, 15:49
  #18
Medlem
Raven666s avatar
Ett svårt berg att bestiga


Aguja Poincenot är ett berg som är mycket svårt att bestiga, med lodräta väggar på flera hundra meter. I närheten ligger Fitz Roy och Cerro Torre, som båda räknas in bland de allra mest svårbestigna bergen i världen. Aguja Poincenot är inte långt efter.

Bergen i den här delen av Patagonien räknar många dödsfall. De är inte speciellt höga, bara runt 3000 meter men svårigheten att klättra dem gör att de konkurrerar med toppar på 7000-8000 meter i svårighetsgrad.

Vet inte om någon länkat till den här artikeln. Har det gjorts får det bli en repris: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...od-i-argentina
Citera
2017-03-22, 22:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Ett svårt berg att bestiga


Aguja Poincenot är ett berg som är mycket svårt att bestiga, med lodräta väggar på flera hundra meter. I närheten ligger Fitz Roy och Cerro Torre, som båda räknas in bland de allra mest svårbestigna bergen i världen. Aguja Poincenot är inte långt efter.

Bergen i den här delen av Patagonien räknar många dödsfall. De är inte speciellt höga, bara runt 3000 meter men svårigheten att klättra dem gör att de konkurrerar med toppar på 7000-8000 meter i svårighetsgrad.

Vet inte om någon länkat till den här artikeln. Har det gjorts får det bli en repris: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...od-i-argentina

Verkar som att bergen (fitz roy och poincenot) ligger sida vid sida. Han besteg ju tydligen Fitz Roy för några veckor sen, se artikeln ur Borås Tidning nedan, så onekligen var han duktig och erfaren. Finns en bild från klättringen uppför Fitz Roy i artikeln också, fan vad sjukt det är. Jag pissar på mig om jag ska ställa mig på en stege typ!

http://www.bt.se/svenljunga-tranemo/...fa-honom-igen/
Citera
2017-03-23, 08:53
  #20
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostRida
Verkar som att bergen (fitz roy och poincenot) ligger sida vid sida. Han besteg ju tydligen Fitz Roy för några veckor sen, se artikeln ur Borås Tidning nedan, så onekligen var han duktig och erfaren. Finns en bild från klättringen uppför Fitz Roy i artikeln också, fan vad sjukt det är. Jag pissar på mig om jag ska ställa mig på en stege typ!

http://www.bt.se/svenljunga-tranemo/...fa-honom-igen/

Det var definitivt en mycket skicklig och erfaren klättrare. En detalj som också ökar svårigheten med flera av bergen i det här området i Patagonien är att berget stundats är mycket poröst, vilket kan leda till att säkringarna släpper. Min gissning är att det kan ha varit det som skedde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback