Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2017-03-19, 14:09
  #1
Medlem
Snigelfans avatar
Effektrapport, Instant Kava med vaniljsmak. (2017-03-19)

Sort: Instant Kava Mix med vaniljsmak, Stevia extract, 90% från kava[dot]com
Dos: ~1g kavalactone i starten och ytterligare 350mg boost efter 40min.

De första doserna på denna förpackningen har jag tagit 2-3 tsk per gång och endast blivit lite avslappnad så att jag kunnat somna. Sammanlagt har jag tagit ett par tre doser under 2-3 veckors tid.
Nu är det dags att testa att öka dosen för att se vad som händer.

Jag käkar normalt Sertralin och Lamotrigin dagligen, då jag är bipolär. Jag har gjort efterforskningar, och inget tyder på att kava och de medicinerna ska ha några interaktioner.
Jag har även Sobril(oxacepam) utskrivet, men har inte tagit på flera dagar, så de är ur systemet sedan länge. Då båda har avslappnande effekt vet jag inte om de kan interagera.

Setting: Sov normalt på natten, vaknade till och klev upp ca. 11:30. Ingen frukost/lunch eller vad man kan kalla det. Käkade två Billys pizza (Taco) vid 19 -snåret + drack 1 Monster(Orange). Har varit lite "uppe i varv" idag.

00:50
Tog en halv tesked och försökte "röka glas" på det för att se om det gav effekt, men efter 3-4 inhaleringar la jag ner den iden. Smakade bara bränt gummi.

01:00
6 max-toppade tsk i ett glas med nyponsoppa. Yuck!, men gick ner om jag drack fort. Tunga och övre delen av svalget domnade till efter 10-15 sekunder.

01:10
Tankarna känns lite mer avslappnade. Liten (placebo?) känsla av yrsel.

01:20
Reste mig från soffan för att se hur det kändes att röra mig. Benzo-känsla i kroppen (Oxacepam, 45mg-känsla av kava. Jag har läkar-utskriven dos på 15mg och det blir jag bara lite avslappnad av), men med en liten yrsel och inte illamående, men inte HELT perfekt i magen. Känseln i tungan börjar komma tillbaka. Svalget fortfarande halvdomnat.

01:30
Känner mig varm, men inte svettigt varm. Benzo-känslan fortfarande kvar. Snus in!

01:37
Känns som evigheter sedan jag skrev förra tids-rapporten. Svalget har nästan all känsel tillbaka och tillstymmelsen av illamående helt borta.

01:40
Tog 2 tsk till med nyponsoppa. [1 tsk in i munnen och sköljde ner med en klunk nyponsoppa för att kunna svälja] x 2. Tunga och svalg domnade igen. Ovan beskrivna magkänsla tillbaka.

01:52
Nu är jag än mysigare och bytte musik från syntpop(Assemblage 23) till chill(Tangerine dream). Vet inte om jag inbillar mig, men rummet känns rödare på något sätt. "Mjukare ljus". Musiken måste vara på låg volym...

02:00
Avslappnad. Var på dass och kollade spegeln. Inga förändringar i vare sig pupill eller ögon. Tungan har känsel igen. Gommen lite domnad fortfarande. Magen fin igen.

02:11
Känseln i lillfingertopparna känns lite "off". Upptäckte precis att jag kan röra på huvudet och låta blicken "flyta" från en punkt till en annan utan att "hacka sig fram". Så det händer iallafall något. Skulle vara intressant att se mig själv från utsidan med nyktra ögon. Man kan missa en del i sin egen lilla värld...

02:19
Svintrött. Men ska hålla mig igång ett tag till. Skulle skriva något här, men minnet sviker lite, så jag minns inte vad...

02:22
Tiden går långsamt. Börjar bli lite törstig.

02:27
Något är underligt med tiden. Drack 1 glas (~25cl) vatten och diskade 1 talrik + kniv och gaffel, och vips var fem minuter borta. Och köket är runt 5-6 meter bort...

02:29
Tappar tankarna, men på något sätt känner jag mig skärpt ändå. Hade jag inte skrivit ned detta hade jag nog inte märkt det... Lillfingrarna känns nu normala.

02:45
Trött, men inte som innan. Medveten om att jag rör mig långsamt. Känns ungefär som precis före jag tog booster-dosen 01:40.

03:08
Samma som föregående tid (02:45), men lite tröttare.

03:23
Tiden är fortfarande "ur led". Känns som jag har något som skulle kunna bli kallsvettningar. Tiden får utvisa. Är inte lika trött längre.

03:28
Dags att borsta tänderna och se om jag orkar se lite på tv.

03:41
Borstade inte tänderna ovanligt länge, men klockan säger annat. Kommer inte att bli några kallsvettningar.

05:30
Såg en film och nu svintrött. Natti.

12:00
Vaknade inte av mobilen som var ställd på 10:00. Jag är ganska pigg, men känner mig lite avslagen. Inte bakis, men "låg".

Sammanfattning:
En ganska trevlig upplevelse som jag nog ändå inte kommer att göra om. Lite väl avslagen för att vara värt upplevelsen. Dessutom kan kava vara påfrestande för levern om man använder det under långa perioder. Troligen är det då även mer påfrestande vid höga doser.
Sedan kan man fråga sig om en del berodde på placebo, då jag verkar haft fler och starkare effekter än vad jag läst i andra rapporter.
Citera
2017-03-19, 16:33
  #2
Medlem
Laxons avatar
Du hade många starka effekter, mer än vad jag själv hade när jag prövade första gången. Men att gommen domnar av och man är lite långsam, det känner jag igen och det ska vara normalt vad jag har hört. Att lever tar skada stämmer, men det gäller främst i de kulturer där de dricker kava nästan dagligen.

Bra rapport!
Citera
2017-04-13, 08:38
  #3
Medlem
It seems like this would be what I am looking for in a type of herbal medicine.
I was about to order some from a website, not sure if I am allowed to post it. Every Time I write something here because my swedish is not that great I get a warning
Then I read this on webmd

Kava is POSSIBLY UNSAFE when taken by mouth. Don't use it. Serious illness, including liver damage, has occurred even with short-term use of normal doses. The use of kava for as little as one to three months has resulted in the need for liver transplants, and even death. Early symptoms of liver damage include yellowed eyes and skin (jaundice), fatigue, and dark urine. If you decide to take kava, despite warnings to the contrary, be sure to get frequent liver function tests.
Liver problems: Kava can cause liver problems even in healthy people. Taking kava if you already have liver disease is taking a risk. People with a history of liver problems should avoid kava.

So now I am thinking maybe I won't order this.
Citera
2017-04-13, 09:25
  #4
Medlem
After doing more research it seems alot of these studies where done on people that had drinking problems as well so ofc they would have liver damage.
The site I was looking at which I think I can post on here because they sell all kinda of supplements is https://se.iherb.com/. I may still try it. I mean I drink vodka and that may even be worse then using this. Right?
Citera
2017-04-13, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladybadone2015
After doing more research it seems alot of these studies where done on people that had drinking problems as well so ofc they would have liver damage.
The site I was looking at which I think I can post on here because they sell all kinda of supplements is https://se.iherb.com/. I may still try it. I mean I drink vodka and that may even be worse then using this. Right?
Om du inte har några problem med levern sen tidigare så är chansen minimal att du kommer få det pga Kava. Precis som du skriver så är sprit en riktig spark i levern, men dricker man måttligt med en frisk lever så är risken minimal även med spriten. Levern är ett stryktåligt organ som klarar otroligt mycket mer än vad de flesta tror!

Om huden och ögonen börjar gulna efter ett par koppar kava så är det väl bara att sluta dock!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback