Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 01:57
  #1
Medlem
Zlaneks avatar
Godkväll!
Håller på att hjälpa en polare med uppgifter om skruvar.
Jag har dock svårt att se vad skillnaden mellan ytterdiametern och håldiametern för en skruv är enligt bilderna:
http://imgur.com/a/savGu

Bör inte hålet i godset man ska ansätta skruven i vara Dhål enligt tabellen. Bör då inte d i bilden som står för ytterdiameter vara samma storlek som hålet i godset, dvs Dhål?
Annars passar ju inte skruven?

Man använder ju en mutter som håller kvar skruven oavsett, men maskinen/godset bör väl ta skada om skruven sitter lös, och dessutom uppfyller den väl inte sin funktion isåfall?
Citera
2017-03-19, 02:02
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Tabellen är för gängor, hålen måste vara mindre för att det ska bli gängor alls!
Annars har du rätt att hålen måste vara samma storlek...
Citera
2017-03-19, 02:15
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Inte mitt ämne alls... men va faan...

Sommarlov har ju rätt...

Tror du tänker mer ett borrhål i en plåt som du sedan sätter en skruv/mutter/bricka istället för skruva in en bult och sedan en mutter (dvs ett gängat skruvhål)... två olika scenarios det ena kräver mindre "d" (för att gängorna faktiskt skall kunna fästa) den andra kräver exakt "d" för att du faktiskt skall kunna dra igenom skruven för att sätta en mutter på den...

Jaja... kan inget, vet inget men ändå...
Citera
2017-03-19, 02:17
  #4
Medlem
BaraSkitidags avatar
För att göra det enkelt, M6, vilken som normal , grov stigning, räknas som en MM. DVS 6-1 är lika med 5. Alltså borra med 5 MM borr. Detta gäller vid 60 gr. gängvinkel. Metriska systemet.
Citera
2017-03-19, 02:19
  #5
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tabellen är för gängor, hålen måste vara mindre för att det ska bli gängor alls!
Annars har du rätt att hålen måste vara samma storlek...
Så tabellen gäller för gängor. Dock är jag lika förvirrad.
titta på bilden:
http://imgur.com/a/fFUGx
Där sitter alltså gängen löst. Är det meningen?

Edit: såg precis era kommentarer. Så anta att jag inte hunnit läst än!
Citera
2017-03-19, 05:19
  #6
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Så tabellen gäller för gängor. Dock är jag lika förvirrad.
titta på bilden:
http://imgur.com/a/fFUGx
Där sitter alltså gängen löst. Är det meningen?

Edit: såg precis era kommentarer. Så anta att jag inte hunnit läst än!


Det är stor skillnad på hål som ska gängas och den fläns du visar. Den flänsen är utan gängor och i hålet sitter en skruv med gängor. Sådanna hål är något större än den skruv som sätts dit.

Som bilden visar ska troligen ytterligare någon del sättas dit och sedan används muttrar troligen för montering och då är det inga gängor i delarna.

Alternativt kan det vara en del som ska sättas dit mot flänsen på bilden som har gängor.


Fråga, är du överhuvudtaget tekniskt kunnig?
Citera
2017-03-19, 13:02
  #7
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Godkväll!
Håller på att hjälpa en polare med uppgifter om skruvar.
Jag har dock svårt att se vad skillnaden mellan ytterdiametern och håldiametern för en skruv är enligt bilderna:
http://imgur.com/a/savGu

Bör inte hålet i godset man ska ansätta skruven i vara Dhål enligt tabellen. Bör då inte d i bilden som står för ytterdiameter vara samma storlek som hålet i godset, dvs Dhål?
Annars passar ju inte skruven?

Man använder ju en mutter som håller kvar skruven oavsett, men maskinen/godset bör väl ta skada om skruven sitter lös, och dessutom uppfyller den väl inte sin funktion isåfall?

Skruven skall sitta med en gnutta spel i det slätborrade godset. Skruvens ogängade del är pyttelite grövre än diametern på den gängade delen. Skruvens släta del är i sin tur pyttelite smalare än motsvarande millimeterjämnt godshål. Mät själv om du har tillgång till ett skjutmått!

Dagsnotering, M6 & M8:
Kod:
.
     | gängad del | slät del
  M6 |  5.90 mm   | 5.95 mm
  M8 |  7.90 mm   | 7.95 mm
Citera
2017-03-19, 13:37
  #8
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Skruven skall sitta med en gnutta spel i det slätborrade godset. Skruvens ogängade del är pyttelite grövre än diametern på den gängade delen. Skruvens släta del är i sin tur pyttelite smalare än motsvarande millimeterjämnt godshål. Mät själv om du har tillgång till ett skjutmått!

Dagsnotering, M6 & M8:
Kod:
.
     | gängad del | slät del
  M6 |  5.90 mm   | 5.95 mm
  M8 |  7.90 mm   | 7.95 mm

Sedär! det förklarar ju en hel del.
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback